Vad är en bra personlighet?
Enligt dig?
Enligt dig?
En bra personlighet enligt mig är någon som:
vänlig (såklart)
inga starka åsikter åt något håll (om det nu inte gäller en kris)
gillar människor och har en i grunden positiv syn på människor
ansvarstagande
känsla för rättvisa
tolerant för andra människors egenheter
tar hand om sig själv på bästa sätt
kan säga nej
kan tolka sina känslor på rätt sätt så det inte går ut över andra.
Jag gillar min mans personlighet...kanske för att den är motsatsen mot min egen? Han är väldigt lugn, diplomatisk, stressar inte upp sig, lyssnar på alla parter innan han tar sida, vägrar ta sida om han inte vill och han liksom vet vad som är onödigt att stressa upp sig över och vad man kan förändra och inte.
Intressant fråga där..
En bra personlighet, är det inte så man vill vara själv..
Varför tycker du att en bra personlighet är att inte ha några starka åsikter?
Jag gillar när folk vågar uttrycka sig.
En bra presonlighet ur vilket perspektiv.
Jag tänker att en personlighet kan vara att man är lätt att tycka om av andra, lätt att ha att göra med, men kanske på bekostnad av sitt mående, om det handlar om peoplepleasing som kan vara en överlevnadsstrategi som döljer det sanna jaget, eller skyddar det sanna jaget.
Kanske bra personlighet är egentligen att vara sann mot sig själv i alla lägen och sann mot andra. Att vara vördnadsfull och respektfull och inte tro att man är mer än andra. Att ta ansvar för sig själv och sitt liv ( men det kanske inte är personlighet), att vara ickedömande, att behandla andra som man själv vill bli behandlad.
I grund och botten att känna sig själv väl.
Det är väl det jag menar med:
ansvarstagande (både för sig själv, sina handlingar, hur man uttrycker sig och andra)
känsla för rättvisa (en form av grundläggande moral)
tar hand om sig själv på bästa sätt och
kan säga nej (både fysisk och psykiskt, ingen dörrmatta eller en people pleasing, då såna människor i grund och botten innehar en sårbar form av narcissism)
kan tolka sina känslor på rätt sätt så det inte går ut över andra. (En person som har en närhet till känslor och inte reagerar genom projicering på andra, eller andra grupperingar av människor)
Vad gäller starka åsikter, jag föreställer mig en person som är orubblig i sitt synsätt, en oförmåga att betrakta saken från andras ögon. Ingenting positivt i mina ögon.
Jag eftersträvar det själv och beundrar andra som har den typen av personlighet. Jag ser framför mig en människa med en stark ledaregenskaper.
Jag är helt med dig.. förlåt mig, mitt svar kanske uppfattades som drygt kände jag efter jag skrev det.. bara reflekterade öppet på din fråga.
då är jag med dig vad gäller att ha starka åsikter, och tänker samma med att vara öppen för andra personers åsikter och andra perspektiv än sitt eget.
För mig är en bra personlighet att
- vara ärlig
-hjälpande, till medmänniskor och djur, vänlig
-inte vara ytlig eller dömande
- inte tro sig vara förmer än andra, självdistans.
- ej aggressiv personlighet. Sök hjälp isf.
- kunna rannsaka sig själv, svälja stolthet och be om förlåtelse om man gjort fel.
- inte tro sig ha rätt i allt eller inte kunna lyssna på andra och se det ur deras perspektiv och kanske vara mottaglig för att det kan finnas en poäng.
- inte vara falsk eller utnyttja, baktala andra.
- hålla sitt ord och löften, passa avtalade tider
- stå upp mot orättvisor, våga föra sin talan för sina ena egna åsikter även om det går emot strömmen.
-inte vara snål, värsta jag vet.
- ej främlingsfientlig, rasist
- göra research i ämnen innan man hoppar på tåget med flocken
-stark i sig själv.
Finns nog mer bra drag i fina personligheter
Ärlig, givmild, ödmjuk, fördomsfri, kärleksfull, våga vara sårbar
En bra personlighet enligt mig är någon som:
vänlig (såklart)
inga starka åsikter åt något håll (om det nu inte gäller en kris)
gillar människor och har en i grunden positiv syn på människor
ansvarstagande
känsla för rättvisa
tolerant för andra människors egenheter
tar hand om sig själv på bästa sätt
kan säga nej
kan tolka sina känslor på rätt sätt så det inte går ut över andra.
Inga starka åsikter om något?
För mig är det en väldigt tråkig personlighet.
Bra personlighet:
Ödmjuk
hjälpsam
generös
välkomnande
isiktsfull
har självinsikt
behandlar andra med respekt och förståelse
ej kränkande
Kan be om ursäkt
förlåtande
erkänna misstag