Inlägg från: Anonym (Numera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Numera)

När är man gammal? När är man ung?

Numera håller sig många unga och fräscha allt längre upp i åldern, själv har jag ofta svårt att bedöma ålder på folk, vissa som ser ut som 30 kan vara 50, en del som ser ut som 60 kan vara betydligt yngre. I en tråd som postades i en grupp på Facebook där de som kommenterade fick posta bilder på sig själva och andra skulle gissa deras åldrar, var det många som gissade fel på + - 10 år eller mer.

Handlar mycket om hur man är som person och hur bra man tar hand om sig själv, men som någon skrev i första kommentaren, skippa åldersfascismen, vi är så unga eller gamla som vi känner oss.

• Anonym (Numera)
    Anonym (34) skrev 2025-02-20 06:30:19 följande:

Och jag är 34 och känner mig istället ganska gammal, absolut inte ung. Har tre barn, varav de äldsta går i högstadiet. Levt vuxenliv med sambo etc sen innan jag ens fyllt 17. Lyckligt skild sen två år och börjar först nu inse att jag kanske inte är så gammal ändå.

34 är ungt i dagens läge.
  • Anonym (Numera)
    Anonym (Marie) skrev 2025-02-20 09:38:43 följande:
    Är man 40 är man tyvärr inte ung! Det kan jag säga som 54-åring.

Och bara att säga att man känner sig "ung i sinnet" är ett tecken på att man är gammal haha. Det säger man ju inte om man är 20.

Min mormor sa vid 80+ att "förr i tiden var folk över 80 gamla". Det är de än idag gumman, men man flyttar ju sina gränser i takt med sin egen ålder. 

Ung är man inte efter 30, medelålders börjar väl vid 40 ca och efter 60-70 är man gammal. 

Däremot gör man som man vill med sitt liv och sina aktiviteter, jag tvekar inte att gå ut en kväll om jag vill det eller något annat. Låt inte åldern stoppa er från att leva era liv! 
    Jo, 40 ses som relativt ungt idag, sedan finns det de som "strävar" efter att bli gamla, för att de anser att det ger dem "personlig pondus" i form av att verka äldre och livserfaren. Bara tragiskt att så många vill bli gamla så tidigt som vid 30 års ålder.
  • Anonym (Numera)
    Anonym (Marie) skrev 2025-02-20 11:15:36 följande:
    40 ses bara som ungt av folk som är 40 och över.

Fråga en 20-åring om 40 är ungt. 
    Jag menar att det är tragiskt att folk ser sig som "gamla" så tidigt. Varför är det något vissa strävar efter att framstå som?

Ser man då med samma "logik" fram emot att få gå med rollator och få en massa åldersrelaterade krämpor?
Svar på tråden När är man gammal? När är man ung?