• Anonym (Undrande)

”Kriget kommer…..inte”.

Jag har märkt att många på denna sidan inte tror att det blir krig i Sverige. 
    Vad grundar ni det på? Är det Nato? Sa inte Ukraina samma sak innan Ryssland startade kriget? 

Hur tänker ni kring Trumps löften/hot om att dra sig ur Nato?

• Svar på tråden ”Kriget kommer…..inte”.
  • Anonym (Fibbe)

För att vi är relativt neutrala. Och vi har en av världens bästa stridsplan.

Sen att vi skickar vapen till krigsdrabbade länder är en sak. Men det tror jag inte är ett tillräckligt skäl för att starta krig mot oss.

Då tror jag mer på inbördeskrig faktiskt. Där ser jag en överhängande risk jämfört med yttre hot. På sätt och vis är det redan krig här. Ett lågintensivt krig. Det sprängs och skjuts till döds här dagligen... Vad är det, om inte krig?

• Anonym (Fyllegubbe)

Jag tror absolut inte att Ryssarna skulle anfalla Sverige, finns totalt ingen anledning överhuvudtaget att göra det. 

Skulle Ryssland ha ambitioner att anfalla ytterligare land, så skulle man redan gjort det, och inte vänta tills väst rustar upp och förbereder sig, finns ingen logik alls att vänta för dom. Hela deras strategi hittills tyder på att man inte har mer ambitioner.

Sen finns det många länder i Europa som man potentiellt skulle kunna anfalla, men att Sverige skulle vara på första plats på den listan finns inte. Dessutom har Nato mycket större resurser än Ryssland, varför ge sig på någon när man är i underläge?

För att förstå bakgrunden till att Trump hotar med att dra sig ur, så behöver man förstå att världen handlar om pengar och makt, förstår man inte detta, så behöver man bilda sig. Att han hotar med att dra sig ur, ger att Europa måste satsa mer pengar.

När Sverige gick med i Nato, så krävdes 2% av BNP till försvarsutgifter, nu verkar man höja detta och man kommer också att öka upplåningen till detta, man behöver köpa Nato specificerade vapen, det är här penga aspekten kommer in. Några kommer tjäna kopiösa mängder pengar av Europas skattebetalare.

www.placera.se/placera/telegram/2025/02/24/sverige-okad-upplaning-for-forsvaret-hanterbar-danske-bank.html

Sen finns det en grupp Svenskar som "tror" att ryssen ska komma, och ta Gotland tex. Precis som att NATO skulle sitta och titta på bara. Dessa Svenskar kallas för russofober, och de har funnits väldigt länge, även under kalla kriget. 

sv.wikipedia.org/wiki/Russofobi

• Anonym (Jo)
    Tecum skrev 2025-02-23 21:51:24 följande:

Efter att Trump lagt sig platt för Putin är det inte längre så många som tror att det INTE blir krig, därför skriver de inte här...

Jag tror inte på en rysk invasion, annat än på Gotland, däremot kommer de bomba oss sönder och samman för att slå ut den militära kapacitet som annars  kan hjälpa Nato i kriget.

Skrämmande
  • Anonym (Bippo)
    Tecum skrev 2025-02-23 21:51:24 följande:

Efter att Trump lagt sig platt för Putin är det inte längre så många som tror att det INTE blir krig

Intressant.  Har du faktiska siffror på det, eller är det mer en känsla du har?
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-23 17:01:55 följande:
    Är du snäll och håller dig till ämnet? Vill du diskutera det omvända, kan du väl starta en egen tråd? Men jag ska svara på din fråga, fast det inte är det jag efterfrågar. Jag vet inte. Jag undrar bara varför vissa är tvärsäkra på att det inte blir krig.

Konstigt svar. För att förstå den ena inställningen behöver man ju även förstå den andra. De går liksom hand i hand.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Bippo) skrev 2025-02-24 22:03:34 följande:
    Intressant.  Har du faktiska siffror på det, eller är det mer en känsla du har?
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-23 17:01:55 följande:
    Är du snäll och håller dig till ämnet? Vill du diskutera det omvända, kan du väl starta en egen tråd? Men jag ska svara på din fråga, fast det inte är det jag efterfrågar. Jag vet inte. Jag undrar bara varför vissa är tvärsäkra på att det inte blir krig.

Konstigt svar. För att förstå den ena inställningen behöver man ju även förstå den andra. De går liksom hand i hand.
    På vilket sätt är svaret konstigt? Jag vet inte. Vad annat tänker du att jag ska svara? Om man är neutral i en fråga, hur ska man svara du utan att du tycker det är konstigt?
  • Tom Araya
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-23 16:48:52 följande:
    ?Kriget kommer?..inte?.

Jag har märkt att många på denna sidan inte tror att det blir krig i Sverige. 
    Vad grundar ni det på? Är det Nato? Sa inte Ukraina samma sak innan Ryssland startade kriget? 

Ukraina är inte med i NATO.
  • Anonym (Th)

Jag har själv hört experter i ämnet säga att det är extremt låg risk. Så.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Th) skrev 2025-02-25 09:49:32 följande:

Jag har själv hört experter i ämnet säga att det är extremt låg risk. Så.

Det finns även experter som varnar för krig. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-23 16:48:52 följande:

Jag har inte hört att Donald Trump vill/skall dra sig ut ur Nato?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (.) skrev 2025-02-25 13:15:23 följande:
    Jag har inte hört att Donald Trump vill/skall dra sig ut ur Nato?
    ? Det är mycket troligt att Trump gör slut på NATO?.? Den tillträdande amerikanske presidenten Donald Trump säger att han ?absolut? skulle överväga att ta USA ut ur Nato om de allierade inte behandlar dem rättvist.?. Jag hittar inget där han direkt säger det. Men som jag tolkar den sista meningen är om Nato inte dansar efter USA?s pipa, så vill Trump ta USA ur NATO.

Svar på tråden ”Kriget kommer…..inte”.