• Anonym (LA)

Hon vill byta på annan dag?

Jag är separerad sedan 2 år med mina barns mamma. 

Hon har träffat en ny man som har 2 barn sedan innan. Till en början hade vi barnen så att mina barn bara behövde bo tillsammans med sina bonussyskon 3 av 7 nätter på mammans vecka. Detta tyckte jag var bra då mina barn får fullt fokus 4 nätter och ändå får hänga med sina bonussyskon 3 nätter. 

Detta resulterade ju att exet och hennes nya kille bara fick en helg utan barn. Nu vill hon således byta så att dom har sina barn samtidigt så att de kan få egentid utan barn andra veckan. 

Jag gillar inte detta, men vad kan jag göra? 

• Svar på tråden Hon vill byta på annan dag?
  • Anonym (Bara ge sig)

Är barnen små är det bäst att bara ge sig och köra på det. Vill hon bråka kan hon bråka bättre än dig och det kan sluta i katastrof. Tas det till rätten så vinner hon oftast. Försök inte med "men om barnen bor mest hos mig, och det är jag som köper saker till dem, så borde du betala underhåll till mig och inte tvärtom?" heller. Det låter som att det borde vara rimligt, men shit alltså...dont go there. Bara betala.  Så man skall inte bråka med sin exfru, det är tom mer riskabelt än att bråka med sin fru.

• Anonym (Maj)

Hon prioriterar tydligen egen tid med mannen i stället för med sina barn, synd, men inget du kan göra något åt. 

• Anonym (Q)

Hur gamla är barnen? Har ni barnen lika mycket? Och kommer ni att ha barnen lika mycket efter förändringen?

Jag hade gått med på det under en testperiod. Se hur det går - hur barnen mår och hur alla trivs. Det är ju i sig inget farligt med att dela upp dagarna på olika sätt. Ifall det inte ställer till det för dig med jobb eller annat, i alla fall. Men be att ni utvärderar experimentet om ett par månader.

• Anonym (LA)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-21 19:39:54 följande:

Hur gamla är barnen? Har ni barnen lika mycket? Och kommer ni att ha barnen lika mycket efter förändringen?

Jag hade gått med på det under en testperiod. Se hur det går - hur barnen mår och hur alla trivs. Det är ju i sig inget farligt med att dela upp dagarna på olika sätt. Ifall det inte ställer till det för dig med jobb eller annat, i alla fall. Men be att ni utvärderar experimentet om ett par månader.

Barnen är 4 och 7 år. Ja, vi har barnen lika mycket och ska fortsätta med det. Bara det att hon vill ändra dag vi byter på, så att hon och hennes nya blir barnfria en vecka.

Ja, testperiod var bra! För mig personligen spelar det ingen roll när vi byter men för barnen tror jag det är negativt. Dom är inte överförtjusta i bonussyskonen, lägenheten är trång och dom behöver dela rum. Dom får ju dels mer space och uppmärksamhet om dom hade varit ensamma barn där.
  • Anonym (Q)
    Anonym (LA) skrev 2025-02-21 19:46:36 följande:
    Barnen är 4 och 7 år. Ja, vi har barnen lika mycket och ska fortsätta med det. Bara det att hon vill ändra dag vi byter på, så att hon och hennes nya blir barnfria en vecka.

Ja, testperiod var bra! För mig personligen spelar det ingen roll när vi byter men för barnen tror jag det är negativt. Dom är inte överförtjusta i bonussyskonen, lägenheten är trång och dom behöver dela rum. Dom får ju dels mer space och uppmärksamhet om dom hade varit ensamma barn där.
    Åh så små. Det gör det än viktigare att ni får både samarbetet och barnens vardag att fungera. Det är väldigt långt tills barnen får vara med och bestämma.

Men jag tror att om din inställning är positiv och samarbetsvillig så kommer du att ha som störst möjlighet att påverka situationen och föra era barns talan. Du visar att du inte säger nej bara för att och behöver du senare sätta ner foten så har du mer att komma med. Play the long game, så att säga.

Hoppas att allt löser sig till det bästa!
  • Anonym (Hmm)

Hm rent krasst kan du ju inte bestämma hur mkt egentid hon ger barnen på sina veckor eller vilka hon umgås med ändå. Så vet inte om det är en fight värd att ta. Även om jag förstår att du vill tänka på dina barns bästa även utanför dina veckor. 

Det upplägg ni har nu är något jag själv skulle ha valt. 1 helg i månaden själva är ju mer än vad majoriteten av par med barn har. Barnen är bara små en gång och borde prioriteras men om hon inte vill det så.. 

En testperiod kan ju vara bra men kan även vara svår att ta sig ur sen om den andra parten vill ha den permanent. jag vet då vi skulle byta till ?måndagar på test?.
    om ni har en vettig relation kanske du kan lyfta de farhågor du har?

Kanske får bonussyskonen en bättre relation när de ses mer, kanske inte. 

• Anonym (M)

Känns lite creepy att du ska styra hennes privatliv. Det passar dig att byta veckor men du vill inte för att då får hon för mkt egentid. Men själv har du ju lika mkt egentid. Du kan ju erbjuda dig att barnen mer om det nu ör dom du bryr dig om. Men känns mest att du vill förstöra för exet. 

• Anonym (Göran.)

Min egen erfarenhet är att INTE säga emot, då blir det alltid värre och nya konflikter uppstår och en galen lust att hämnas föds hos x:et?

även mina kompisar upplevde det som jag.  

tyvärr får man välja sina strider.  

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-02-21 23:00:02 följande:

Känns lite creepy att du ska styra hennes privatliv. Det passar dig att byta veckor men du vill inte för att då får hon för mkt egentid. Men själv har du ju lika mkt egentid. Du kan ju erbjuda dig att barnen mer om det nu ör dom du bryr dig om. Men känns mest att du vill förstöra för exet. 

Skämtar du eller? Ts bryr sig om barnen, han skiter väl i exet och hennes kille. Han vill inte förstöra hennes egentid, han vill att barnen ska få ordentligt med tid och uppmärksamhet även under mammaveckorna
  • Anonym (I)

Vad snackar folk här om? Vadå fight?
    Du säger nej bara. Du har noll ansvar över en fight eller en att ta en diskussion om det. Du säger nej och inget mer. 

Skulle absolut inte gå med på det. Det är ju negativt för dina barn. 

• Spucks

Om barnen inte mår bra av att spendera så mycket tid med sina bonussyskon skulle jag inte går med på det. Men du kan ju ge henne lite och flytta det med en dag. 

• Anonym (råger)
    Anonym (I) skrev 2025-02-22 13:53:21 följande:

Vad snackar folk här om? Vadå fight?
    Du säger nej bara. Du har noll ansvar över en fight eller en att ta en diskussion om det. Du säger nej och inget mer. 

Skulle absolut inte gå med på det. Det är ju negativt för dina barn. 

Håller med, ser ingen poäng eller vinst med att ändra schemat.
    Behöver inte bli bråk, det är bara att säga att det finns ingen
    fördel för barnen, bara nackdelar. 
  • cosinus

Grejen är ju att om du inte går med på byte av dag kan hon ju ändå lösa det med att den nya mannen byter dagar och sen är det ändå så att barnen är där samtidigt. Att sätta sig på tvären riskerar att bli osämja och att du ändå inte kan vinna.

Jag skulle vara medgörlig men försöka förhandla lite. Fråga om ni inte istället kan anpassa dagarna så att barnen istället för 3 av 7 nätter ihop får 5 av 7 nätter ihop. Det innebär att barnen fortfarande får tid ensam med mamman (om än mindre) och att mamman får 5 av 14 dagar fria från barn. 

Om t ex hans barn byter måndagar och dina onsdagar så har de ju varannan vecka onsdag efter skolan till måndag efter skolan fria. 

Mamman är ju beredd att offra ensamtid med barnen och det kan du inte hindra men kanske begränsa lite.

Svar på tråden Hon vill byta på annan dag?