Inlägg från: Anonym (finance-bitch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (finance-bitch)

Kan försäljningen tvingas igenom?

Du får nog berätta mera. Har din man förlorat ert hus och diverse värdesaker på poker?
    Ska den som vunnit försöka ta över huset nu? Jag tror inte det är giltigt. För att den som vunnit ert hus ska kunna bli registrerad som ägare till det krävs ett giltigt köpebrev som ska skickas till Lantmäteriet. Äger du och din man huset tillsammans ska ni skriva på på köpebrevet båda två. Äger din man huset ensam ska du ändå godkänna försäljningen eftersom det är er gemensamma bostad. Hur ska ens ett köpebrev se ut "vunnit fastigheten xxx z:y på poker"...skulle inte tro att Lantmäteriet godkänner det.

Oavsett vilket tror jag att du ska googla på "blankett skilsmässa" och börja förbereda dig för en bodelning medan det finns något kvar att dela på.

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 07:51:10 följande:
    Men det är ju inte bara hans?? Hur kan det få gå till så??
    Om Kronofogden tvångsförsäljer ert gemensamma hus går hans halva av vinsten till att betala hans skulder. Din halva av vinsten får du behålla själv.
  • Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 07:57:42 följande:

Vi ska skiljas, men nu behöver jag veta hur stor skadan är. Jag vet inte ordagrant vad som sagts, men fått berättat från vittnen som var där att han satsade vårt mot nån annans hus.

Din halva av huset sitter säkert i den kommande bodelningen. Har du dragit igång processen? Du kan kontakta en familjerättsjurist som kan hjälpa dig.
    Värdesakerna ska ingå i bodelningen om de finns kvar. 
    Har ni redan skickat in om skilsmässa? Har ni redan gjort det ska bodelningen göras på tillgångar och skulder som fanns på brytdagen, har för mig att det är den dag tingsrätten registrerar ansökan. Har han spelat bort grejer efter det, ska värdet på grejerna ändå ingå i bodelningen.

Kan du säkra värdesakerna så att de inte försvinner?  
  • Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 12:43:51 följande:
    Blir bara mer förvirrad, han har "spelat bort" huset, vadå fortsätta betala för det?
    Ja, han har "spelat bort" huset, men det har ingen praktisk betydelse. Vad som betyder något är att han fortfarande är lagfaren ägare på 50% av huset, det är inte den som har "vunnit" huset. Du äger resterande 50%. Ni måste alltså fortfarande betala hälften var av kostnaderna för huset.
  • Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 12:50:01 följande:
    Fattar ännu inte, betala vad?
    Att han har suttit och spelat poker med en polare och "förlorat" ert hus betyder ingenting alls i detta läge. Hans polare kan inte söka om lagfart (att få bli registrerad ägare till din mans halva av huset) bara genom att säga att han vunnit huset på poker. Det funkar inte så. Det måste till en skriftlig överlåtelsehandling som undertecknas av båda ägarna, dvs din man och du.

Fram till ni sålt huset ska ni dela lika på kostnaderna för huset: bolån, el, vatten, sophämtning osv.

Jag har starka tvivel på att Kronofogden driver in privata spelskulder, så jag tror inte du har något att vara orolig för där. Däremot kan Kronofogden driva in andra, riktiga skulder, som din man har om han inte betalar dem. Om huslånet dras från hans konto, och han är pank, exempelvis.
  • Anonym (finance-bitch)

Ni kan påbörja bodelning så fort tingsrätten registrerat ansökan om skilsmässa. Om han inte vill skiljas kan du ansöka själv, men då blir det 6 månaders betänketid, så även om ni har barn under 16 år.
    Prata med din bank om det finns möjlighet att köpa ut din man och bli ensam ägare till huset!

Dina värdesaker som han spelat bort, försök att skydda dem genom att flytta dem till en plats din man inte känner till, om det är möjligt. Han som "vunnit" värdesakerna har ingen som helst rätt till dem, det funkar inte så. Men skynda dig, din man och snubben han spelat med lär tycka annorlunda! Är sakerna redan borta, polisanmäl!

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 14:40:10 följande:
    Huset har tillhört familjen i generationer, vi fick det i bröllopspresent. Att det skulle säljas är otänkbart.
    Har du ekonomisk möjlighet att köpa loss din mans halva av huset i en bodelning?
  • Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Kr) skrev 2025-02-24 13:58:50 följande:
    Om KFM fastställer skulden och han inte betalar kommer de försöka utmäta tillgångar så att skulderna betalas. Det kan vara genom att ta pengar från hans konton, sälja hans dyra prylar eller sälja huset. Går det så pass långt kan du inte hindra en husförsäljning. 
    Jag skulle säga att det är extremt låg sannolikhet att Kronofogden, eller tingsrätten, fastställer en privat spelskuld mellan två snubbar som har suttit och spelat poker på fyllan. Så det är inget att oroa sig för i dagsläget.

Däremot kan TS man, om han nu är allmänt misskötsam med pengar, ha dragit på sig andra skulder, typ sms-lån, som Kronofogden kan göra utmätning för. Men de börjar som regel med löneinförsel, alltså att mannens arbetsgivare får betala in pengar varje månad för att betala av hans skulder. Husförsäljning är ett sista steg om det absolut inte finns några andra tillgångar hos mannen. 
  • Anonym (finance-bitch)

Vad glad jag blir för din skull! Kör igång skilsmässa och bodelning nu, så du blir av med den där så kallades mannen! Och se till att skydda dina värdesaker så han inte får för sig att överlämna dem till pokervinnaren när det inte går att ge honom huset.

Svar på tråden Kan försäljningen tvingas igenom?