• Anonym (Undrande)

”Kriget kommer…..inte”.

Jag har märkt att många på denna sidan inte tror att det blir krig i Sverige. 
    Vad grundar ni det på? Är det Nato? Sa inte Ukraina samma sak innan Ryssland startade kriget? 

Hur tänker ni kring Trumps löften/hot om att dra sig ur Nato?

• Svar på tråden ”Kriget kommer…..inte”.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Saida)

Tror du att det kommer bli krig i Sverige? Om ja, vad grundar du det på?

• Anonym (Eh nej!)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-23 16:48:52 följande:

Sa inte Ukraina samma sak innan Ryssland startade kriget? 

Nej, det sa de verkligen inte. Ryssland annekterade ju Krimhalvön 2014.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Saida) skrev 2025-02-23 16:52:14 följande:

Tror du att det kommer bli krig i Sverige? Om ja, vad grundar du det på?

Är du snäll och håller dig till ämnet? Vill du diskutera det omvända, kan du väl starta en egen tråd? Men jag ska svara på din fråga, fast det inte är det jag efterfrågar. Jag vet inte. Jag undrar bara varför vissa är tvärsäkra på att det inte blir krig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-23 17:01:55 följande:
    Är du snäll och håller dig till ämnet? Vill du diskutera det omvända, kan du väl starta en egen tråd? Men jag ska svara på din fråga, fast det inte är det jag efterfrågar. Jag vet inte. Jag undrar bara varför vissa är tvärsäkra på att det inte blir krig.
    Sverige är inte i konflikt med något land. Vi är med i Nato. Så jag tror inte att det blir krig. 
  • Anonym (Sekonden)

Det är väl inte helt osannolikt med krig i Sverige. Skulle gissa att Ryssland i så fall skulle rikta in sig på Kiruna. Men då behöver de antagligen gå genom Finland först. De skulle ju kunna attackera från Östersjön förstås men det kan bli svårt med en krigsföring från flera flanker. Det är nog förhållandevis enkelt att gå via norra Finland och norra Sverige.

• Anonym (Historien)

Studera kartan och krigshistoria så kan du se ett mönster.
    Vi har fruktat ryssen i flera hundra år med all rätt.
    Gotland är en ö som ger dig strategiska vinningar i Östersjön.
    För att vinna Sverige måste Ryssen gå via Finland med marktrupp.
    Vi hjälpte de baltiska länder att bygga egna försvar på 90- talet,  det gav oss ytterligare en barriär mot Ryska styrkor.

• Anonym (Saida)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-23 17:01:55 följande:
    Vem har sagt att jag är snäll?

Det ska bli kul att läsa vad alla som är tvärsäkra på att det inte blir krig skriver.
  • Tecum

Efter att Trump lagt sig platt för Putin är det inte längre så många som tror att det INTE blir krig, därför skriver de inte här...

Jag tror inte på en rysk invasion, annat än på Gotland, däremot kommer de bomba oss sönder och samman för att slå ut den militära kapacitet som annars  kan hjälpa Nato i kriget.

• Anonym (Sekonden)

Jag skulle nog inte investera i en fastighet på Gotland i alla fall. Det kanske Putin skulle kunna komma undan med utan att starta ett världskrig t om. Det är ju i princip bara att åka dit och förskansa sig.

Svar på tråden ”Kriget kommer…..inte”.