• Tremere

Åsikter om onani?

Onani kan vara en viktig del även i ett förhållande där man har ett fungerande sexliv.
    Onani handlar inte om att man vill ha mindre sex med sin partner.
    Tvärt om så kan onani föda ännu mer lust till sin partner.
    Jag har onanerat mycket (upp till 2-3 ggr per dag) i perioder trots att jag och frun då hade sex kanske 2-3 ggr i veckan.
    Det ena födde det andra. Jag blev alltid tillfredsställd med min fru, men kunde ändå vara sugen på onani dagen efter, och tvärt om.
    När man har sex med sin partner så fokuserar man ju på att ha skönt tillsammans. Jag som man sätter hennes njutning i fokus och kanske står tillbaka lite i min egen njutning. Så tror jag det är för många män.
    När man onanerar så kan man fokusera till 100% på sin egen njutning, göra precis så som är absolut skönast, fantisera om precis vad jag vill (fantiserar inte om annat när jag har sex med min partner, då är det hon som gäller till 100%)

Sedan kan man ju onanera tillsammans, då kan det bli lite av det bästa från två världar. Men, det gäller ju då att båda känner samma sak så det inte blir en som njuter och den andra bara mekaniskt gör.

Självklart finns det människor som inte tycker onani är något speciellt eller är helt nöjda med det de får med sin partner, och det är också helt okej.

• Tremere
    New Dawn skrev 2025-04-17 14:06:48 följande:
    Självklart kan man ha olika åsikter och behov av onani, och vissa fungerar som du, men många män tappar både lust och förmåga när de har onanerat. Alla män jag träffat har fungerat så. 

Min man njuter som allra mest med mig, och hänger sig till 100%, och vi gör självklart det han njuter av allra mest av tillsammans. Fattar inte varför det ska ske i ensamhet, så som du vill ha det. 

Jag skulle verkligen tycka att det var tråkigt om mannen håller tillbaka sin njutning under sex, så som du gör. Det är både sexigt och tillfredsställande att se, och känna hur mycket han njuter. 

Tack för ditt svar! Jag tror kanske att jag uttryckte mig lite otydligt, eller så missförstod vi varandra. För mig är sexet med min fru något av det bästa jag vet ? jag njuter fullt ut med henne och är helt närvarande. Det är inget jag håller tillbaka ifrån.
    Men jag kommer ofta snabbare än hon, så i praktiken innebär det att mitt fokus ofta hamnar mer på hennes njutning, eftersom jag verkligen vill att hon ska få ut lika mycket som jag gör. Det handlar inte om att jag inte njuter ? tvärtom ? utan att jag prioriterar att vi båda ska få en så bra upplevelse som möjligt.

När jag onanerar är det en helt annan situation. Då kan jag tillåta mig att fantisera fritt ? om sådant som jag vet inte riktigt passar in i vårt sexliv, eller som hon kanske inte tänder på. Det blir ett sätt att utforska andra sidor av min sexualitet utan att det påverkar vårt gemensamma sex.

Vi är kanske inte helt synkade i allt ? vi har olika rytm och tänder inte alltid på exakt samma saker ? men jag tror faktiskt att det är rätt vanligt efter några år tillsammans. Och det behöver inte vara något negativt, bara något man förhåller sig till.

Och angående lusten efter onani ? visst, en kort stund efteråt kan jag känna mig mindre sugen, men det går snabbt över. Ibland kan det till och med göra att jag är mer uthållig senare. Så för mig har det snarare varit ett sätt att förbättra sexet, inte ta ifrån det något.

Svar på tråden Åsikter om onani?