TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-24 09:42:35 följande:
Min dotter har också periodvis haft det tufft med klasskompisar. Det som har underlättat för henne är att hon hela tiden haft ett liv utanför skolan.
Det behöver inte vara idrott. Man kan engagera sig i musik, sjunga i kör, teater, svensk hundungdom eller liknande föreningar, scouter mm.
Något som blivit stort idag är Svenska kyrkans ungdomsaktiviteter. När jag var i kyrkan i söndags var det en grupp ungdomar där, jättetrevliga killlar och tjejer. De var med på mässan och när vi vuxna drack kyrkkaffe satt de och spelade kort och umgicks. De har också speciella ungdomskvällar och after school för yngre skolungdomar,
Förra veckan var jag på en kvällsmässa i en större kyrka riktad främst till ungdomar men alla är välkomna. Denna mässa var jättefin och anpassad för unga, med en speciell sångbok med ungdomligare sånger. Vid fridshälsningen så kramade man varandra och unga killar kramade både gamla herrar och oss få medelålders som var där. Så mysigt och innerligt, De unga kändes mycket mer engagerade än de äldre som brukar gå på söndagsmässorna.
Jag pratade med musikanten och hon berättade att man nu döper massor av ungdomar.
Det finns massor av fina aktiviteter för barn och unga i Svenska kyrkan och allt är kostnadsfritt,
Ja, hon går på scouterna. Oturligt nog så går två av tjejerna i hennes gamla gäng där och har börjat säga saker till andra om henne där med. Men det sattes stopp för direkt och de som de försökte prata med hade sagt till. Då blir man väldigt glad får Lite hopp.
Såg att kyrkan här börjat med fredagshäng för hennes ålder så dit ville hon gå. Hoppas hoppas hon kan hitta ett nytt sammanhang. Svårt att inte låta sin egna oro spilla över.