Diagnoser i förhållande, tips?
Hej, jag försöker få bättre förståelse för min partner, som har ADHD och även fått diagnosen autism för många år sedan.Vi lever ihop och jag vet att vi har olika sätt att göra saker på. Jag har till exempel inga problem med hushållsgöra. Jag vet att det måste göras och jag får det gjort.
Min partner dock, har problem med dessa uppgifter. Han har problem med att se när saker ska göras. Jag kan till exempel se att det behöver dammsugas, medans han menar att han inte ser sånt. Om tvättkorgen är full, ser jag till att tvätta. Är det stökigt i hemmet - ja, då stökar jag undan!
Jag måste jämt säga till honom att göra saker, han gör det aldrig på eget bevåg.
Ni som lever med ADHD/andra diagnoser eller har en partner som har ADHD/andra diagnoser, vad kan man förvänta sig?
Jag vill verkligen inte låta dömande, men jag undrar ibland om han skyller på sina diagnoser för att slippa undan att göra saker hemma.
Snälla berätta för mig hur ni har det, jag vill gärna få bättre förståelse. Om ni har samma problem, vad gör ni för att göra det lättare, några knep?