Kan försäljningen tvingas igenom?
Om ens idiot till man satsat både hus och andra värdesaker i poker och förlorat, kan det tvingas igenom? Händer sånt verkligen på riktigt? Snälla någon som kan svara?
Om ens idiot till man satsat både hus och andra värdesaker i poker och förlorat, kan det tvingas igenom? Händer sånt verkligen på riktigt? Snälla någon som kan svara?
Vem har han förlorat mot? Denne måste väl i så fall driva saken i domstol. Och din man kan bara lova bort sådant han äger själv, inte gemensamma tillgångar.
Du bör i vilket fall som helst skilja dig och skydda dina tillgångar så mycket det bara går.
Vi ska skiljas, men nu behöver jag veta hur stor skadan är. Jag vet inte ordagrant vad som sagts, men fått berättat från vittnen som var där att han satsade vårt mot nån annans hus.
Jag vill bara veta vilka rättigheter JAG har. Vad kan jag göra för att stoppa det här? Han hade inte mitt godkännande, så så lätt kan det väl inte vara?
Ägandeförhållanden ändras inte under äktenskapet. De värdesaker som du kan bevisa tillhör dig, kan Kronofogden inte ta. Andra saker i hans besittning, dvs i hans hem, kan antas tillhöra honom och utmätas för skuld. Även om huset endast står på honom är det en gemensam bostad och ditt godkännande behövs. Men kanske blir han skyldig värdet på huset?
Kan det bevisas att han satsat och förlorat huset? Vet inte om Kronofogden godkänner endast vittnesmål. En försäljning eller gåva av fastighet är inte bindande om det inte är skriftligt, vet inte hur det är i denna situation.
Satsade han huset netto, efter avdrag för bolån, eller värdet på hela huset? Eller bruttovärdet på halva huset?
Rådfråga en jurist.
Allt har löst sig. Han var bestämd med att det inte går att backa ur en sån sak och det var bara "tough luck cookie" för mig. Min farbror som hade huset innan hade tydligen skrivit en massa detaljer i kontraktet som ingen av oss lagt märke till, så han KAN helt enkelt inte upprätthålla sin del ens om kollegan skulle ta det vidare. Min blivande exman har inte den rätten helt enkelt. Huset får inte överlåtas till någon utanför släkten om inte samtliga vuxna godkänner det. Alla andra inom familjen ska ha förtur på att ta över det och han skulle inte ha rätt till pengarna av en försäljning. Var en massa mer detaljer, men så fick jag det förklarat. Det värsta som kan hända är att blivande exet får kompensera med egna pengar, men antagligen inte ens det, för han satsade något som inte var hans till att börja med.