• Anonym (Modiga_mindre_män)

Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?

Många män när de har fått lite alkohol i sig skryter om att de "minsann inte är rädda för någon" och om att de kan slåss om det väl behövs. Men när det väl gäller piper de ofta iväg med svansen mellan benen. Många män tränar regelbundet och pumpar upp sina muskler, men även dessa är ofta rädda när det väl kommer till kritan. Många som röstar på ytterhögern säger att det är det långvariga S-styret i Sverige och feminismen som gjort svenska män till mesar, men vad finns det mer för förklaringar?

Att vara rädd om sitt liv och sitt eget skinn är ju en självbevarelsedrift och något grundläggande. Men många svenska män "skriver ut checkar som deras kroppar inte kan ta emot", dvs de är stora i orden men små på jorden.

Idag är det vanligt att kvinnor är modigare än män. Hur relaterar du till detta och vad tror du detta beror på?

• Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?
  • Börje P
    Anonym (Mä) skrev 2025-02-20 15:49:34 följande:
    Har blivit överfallen samt haft två kvinnliga vänner som blivit misshandlade samt en kvinna dödad. Men det är ju en annan sak.

Har aldrig hört någon prata om våld. Inte ens när de blivit fulla.
    Det var verkligen tråkigt att höra. Ja, överfallen av en främling kan man förstås bli även på väg hem från söndagsskolan.
    Vad däremot gäller dina olyckliga kvinnliga vänner skulle jag nog gissa att de fått höra en hel del verbala otrevligheter innan det till sist blev fysiskt. Kvinnomisshandel kommer sällan som en blixt från klar himmel, om man skall tro vad som skrivs i tidningarna.
  • Börje P
    Anonym (Elli) skrev 2025-02-20 15:52:48 följande:
    OT kanske, men tycker du verkligen att ukrainarna har löst sina problem? 
    Ja, detta är OT, och förlåt om jag blir en smula upprörd av din fråga! Alternativet för ukrainarna hade varit att lägga sig platt för en unikt brutal ockupationsmakt. Kanske (nej, troligen) kommer de att få ge upp territorium, men om de i gengäld får behålla sin självständighet kommer det definitivt vara värt det. Jämför med Finland under andra världskriget! Om du på allvar menar att det hade varit bättre för finnarna att inte försvara sig under vinterkriget talar vi så olika språk att vi aldrig kommer att förstå varandra.
  • Tukt

Aldrig hört detta sedan barnsben. Men finns ju en rätt vettig anledning, man vill inte sitta i fängelse.

• Anonym (ARG!)
    Börje P skrev 2025-02-20 16:05:45 följande:
    Det var verkligen tråkigt att höra. Ja, överfallen av en främling kan man förstås bli även på väg hem från söndagsskolan.
    Vad däremot gäller dina olyckliga kvinnliga vänner skulle jag nog gissa att de fått höra en hel del verbala otrevligheter innan det till sist blev fysiskt. Kvinnomisshandel kommer sällan som en blixt från klar himmel, om man skall tro vad som skrivs i tidningarna.
    Det är alltid män som startar en massa skit på stan vad jag har sett och upplevt.

Jag har stått en helt vanlig kväll och köpt biljett på en tågstation.
    Då kommer fram en full svensk man och säger att jag ska betala hans biljett hem, för han har supit bort alla sina pengar. Det tycker han är rimligt.

När jag säger "Nej, det tänker jag inte göra, gå hem nu." så gapar och skriker han h*** och f**** och knuffar mig så jag nästan ramlar i gatan, och sen fortsätter han göra samma sak med nästa två kvinnor som står där.

Efter det var jag så arg att jag hade en rostig antik dolk i handväskan i två år och tänkte att nästa dumme fan som beter sig illa kommer jag att göra testikelkebabspett av. Men sen blev det pandemi och jag kom av mig lite.
  • Tukt
    Anonym (ARG!) skrev 2025-02-20 20:02:47 följande:
    Det är alltid män som startar en massa skit på stan vad jag har sett och upplevt.

Jag har stått en helt vanlig kväll och köpt biljett på en tågstation.
    Då kommer fram en full svensk man och säger att jag ska betala hans biljett hem, för han har supit bort alla sina pengar. Det tycker han är rimligt.

När jag säger "Nej, det tänker jag inte göra, gå hem nu." så gapar och skriker han h*** och f**** och knuffar mig så jag nästan ramlar i gatan, och sen fortsätter han göra samma sak med nästa två kvinnor som står där.

Efter det var jag så arg att jag hade en rostig antik dolk i handväskan i två år och tänkte att nästa dumme fan som beter sig illa kommer jag att göra testikelkebabspett av. Men sen blev det pandemi och jag kom av mig lite.
    Du snuddade inte vid tanken på att det där borde varit en person som psykvården borde tagit om hand. En person som självmedicinerade?
    Man kan och har rätt bli arg för det. Men det kanske inte behöver uppta ens liv så pass att man bär omkring på vapen som om de inte används, kan ge ett kännbart straff. Och om det används betydligt värre.
    .
  • Anonym (Jana)

Mod är att som vuxen man backa från en fight. Och tusen gånger sexigare i mina ögon än den som initierar slagsmålet.

• Börje P
    Tukt skrev 2025-02-20 20:54:39 följande:
    Du snuddade inte vid tanken på att det där borde varit en person som psykvården borde tagit om hand. En person som självmedicinerade?
    Man kan och har rätt bli arg för det. Men det kanske inte behöver uppta ens liv så pass att man bär omkring på vapen som om de inte används, kan ge ett kännbart straff. Och om det används betydligt värre.
    .
    Ursäkta, men just därför att det kanske var en person som psykvården borde ha tagit hand om var ju läget särskilt allvarligt! Kvinnan som skrev inlägget hade ju varit med om att bli attackerad fysiskt av en påverkad person. En sådan situation är potentiellt livsfarlig, och då skall hennes säkerhet, snarare än angriparens mående, vara det som är viktigast. 
    Men visst, att gå omkring med en kniv i handväskan är straffbart enligt knivlagen. Att vara mentalt och fysiskt förberedd på andra sätt, om en fara uppstår, är däremot en mycket god idé.
  • Tukt
    Börje P skrev 2025-02-20 22:19:24 följande:
    Ursäkta, men just därför att det kanske var en person som psykvården borde ha tagit hand om var ju läget särskilt allvarligt! Kvinnan som skrev inlägget hade ju varit med om att bli attackerad fysiskt av en påverkad person. En sådan situation är potentiellt livsfarlig, och då skall hennes säkerhet, snarare än angriparens mående, vara det som är viktigast. 
    Men visst, att gå omkring med en kniv i handväskan är straffbart enligt knivlagen. Att vara mentalt och fysiskt förberedd på andra sätt, om en fara uppstår, är däremot en mycket god idé.
    Visst kan jag ursäkta...
    Nu handlade ju mitt inlägg om hur man ska tolka saker och hur mycket energi man ska lägga i saker man råkar ut för. 
    I det här fallet så tycktes "arg" hantera situationen utifrån att det var en fullt frisk person, men med fel attityd. Och just den tolkningen bäddar för våld. Men där "arg" själv riskerar vara den som i längden råkar illa ut. Och kontentan i tråden är väl rätt mycket så att om man ska hävda sin manlighet i alla lägen så blir det sällan speciellt bra för en själv.
    Ser man i stället en sjuk människa så blir det lite enklare. Inte mindre farligt, men psykologiskt enklare hantera.
  • Arnevaktis

Varför kvinnor är modigare än män? Jo de e enkelt. Vi män, pojkar, killar, har blivit kallade "FEL i samhället" i... 30 år? 40?

Vi har också blivit kallat dom ENDA som begår våld i hemmet.

Vi har också blivit kallat dom ENDA som begår sexuella brott.

Vi har också blivit dom ENDA som jagar små barn på dagis.

Vi har också blivit som ENDA... och nu menar jag ENDA.... som kan bli dömda utan domstol, till allehanda sjuka brott, straff och livsöden.

Medans.... UPPENBARLIGA... icke svenskar kan ha, supit, knarkat, en blod tjej full, och sen alla "kompispris" satt på henne...

• Anonym (ABC)
    Anonym (Jana) skrev 2025-02-20 21:22:45 följande:

Mod är att som vuxen man backa från en fight. Och tusen gånger sexigare i mina ögon än den som initierar slagsmålet.

Verkligen så.
Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?