Inlägg från: Anonym (45) |Visa alla inlägg
  • Anonym (45)

När är man gammal? När är man ung?

Anonym (Hh) skrev 2025-02-19 21:17:26 följande:

Jag är såå rädd att bli gammal. Jag blir 38 i år, men jag känner mig så ung i sinnet fortfarande. Men jag är så rädd att jag inte har rätt att känna så och att ungdomens glansdagar är förbi. Får man festa och gå ut med tjejerna när man är 40? Jag har inga barn, singel för tillfället. Får man leva loppan då? Jag slösade bort mina ungdomsdagar med att vara ordentlig och vuxen. Jag lever ungdomslivet nu. Är rädd att jag är tragisk. 

Så länge man har lust med att gå ut och roa sig så är man aldrig för gammal. De som anser att man är för gammal redan vid 40 års åldern kan inte ha något vidare roligt liv. Sen givetvis har inte alla samma intressen och vissa har aldrig varit den som kanske vart ute så. Men det är en annan sak. 

Jag fick barn tidigt så då var det mer lugnt. Nu är de äldre och jag kan leva som jag känner för. Ska jag vara hemma och sitta bara för att jag är 40+. Den dagen kommer tids nog men tills dess så gör jag vad jag vill, när jag känner för det. 

• Anonym (45)
    Anonym (laserkvinnan) skrev 2025-02-20 07:57:07 följande:

Man är gammal om man inte kan springa ens 5 km och börjar flåsa som en flodhäst eller måste stanna om man går uppför trappor 4 våningar.

Fy fan vad usel kondition de flesta "yngre" har idag.

Jag har aldrig orkat springa ens 2,5 km men däremot flåsar jag aldrig när jag går uppför 4 trappor. Antagligen för att jag är van att gå i trappor och väljer bort hiss. 4 trappor upp borde de allra flesta klara såvida man inte har någon sjukdom eller handikapp, Går normalt i rask takt dessutom. 

Hållet med om de yngre. Skrämmande när de flåsar mer än en som är betydligt äldre. De enda man då kan skylla på egentligen är föräldrarna som inte lärt dem att röra på sig sedan de var små. Fast inte lätt om de själva är för bekväma och lata med att åka bil eller kollektivtrafik även om de lätt skulle kunna gå eller cykla istället. 
  • Anonym (45)
    Anonym (Marie) skrev 2025-02-20 12:41:32 följande:
    Nej, men perspektivet förändras med åldern om du förstår vad jag menar. En sjuåring tycker att en tonåring är vuxen. En fyrtioåring tycker att man blir gammal när man är 60. En 20-åring tycker att en 40-åring är en gammal käring. 

Jag har nog aldrig känt mig äldre än jag var 24 år och intervjuades i en tidning och fick frågan hur gammal jag var. Ett ögonblick tänkte jag att jag skulle ljuga, för 24 lät ju sååååå gammalt! 
    Håller helt med om när man är 20 så är 40 gammalt men mina föräldrar är i 60 års åldern och jag som är 45 tycker absolut inte de är gamla. Snarare tycker jag personligen att över 70 år så börjar man bli gammal. Sen beror det väl också på hur man är som person.
    Är man den som bara är hemma och inte vill/orkar hitta på något på fritiden fast man kan så blir man automatiskt äldre än en som tar för sig och gör saker. 
Svar på tråden När är man gammal? När är man ung?