• Agda90

Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)

Anonym (Loop) skrev 2025-02-22 15:28:17 följande:

Det finns väl ganska många alternativ till att handla på de stora kedjorna egentligen? Bor man på landet eller i mindre samhälle så finns det ofta någon lokal småhandlare eller bönder man kan handla av. I storstäder finns det även där mindre butiker eller stormarknader som drivs av invandrare. Torghandel finns ofta också, kött- och fiskaffärer. Skafferivaror som konserver,, pasta, gryn osv kan man t ex beställa från "matsmart" och liknande.

jag ser inte det som ett stort problem alls, men tror inte att det funkar då folk istället storhandlar innan på samma affärer så det går på ett ut ändå.

Orten där jag bor på har följande livsmedesbutiker: 2 st Ica och 2 st Coop. Närmaste lokala småhandlaren är 3-4 mil bort. Bönder som säljer i närområdet finns inte heller. 
    Så det är inte alltid så lätt. De som inte har bil på vår ort kommer att handla i butikerna ändå. 

Jag har gjort prisjämförelser mer än en gång och vår lokala Ica har samma eller bättre priser än Willys och CItygross. Om jag mot förmodan skulle spara något på att handla på dessa två så äts det upp av bensinkostnaden då jag har 4 mil till närmaste willys och 5 till närmaste citygross. 

Så den här bojkotten är inte så enkel att genomföra för alla. 
  • Agda90
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:44:07 följande:

Är det någon som tror att butikerna kommer att sänka sina priser efter bojkotten vecka 12?

Nej, det tror jag verkligen inte att de kommer att göra. 
  • Agda90
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:44:07 följande:

Är det någon som tror att butikerna kommer att sänka sina priser efter bojkotten vecka 12?

Nej, det tror jag verkligen inte att de kommer att göra. 
  • Agda90

Om man följer nyheterna så hade man vetat att senaste höjningen på matpriserna initierades av Willys. De började och alla andra hängde på.
    Att hänga ut ica som den stora boven är inte rätt.

Jag kommer inte att bojkotta min ica handlare vecka 12 av följande anledningar:
    1. Där jag bor är vår ica väldigt prisvärd. Jag jag har gjort prisjämförelser på det vi veckohandlar och på sin höjd kan jag spara 50 kr. Frukt och grönt är av sämre kvalitet på citygross och willys och mer hamnar i soptunnan. Då jag har 4 mil till willys och 5 till citygross och 500 m till ica så kan man lätt göra matematiken att det inte är ekonomiskt försvarbart för mig att köra till willys/cg flera gånger i månaden.
    2. Utbudet på allergikost klår ica både Willys och cg med hästlängder! Utbudet är större och mycket bättre på ica.
    3. Min lokala ica handlare känner mig väl och ber jag att de ska kolla om en viss produkt finns att ta in så finns den 7 av 10 gånger i butikshyllan en vecka senare. Den relationen är svårare att utveckla till en stor livsmedelsbutik i en stor stad.

• Agda90
    Virriga Vera skrev 2025-02-27 10:36:07 följande:
    Dessutom så det ju så att ICA är endast distrubutören av varorna. Varje ICA handlare äger sin butik och de små ICA butikerna kämpar verkligen för att gå runt. Ofta är de ensamma på orten och nära att få slå igen eftersom de inte kan matcha de större butikernas priser. I vår by har vår lokala butik slagit igen och vi får köra 5 mil för att handla. Då vill jag göra det i en butik som ger mig mervärde och kvalité, vilket är ICA Maxi. Jag har jämfört priser på ICA, Willys och CG och ICA Maxi är defacto de som är billigast för oss.
    Och hos oss är de Ica Maxi butikerna vi har möjlighet att ta oss till dyrare. Så man kan verkligen inte beskylla alla ica för att vara dyra. Det varierar så mycket. 
Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)