Hus med pool och små barn?
Kan förstå oron om man har så pass små/unga barn...
Jag hade pool i mitt förra hus, eller rättare sagt vi byggde och anla en pool och pooldäck. Dock så hade vi tonåringar som var simkunniga och väldigt vattenvana. Men som "pool-ägare" har man ett ansvar i att säkerställa täckning av poolen.
Vi hade pool-tak, vilket är ett bra tips av flera anledningar. Det är lätt att dra bort. Det ger en bättre "uppvärmningsekonomi", det förlänger badsäsongen (vi kunde bada under tak).
Sen skall man komma ihåg att drifta en pool kostar (lite) pengar. Nu framgår det inte vilken slags pool huset har, om det är klor, salt, vilken slags teknik (hur pass automatiserad är reningen exempelvis), uppvärmning. Vilken typ av pool.. etc bla bla... allt detta kan också vara avgörande för hur "pool-livet" blir.
Skulle jag köpa hus idag med en befintlig pool då skulle jag se till att besiktiga poolen och all "teknik" som rör poolen och få ett hum om drift, livslängd etc...
Sen är väl frågan om ni anser att en pool "höjer" värdet på hur ni upplever huset..? Och om ni är "pool-människor" och/eller gillar att bada, gillar vatten...?
Somliga mäklare idag anser inte att en pool i sig är direkt "värdehöjande", utifrån kostnaden som säljaren hade för att anlägga poolen och ev pool-område...