Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)
Jag går gärna till småbutiker, lokala handlare och bönder istället, men inte fan är det för att spara pengar. Det är extremt dyrt här i stan att handla på en livs eller i en kiosk. "Turkaffärer" kan ha kul varor men ofta är det ungefär samma priser som på Coop/Hemköp/Willys, och av suspekt kvalitet. Kan man gå direkt till en bonde kan man få billigt nöt- och fläskkött och slitna hönor, men då måste man vara beredd att köpa stora volymer. Alternativet där är så klart att köpa köttboxar och från fiskbilar, men det gör man absolut inte för det billiga priset. Nu snackar vi dryga 200 kr/kg för nötfärs, 250 för kyckling, 250-300 för grisdetaljer, 300-350 för nötdetaljer, 350 för torsk, 500 för laxsida.
Personligen så anser jag att svenskar i gemen lägger för LITE pengar på mat, men eftersom folks liv är anpassade efter att vi lägger 12-13% av vår disponibla inkomst där och inte 40% som vi gjorde på 50-talet, eller knappa 25% som på 70-talet, förr så kan jag absolut se att folk tycker att det blivit dyrt nu när det går uppåt.