• Anonym (Li)

Kommer vi att ha råd att leva i vår nya bostad?

Vi ska flytta till en ny lägenhet men vår boendekostnad kommer bli väldigt mycket dyrare.

När hyran är betald kommer vi att ha 17.500 kr kvar att leva på. Vi har ett barn på 7 år.

Dessa dryga 17 tusen ska alltså räcka till ALLT. Mat, nöjen, kläder bil osv, 

Är det rimligt eller kommer vi behöva vända på varenda krona. Läste att man med två barn behöver räkna på mellan 25-  30 tusen i levnadskostnader exklusive boendekostnad. 

Vi har i nuvarande ort och boende haft så otroligt låg boendekostnad så har inte riktigt koll på hur mycket som egentligen gått till det nödvändiga

• Svar på tråden Kommer vi att ha råd att leva i vår nya bostad?
  • Anonym (Budget)

Kanske är dags att göra en budget? 

• Anonym (Fryda)
    Anonym (Li) skrev 2025-02-23 23:53:23 följande:
    Kommer vi att ha råd att leva i vår nya bostad?

Vi ska flytta till en ny lägenhet men vår boendekostnad kommer bli väldigt mycket dyrare.

När hyran är betald kommer vi att ha 17.500 kr kvar att leva på. Vi har ett barn på 7 år.

Dessa dryga 17 tusen ska alltså räcka till ALLT. Mat, nöjen, kläder bil osv, 

Är det rimligt eller kommer vi behöva vända på varenda krona. Läste att man med två barn behöver räkna på mellan 25-  30 tusen i levnadskostnader exklusive boendekostnad. 

Vi har i nuvarande ort och boende haft så otroligt låg boendekostnad så har inte riktigt koll på hur mycket som egentligen gått till det nödvändiga

Grattis, ni har mer över till allt efter boendet är betalt än jag har in som sjukpensionär. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (Fryda) skrev 2025-02-24 01:11:47 följande:
    Grattis, ni har mer över till allt efter boendet är betalt än jag har in som sjukpensionär. 
    Jaha? Nu är vi tre personer på detta, och undrar om det går ha en bra levnadsstandard för barnet främst.
  • Anonym (Li)
    mammatill6 skrev 2025-02-24 01:11:20 följande:

Vad är era utgifter?

Det vet jag ju inte, eftersom det är just det  som måste anpassas om ens möjligt?
  • Aniiee

Som sagt, dags att göra en budget. 

Vad är hyran/ränta+amortering?
    Försäkringar för huset/lägenheten, plus lösöre? 
    Vad kommer ev värme gå på?
    Vad kan hushållselen tänkas landa på?
    Vatten? 
    Buffertsparande? 
    Bredband?
    Telefonabonnemang?
    Barnomsorg?
    Transportavgifter (bil? Bensin? Kollektivtrafik?) 
    Personförsäkringar?
    Fack?
    A-kassa?
    Barnets ev aktiviteter?
    Vuxnas aktiviteter (förseningsavgifter, -träning)?
    Mat?
    Hygien, inklusive frisör och tandvård?
    Städ grejer?
    Kläder?
    Nöjesmedia (Netflix, Gamepass, Storytel mm)?
    Utemat?
    Små övriga inköp ex presenter o dyl?
    Personliga spar till var och en?
    Gemensamt nöjesspar?

Osv. Ni får sätta er och räkna helt enkelt. Ta i lite i överkant. Räkna värme och el på vinterpriser/förbrukning och håll det för sant även på sommaren, fyll sparkontona extra om det är pengar över i Mars. Det görs bäst genom att ha el och värmepengarna på ett separat konto.

Ni kan använda konsumentverkets/hallå konsument budgetverktyg som vägledning. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Dexter dot com

Men hur är det möjligt att ni inte gjort en budget INNAN ni bestämt er för att flytta till ett dyrare boende?

• Anonym (Signe)

Rent spontant säger jag att det kan inte rimligtvis vara något problem om ni lever ett "vanligt" liv utan lyx och onödigheter.

Skulle själv kunna spara några tusen i månaden också med den summan över.

• Anonym (kr)
    Anonym (Li) skrev 2025-02-24 01:31:08 följande:
     Det vet jag ju inte, eftersom det är just det  som måste anpassas om ens möjligt?
    Hur mycket ökar boendekostnaden med?
    Vad ska ni dra ner på för att matcha det?
  • Anonym (Meli)
    Anonym (Li) skrev 2025-02-24 01:31:08 följande:

Du måste väl veta om ni har dagisavgift, vad ni lägger på mat ungefär, streamingtjänster, mobiler, fritidsintressen mm? 

Sånt måste man räkna på innan man byter bostad. Det ni också behöver ha med i beräkningen är att ni ska klara er om ni båda blir sjuka och/eller arbetslösa. Så räkna ut er SGI och a-kasseersättning och utgå från det. 

Svar på tråden Kommer vi att ha råd att leva i vår nya bostad?