Inlägg från: Anonym (Mmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mmm)

Föräldraledighet

Ja, det är fusk att säga på arbetet att man är föräldraledig men inte anmäla det till FK. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (T) skrev 2025-02-23 19:33:17 följande:
    Det borde även påverka ens SGI. Eller ser försäkringskassan mellan fingrarna när det gäller enstaka dagar?
    De ska väl införa bättre kontroller mellan arbetsgivare och FK. Många fuskar medvetet. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fk) skrev 2025-02-23 21:00:23 följande:
    Fusk? Hur? Jag är ju hemma med mina barn. på mitt jobb kan man ta föräldraledigt utan föräldrapenning. Finns som alternativ När man lägger in. Så varför är det fusk? Fusk är väl om jag tar ut och sedan inte har barnen hemma eller tar ut och jobbar samtidigt eller liknande? Men jag vet inte. Dåligt insatt måste jag erkänna. 
    Du kommer ju att ha dagar kvar i systemet hos FK om du inte anmäler hos dom. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fk) skrev 2025-02-23 21:47:33 följande:
    Nä i mitt fall gör det inte det men förstår vad du menar. Men både jag och min man har jobb där ingen annan drabbas av våra ledigheter. Ingen behöver kliva in och göra ?vårt? jobb. det står helt enkelt still när vi är borta. Och så länge vpra ledigheter beviljas av våra chefer så ser jag då inga problem med det. Nu har vi ju inte längre ledigheter än övriga på våra jobb mer än eventuellt nån strödag här och var pga exv studiedagar men det har de flesta andra också på våra jobb. Oftast kombinerar vi studiedagar och även sjukdomar med hemmajobb ist för VAB el FL. 

Varför tar ni inte tjänstledigt då?

Med ditt sätt att tänka, vilket jag tror är helt medvetet, så kan ni plocka ut många fler dagar än ni är berättigade till. Tänk om ni byter jobb, helt plötsligt har ni dagar kvar, fast de borde vara slut. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Fk) skrev 2025-02-24 09:30:28 följande:

Det har vi (jag) gjort när det är längre ledighet. tjänsteledigt. 

de FL dagar jag pratar om är strödagar och (tro det eller ej) så har det varit med intentionen att ta ut de dagarna. (Vi snackar kanske 3-4 dagar på hela förra året) men har faktiskt (tack vare att vi är lyckligt lottade att ha en ekonomi som inte påverkas så mkt av någon dags bortfall här och där) missat det och när vi väl kommit på att vi inte lagt in de så har vi helt enkelt där och då skippat det. Fel uppenbarligen. Jag har nog faktiskt naivt tänkt jaja Och gått vidare Med livet. 

Visst. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Fk) skrev 2025-02-24 10:13:43 följande:
    Tänk att vad du tror spelar så lite roll. Skulle det varit på annat sätt så hade troligtvis FK noterat detta för länge sen med tanke på att de ringer så snart de noterar fel i systemet så att det kan åtgärdas direkt :) 

Hur menar du att de ska notera något fel om ni inte registrerar era dagar?

Du verkar ha uppfattningen att det är ok att fuska om ingen kommer på det. 

Svar på tråden Föräldraledighet