Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)

Agda90 skrev 2025-02-27 10:00:05 följande:

Om man följer nyheterna så hade man vetat att senaste höjningen på matpriserna initierades av Willys. De började och alla andra hängde på.
    Att hänga ut ica som den stora boven är inte rätt.

Jag kommer inte att bojkotta min ica handlare vecka 12 av följande anledningar:
    1. Där jag bor är vår ica väldigt prisvärd. Jag jag har gjort prisjämförelser på det vi veckohandlar och på sin höjd kan jag spara 50 kr. Frukt och grönt är av sämre kvalitet på citygross och willys och mer hamnar i soptunnan. Då jag har 4 mil till willys och 5 till citygross och 500 m till ica så kan man lätt göra matematiken att det inte är ekonomiskt försvarbart för mig att köra till willys/cg flera gånger i månaden.
    2. Utbudet på allergikost klår ica både Willys och cg med hästlängder! Utbudet är större och mycket bättre på ica.
    3. Min lokala ica handlare känner mig väl och ber jag att de ska kolla om en viss produkt finns att ta in så finns den 7 av 10 gånger i butikshyllan en vecka senare. Den relationen är svårare att utveckla till en stor livsmedelsbutik i en stor stad.

Dessutom så det ju så att ICA är endast distrubutören av varorna. Varje ICA handlare äger sin butik och de små ICA butikerna kämpar verkligen för att gå runt. Ofta är de ensamma på orten och nära att få slå igen eftersom de inte kan matcha de större butikernas priser. I vår by har vår lokala butik slagit igen och vi får köra 5 mil för att handla. Då vill jag göra det i en butik som ger mig mervärde och kvalité, vilket är ICA Maxi. Jag har jämfört priser på ICA, Willys och CG och ICA Maxi är defacto de som är billigast för oss.
Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)