• Anonym (Anonym)

Vad tycker ni om detta barnnamn

Hej. Jag har en sån barnlängtan och har kärat ner mig redan sen tidig ålder i några flicknamn. Gillar ovanliga men fina namn. Vill däremot veta vad folket tycker om dessa namn.
    mina favoriter är Adeline och Aliette, som uttalas aaa-de-liiinn och aaa-liii-ett 
    mina andra flicknamn som är väldigt fina också är 
    daphne
    milla
    corrine 
    odette 
    vad tycker ni om dessa flicknam?

• Svar på tråden Vad tycker ni om detta barnnamn
  • Anonym (A)

Inget i min smak men smaken är olika.

• Anonym (Tina)

Vi har rätt olika smak, du och jag, men jag skriver mina tankar om namnen ändå:
    Adeline och Aliette är inga personliga favoriter men helt okej.
    Daphne låter lite märkligt på svenska, tycker jag.
    Milla är väl mest ett smeknamn för Camilla, men det kan funka.
    Corrine undrar jag om du råkat stava fel till Corinne? Corinne funkar bra.
    Odette känns lite extra udda, men rätt okej.

• Anonym (J)

Tycker alla är ganska fina förutom Milla. Är inget stort fan av det namnet, föredrar Mila i så fall. Corinne stavat så. Daphne gillar jag men det känns konstigt i Sverige/på svenska. Odette tänker jag på Svanprinsessan. Gillar inte namnet Ali, vilket antagligen blir smeknamnet på Aliette. Gillar inte att det innehåller ?lie? heller (en lie eller engelskans lögn). Gillar inte heller hur du tänker dig uttalet av Aliette, jag hade uttalat det All-i-ett.

• Anonym (A)

Milla är ett smeknamn för Camilla.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2025-02-23 23:29:42 följande:

Tycker alla är ganska fina förutom Milla. Är inget stort fan av det namnet, föredrar Mila i så fall. Corinne stavat så. Daphne gillar jag men det känns konstigt i Sverige/på svenska. Odette tänker jag på Svanprinsessan. Gillar inte namnet Ali, vilket antagligen blir smeknamnet på Aliette. Gillar inte att det innehåller ?lie? heller (en lie eller engelskans lögn). Gillar inte heller hur du tänker dig uttalet av Aliette, jag hade uttalat det All-i-ett.

Jag menade såklart corinne. Jag tror du och jag uttalar aliette på samma sett bara att jag skrev lite fel haha. och hon skulle ej kallas för ali då jag inte gillar det namnet
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2025-02-23 23:34:13 följande:

Milla är ett smeknamn för Camilla.

Nope, det behöver det inte vara:)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-23 21:23:51 följande:

Hej. Jag har en sån barnlängtan och har kärat ner mig redan sen tidig ålder i några flicknamn. Gillar ovanliga men fina namn. Vill däremot veta vad folket tycker om dessa namn.
    mina favoriter är Adeline och Aliette, som uttalas aaa-de-liiinn och aal-iii-ett 
    daphne
    milla
    corinne 
    odette 
    vad tycker ni om dessa flicknamn?

• Xenia
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-23 21:23:51 följande:

mina favoriter är Adeline och Aliette, som uttalas aaa-de-liiinn och aaa-liii-ett 
    daphne
    milla
    corrine 
    odette 
    vad tycker ni om dessa flicknam?

Jag gillar Adeline och Aliette, även om hon troligen kommer att kallas Adde eller Ali av kompisarna (du kan inte styra det).

Daphne (hellre Dafne) är ett fint gammalt grekiskt namn, hoppas det inte ska uttalas på engelska ("Däffni").

Corinne är fint också.

Odette är inte i min smak, för likt "odör".
  • Anonym (Vvv)

Aliette? Aldrig hört namnet förut men gillar det inte. Har iofs svårt för namn som slutar på ette.

Daphne/Daffne är anskrämligt.

De andra namnen helt okej. Även om Odette också slutar på ette så är det väldigt mycket finare än Aliette, Jeanette eller Anette.

• Anonym (E)

Inga i min smak men heller inte fula eller konstiga i mitt tycke, det finns så himla många namn nuförtiden 

Svar på tråden Vad tycker ni om detta barnnamn