Inlägg från: Anonym (Fk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fk)

Föräldraledighet

Hej. 

vi har ca 60 dagar kvar totalt för vårt ena barn. Mestadels lägstanivådagar. Med de nya reglerna så förstår jag det som att de inte längre kommer gå att ta ut de under helgerna. Är det nån som vet om man fortsatt kan ta ut de på studiedagar exv? 

en annan fråga, en av oss har tagit ut fl från jobb. Fått det beviljat osv men intw tagit ut fl från fk. Får man göra så? Det handlar om strödagar och nu i efterhand känns det inte nödvändigt att ta ut dem rent ekonomiskt. 

• Svar på tråden Föräldraledighet
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-23 19:29:47 följande:

Ja, det är fusk att säga på arbetet att man är föräldraledig men inte anmäla det till FK. 

Fusk? Hur? Jag är ju hemma med mina barn. på mitt jobb kan man ta föräldraledigt utan föräldrapenning. Finns som alternativ När man lägger in. Så varför är det fusk? Fusk är väl om jag tar ut och sedan inte har barnen hemma eller tar ut och jobbar samtidigt eller liknande? Men jag vet inte. Dåligt insatt måste jag erkänna. 
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-23 20:55:44 följande:
    De ska väl införa bättre kontroller mellan arbetsgivare och FK. Många fuskar medvetet. 
    Ja preci april 2025 införs det Nytt tror jag. 
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-23 21:03:20 följande:
    Du kommer ju att ha dagar kvar i systemet hos FK om du inte anmäler hos dom. 
    Ah så sätt ja! Men om vi har valet att ta fl på jobb utan FP varför skulle FK bry sig om det? Det är väl upp till jobbet då att avgöra om det är ok för dem att man är ledig utan fp eller? ska ringa FK imorgon. Känns som en himla djungel allt. Speciellt nu när nytt införs. Har inte många dagar kvar och har tänkt att de kan jag ta till studiedagar osv men kanske inte går nu då med de nya reglerna. 
  • Anonym (Fk)
    Anonym (50+) skrev 2025-02-23 21:21:16 följande:
    Det drabbar dina kollegor.
    Ponera att du och din man ansöker om FL vid jul och andra attraktiva perioder.
    Absolut unnar jag småbarnsföräldrar den ledighet men inte när de fuskar.
    Nä i mitt fall gör det inte det men förstår vad du menar. Men både jag och min man har jobb där ingen annan drabbas av våra ledigheter. Ingen behöver kliva in och göra ?vårt? jobb. det står helt enkelt still när vi är borta. Och så länge vpra ledigheter beviljas av våra chefer så ser jag då inga problem med det. Nu har vi ju inte längre ledigheter än övriga på våra jobb mer än eventuellt nån strödag här och var pga exv studiedagar men det har de flesta andra också på våra jobb. Oftast kombinerar vi studiedagar och även sjukdomar med hemmajobb ist för VAB el FL. 
  • Anonym (Fk)
    Jemp skrev 2025-02-23 22:03:12 följande:

Man har bara rätt till föräldradagar i den utsträckning man tar ut dagar från fk (när barnet är över 18 mån). 

Arbetsgivaren kan såklart bevilja obetald tjänstledighet, men det riskerar påverka sgi. 

Nya reglerna handlar om att man inte längre kommer kunna ta ut dagar bara när man skulle varit ledig (tex helgen), utan behöver då även ta anslutande dagar. Dvs som det är med sgi-dagar redan idag. 

De kan fortfarande användas för en studiedag, förutsatt att du skulle ha arbetat. 

Så bra förklarat! Tack! 
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-24 08:09:03 följande:

Varför tar ni inte tjänstledigt då?

Med ditt sätt att tänka, vilket jag tror är helt medvetet, så kan ni plocka ut många fler dagar än ni är berättigade till. Tänk om ni byter jobb, helt plötsligt har ni dagar kvar, fast de borde vara slut. 

Det har vi (jag) gjort när det är längre ledighet. tjänsteledigt. 

de FL dagar jag pratar om är strödagar och (tro det eller ej) så har det varit med intentionen att ta ut de dagarna. (Vi snackar kanske 3-4 dagar på hela förra året) men har faktiskt (tack vare att vi är lyckligt lottade att ha en ekonomi som inte påverkas så mkt av någon dags bortfall här och där) missat det och när vi väl kommit på att vi inte lagt in de så har vi helt enkelt där och då skippat det. Fel uppenbarligen. Jag har nog faktiskt naivt tänkt jaja Och gått vidare Med livet. 

• Anonym (Fk)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-24 09:34:20 följande:

Visst. 

Tänk att vad du tror spelar så lite roll. Skulle det varit på annat sätt så hade troligtvis FK noterat detta för länge sen med tanke på att de ringer så snart de noterar fel i systemet så att det kan åtgärdas direkt :) 
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-02-24 07:58:09 följande:

Jag tycker att du ska söka tjänstledighet i så fall.
    Om det inte är några problem i verksamheten och du ändå inte tar ut dagar - säg som det är.

Utöver att man numera ska redovisa frånvaro till FK varje månad (via arbetsgivardeklarationen, AGI) så samkör de också med Skatteverket.
    Min man lade in uppgift om ny inkomst när han sökte tillfällig föräldrapenning senast. I somras var han mellan jobb en månad = hade ingen beskattningsbar inkomst. De ringde upp från FK och ville fråga vad som hänt den perioden och varför han inte haft någon lön innan de fastställde SGI. Sen hade han ju  nytt jobb (tillsvidare direkt) from månaden efter och vid det laget han begärde ersättning för vab hade han gott och väl uppfyllt kraven. Men det var intressant att se hur systemen samverkar. 

Det har vi gjort vid längre ledighet (exv för att dryga ut sommaren med en vecka eller två). 

de FL dagar jag pratar om är strödagar och (tro det eller ej) så har det varit med intentionen att ta ut de dagarna. (Vi snackar kanske 3-4 dagar på hela förra året) men har faktiskt (tack vare att vi är lyckligt lottade att ha en ekonomi som inte påverkas så mkt av någon dags bortfall här och där) missat det och när vi väl kommit på att vi inte lagt in de (samma med vab, har vabbat Och bobbat om vartannat så jag tror vi förra året tog ut knappa 5 dagar totalt i vabb) så har vi helt enkelt där och då skippat det. Fel uppenbarligen. Jag har nog faktiskt naivt tänkt jaja Och gått vidare Med livet. 

• Anonym (Fk)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-24 10:32:09 följande:

Hur menar du att de ska notera något fel om ni inte registrerar era dagar?

Du verkar ha uppfattningen att det är ok att fuska om ingen kommer på det. 

Nej, där har du fel. Jag har för det första, precis som jag skrev, insett först senare att dagarna inte är inlagda på FK och då tänkt att det får vara så (då det handlar om exakt 3 dagar, gick tillbaka i systemet och kollade hur förra året såg ut På jobbet). har Tänkt (när jag insett att de ej är inlagda) från att man har rätt att spara fl dagar fram till barnen är 12 år. så då är det ok. ena av oss är ju fl 25% utan att ta ut fl dagar och det får vi ju (barn under 8 år) så vad är skillnaden har jag nog naivt tänkt faktiskt. Sen får du tror vad du vill :) (om det känns bättre för dig så la vi senast igår in fl dagar för en av oss som var fl förra veckan 2 dagar i samband med sportlov). 
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-02-24 10:46:42 följande:
    Då menar jag bara att ni bör hantera den här sortens ledighet på samma sätt. Strödagar eller ej.
    Det verkar uppenbarligen funka i er verksamhet både att förlänga ledigheter och att ta strödagar. Dvs ni kommer inte få nej på er ansökan om ledigt för att ni byter från föräldraledighet till tjänstledighet.
    Däremot blir andra typer av beräkningar och statistik korrekta när man kallar saker för vad de är.

Framöver också om det rapporteras in föräldraledighet så går det direkt in i FK system varpå de kan matcha mot ev uttag. Det är ju tanken med den nya rapporteringen som kickade igång 1/1.

Att lägga FL när man inte är FL kan man se som fusk.
    Att däremot söka en tjänstledighet som man får beviljad = fritt fram. 

Det har du rätt i. 

Ja, Den lär inte vara aktuell för oss hur som ändå. Väldigt få dagar kvar och de är lägstanivå dagar. 

tack för saklig information Och feedback! 

Svar på tråden Föräldraledighet