Inlägg från: Anonym (Nina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nina)

Min dotter är utfryst

Undrar ifall det finns någon annan i samma situation. 

Min dotter är 13. hon har alltid haft vänner till för 3 månader sedan. Hennes vänner har fryst Ut henne. Det är vänner hon har haft länge. de svarar inte på meddelande, lägger upp filmer när de andra i gänget umgås men de har inte frågat henne. Min dotter mår mkt dåligt utav detta. 
    Det är otroligt jobbigt att se och jag vet inte hur jag ska stötta henne.

• Svar på tråden Min dotter är utfryst
  • Anonym (Nina)

Hon tog bort deras chattgrupper och säger att hon mår bättre av det. Hon är lite tystlåten och är inte den som tar kontakt tyvärr med andra. När hon väl känner personen är hon supersocial och en rolig kompis. så vi håller på att träna lite på det där. Tyvärr så är det mycket sånt här i hennes klass överlag och mycket grupperingar så det är svårt att komma in och bli vän med någon ny. 

Hon sa idag att ?Mamma jag vill bara ha en vän som jag kan hänga med?. det som gör det jobbigt för henne är att hon inte förstår varför hon inte får vara med längre.

Har sagt till henne att jag kan ringa föräldrar men hon vet att det bara kommer att bli värre då. Tyvärr så är det många föräldrar som inte vill ta till sig av att ens egna barn utsätter någon annan. 
    vi försöker hitta sammanhang utanför skolan också.
    Men det Är så svårt att se henne så ledsen.

• Anonym (Nina)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-24 09:42:35 följande:

Min dotter har också periodvis haft det tufft med klasskompisar. Det som har underlättat för henne är att hon hela tiden haft ett liv utanför skolan. 

Det behöver inte vara idrott. Man kan engagera sig i musik, sjunga i kör, teater, svensk hundungdom eller liknande föreningar, scouter mm. 

Något som blivit stort idag är Svenska kyrkans ungdomsaktiviteter. När jag var i kyrkan i söndags var det en grupp ungdomar där, jättetrevliga killlar och tjejer. De var med på mässan och när vi vuxna drack kyrkkaffe satt de och spelade kort och umgicks. De har också speciella ungdomskvällar och after school för yngre skolungdomar, 

Förra veckan var jag på en  kvällsmässa i en större kyrka riktad främst till ungdomar men alla är välkomna. Denna mässa var jättefin och anpassad för unga, med en speciell sångbok med ungdomligare sånger. Vid fridshälsningen så kramade man varandra och unga killar kramade både gamla herrar och oss få medelålders som var där. Så mysigt och innerligt, De unga kändes  mycket mer engagerade än de äldre som brukar gå på söndagsmässorna. 

Jag pratade med musikanten och hon berättade att man nu döper massor av  ungdomar. 

Det finns massor av fina aktiviteter för barn och unga i Svenska kyrkan och allt är kostnadsfritt, 

Ja, hon går på scouterna. Oturligt nog så går två av tjejerna i hennes gamla gäng där och har börjat säga saker till andra om henne där med. Men det sattes stopp för direkt och de som de försökte prata med hade sagt till. Då blir man väldigt glad får Lite hopp.

Såg att kyrkan här börjat med fredagshäng för hennes ålder så dit ville hon gå. Hoppas hoppas hon kan hitta ett nytt sammanhang. Svårt att inte låta sin egna oro spilla över.

• Anonym (Nina)
    MammaKajsa skrev 2025-02-23 21:12:58 följande:

Å vad jag känner med dig Ts! Det är det värsta som finns när det blir tokigt för ens barn. Vår dotter blev exkluderad ur en grupp på tre då hon ansågs vara för snäll! Inte tillräckligt tuff. Men det löste sig efter ett tag, hon hittade andra i klassen att hänga med.

Jag antar att din dotter inte vet anledningen till att hon blivit exkluderad?
    Finns det kanske några föräldrar till dom som hon brukade hänga med som du har kontakt med? Ring och prata med dom. Eller prata med lärare i skolan. Kanske dom vet något. 

Fast vill hon tillbaka nu efter att ha blivit dåligt behandlad? Finns det andra hon kan umågs med? Kanske inte kolla så mycket på social medier så hon slipper se deras inlägg. 

Hoppas att det löser sig för er, och jag skickar med många varma kramar till er båda två.

P.S. När det är perioder i livet som är tunga tänker jag på ett citat från en dikt jag läste för några år sedan " som det är nu kommer det inte alltid att vara". Och då känns det faktiskt ofta lite bättre.

Tack 🙏
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Lingonben) skrev 2025-02-24 19:41:15 följande:

Jag hade övervägt att byta skola (om barnet vill), i synnerhet om det är som du skriver att klassen är väldigt gurpperad.

En kollega har just bytt för sin dotter då hon blev mobbad och det verkar ha gått bra.

Vi bytte skolområde efter sexan för vår son hade inga killkompisar i sin klass, han tyckte mest de var ointressanta fotbollsdårar. Ett högstadium med matteprofil och onsdagsklubb med problemlösning blev bättre för honom.

Ja hon kommer att byta klass till hösten. Hon skulle gått från 0-9 på sin skola egentligen men nu byter vi i högstadiet till henne. Hon vill det själv. Jag kan inte låta henne gå så här i 3 år till annars. 

Det är lite läskigt att se mobbning och utfrysning påverkar . Det visste jag ju innan förstås men tänker att det är Många som har det så här i flera år. Fruktansvärt.

Svar på tråden Min dotter är utfryst