Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 08:56:09 följande:
Tack för ditt svar. Okej, så angående barnen. Det tar man den dagen det eventuellt kommer? Är det bäst så?
Nej, du gör inte barnen en tjänst genom att undanhålla dem hur verkligheten ser ut.
Jag bor faktiskt i Finland så vet inte om risken är större eller mindre för krig här ..
Då bor du i ett land där beredskapen är bättre och många är betydligt tuffare än i Sverige. Grattis!
Närheten till Ryssland gör nog att risken för krig i Finland är något större än i Sverige och Norge.
Men generellt sett har risken minskat genom NATO-medlemskapet .
Ja, angående sabotage har jag funderat mycket. Vad gör man om internet slutar fungera. Hur kan man då nå sin familj och släkt som bor längre bort ifall det samtidigt skulle vara krig? Jag vill kunna ha kontakt med min mamma.
Jag vet inte om man i Finland gör samma dumheter som här och avvecklar analoga system som vanlig hemtelefon via kopparledning. Den kan visserligen också slås ut, men är något mindre känslig.
Annars är det radio som gäller. Med en vanlig radiomottagare kan du ta emot information från myndigheter. Att du ska kunna kommunicera med folk långt bort via radiosändare är möjligt, men kräver mer av utrustningen hos både dig och den du kommunicerar med. Men några vanliga bärbara typ jaktradio med någon kilometers räckvidd är inte fel att ha för din familj.
Men du måste räkna med att det kan bli svårt att hålla kontakt över större avstånd.