• Anonym (Oro)

Rädsla för krig

Jag är en mamma med sambo och två barn, och jag otroligt rädd för krig. De som säger att det inte kommer hända är antingen naiva eller har inte hängt med i media. Det finns en risk och risken har senaste veckorna ökat. Hur gör ni andra mammor/pappor? Jag borde läsa mindre nyheter eftersom jag blir orolig. Men samtidigt så undrar jag verkligen hur man gör om kriget kommer. Ska man låtsas som ingenting för barnen fram tills den dagen kriget är här? Eller bör man prata med barnen före om att saker kan ändra? Båda alternativen känns fel. Ena barnet är 8. Kan man ens överleva en attack? Usch jag är väldigt rädd.

• Svar på tråden Rädsla för krig
  • Mia448
    Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 08:58:43 följande:
    Hej, tack. Jo, jag förstår det. Kommer det civila hållas fungerande? Jag bor i Finland. Jag vill inte skrämma upp barnen men behöver inte barn i nån mån vara beredda på något vis också? Jag frågar inte för att provocera, bara för att det känns så otroligt svårt att veta hur jag ska förhålla mig till allt. Är det bättre att det kommer som en överraskning för dem? 
    Det är fritt fram att traumatisera sina egna barn om man vill det
  • enfunderandeman
    Anonym (K) skrev 2025-02-25 09:09:31 följande:

En sak som jag undrar kring Ryssland. Nu har ju Putin krigat med Ukraina, de lär komma till en deal där Putin får något ut av denna skiten. Varför ska han fortsätta kriga med fler länder sen? Detta påverkar och förstör livet för extremt många människor. Förstår han inte det? Vad vill han och varför är hans och en liten grupp människors vilja högre än miljarders människors liv? 

Är det bestämt att han ska fortsätta hetsa eller finns en chans att han tar på sig vuxenbyxorna och nöjer sig med skiten har redan orsakat?

Precis, man får tänka lite logiskt kring detta. När Ryssland startade kriget emot Ukraina. Var Putin väldigt självsäker och kaxig och sa att Ryssland skulle ta dom på några månader. Nu har det gått 3 år. Deras militära styrkor måste vara riktigt usla.

Däremot ska Europa markera. Annars kan han säkerligen få för sig att han kan få rättigheter till saker. Speciellt för att USA hjälper till. Frågan är om NATO som allians inte är död snart. USA verkar mer sugna på att alliera med Ryssland. Men Europa har varit väldigt naiva som förlitat sig på USA i så många år. Vi måste bli självständiga och bygga upp vårat eget försvar i Europa. Det är det viktigaste.
  • Tom Araya
    Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 08:56:09 följande:
    Tack för ditt svar. Okej, så angående barnen. Det tar man den dagen det eventuellt kommer? Är det bäst så? 
    Nej, du gör inte barnen en tjänst genom att undanhålla dem hur verkligheten ser ut.
    Jag bor faktiskt i Finland så vet inte om risken är större eller mindre för krig här ..
    Då bor du i ett land där beredskapen är bättre och många är betydligt tuffare än i Sverige. Grattis!
    Närheten till Ryssland gör nog att risken för krig i Finland är något större än i Sverige och Norge.
    Men generellt sett har risken minskat genom NATO-medlemskapet .
    Ja, angående sabotage har jag funderat mycket. Vad gör man om internet slutar fungera. Hur kan man då nå sin familj och släkt som bor längre bort ifall det samtidigt skulle vara krig? Jag vill kunna ha kontakt med min mamma.
    Jag vet inte om man i Finland gör samma dumheter som här och avvecklar analoga system som vanlig hemtelefon via kopparledning. Den kan visserligen också slås ut, men är något mindre känslig.
    Annars är det radio som gäller. Med en vanlig radiomottagare kan du ta emot information från myndigheter. Att du ska kunna kommunicera med folk långt bort via radiosändare är möjligt, men kräver mer av utrustningen hos både dig och den du kommunicerar med. Men några vanliga bärbara typ jaktradio med någon kilometers räckvidd är inte fel att ha för din familj.
    Men du måste räkna med att det kan bli svårt att hålla kontakt över större avstånd.

• Anonym (Oro)
    Mia448 skrev 2025-02-25 09:11:51 följande:
    Det är fritt fram att traumatisera sina egna barn om man vill det
    Men fyfan. Så fruktansvärt onödigt svar. Men man kan ju räkna ut med arslet att hälften här är idioter som skriver bakom skärmarna.
  • Anonym (Kvinna, ej rädd)

Nu är det verkligheten en fördel att ha skött sig själv, och inte varit beroende av en enda människa..
    Känner mig inte ett dugg rädd för krig. Jag har absolut ingenting att förlora. Inga barn eller man. Så skönt haha 

Tänker fortsätta med det, även om kriget kommer. Vet precis hur jag ska göra. Det involverar inget falskt som att människor i Sverige helt plötsligt ska vara ett team och hjälpa varandra. När vi annars skiter i varandra som medmänniskor. Är riktigt allergisk mot sådan skit. Jag kommer fortsätta sköta mig själv. 

• Tom Araya

En sak som jag undrar kring Ryssland. Nu har ju Putin krigat med Ukraina, de lär komma till en deal där Putin får något ut av denna skiten. Varför ska han fortsätta kriga med fler länder sen? Detta påverkar och förstör livet för extremt många människor. Förstår han inte det? Vad vill han och varför är hans och en liten grupp människors vilja högre än miljarders människors liv? 

Makt och inflytande. Till viss del även paranoia, d.v.s. att man tror att andra länder kan vara ett säkerhetshot och att man måste anfalla och ta kontroll för att eliminera hotet.

För Putins del handlar det nog delvis även om att distrahera en allt mer missnöjd rysk befolkning, för att Putin ska kunna behålla makten och kontrollen över Ryssland och den ryska befolkningen.

Är det bestämt att han ska fortsätta hetsa eller finns en chans att han tar på sig vuxenbyxorna och nöjer sig med skiten har redan orsakat?

Tyvärr får vi nog inte se några "vuxenbyxor" på Putin och inte heller på Trump.
    Från Putins håll blir det nog både hetsande och fortsatt krig tills han få vad han vill ha, åtminstone för tillfället.

Därmed inte sagt att kriget fortsätter i evigheter... Trump avser ju att gå Putin till viljes och då kanske han är med på ett fredsavtal. Sedan återstår att se om det avtal som erbjuds kommer att vara rimligt för Ukraina.

Men varken Ryssland eller Ukraina har råd eller tillräckligt med soldater för att fortsätta mer än kanske ett år till.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Kvinna, ej rädd) skrev 2025-02-25 09:23:22 följande:

Nu är det verkligheten en fördel att ha skött sig själv, och inte varit beroende av en enda människa..
    Känner mig inte ett dugg rädd för krig. Jag har absolut ingenting att förlora. Inga barn eller man. Så skönt haha 

Tänker fortsätta med det, även om kriget kommer. Vet precis hur jag ska göra. Det involverar inget falskt som att människor i Sverige helt plötsligt ska vara ett team och hjälpa varandra. När vi annars skiter i varandra som medmänniskor. Är riktigt allergisk mot sådan skit. Jag kommer fortsätta sköta mig själv. 

Nog fan är det konstigt människor som sitter och skriver bakom skärmarna. Ditt inlägg låter tragiskt. Mitt på ljusa vardagen svarar du genast i min familjeliv-tråd om oro kring mina barn och kriget med ett "Haha". Får en känsla av att du är en belastning för samhället, ursäkta mina fördomar. Låt bli min tråd om du ej ger råd.
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Kvinna, ej rädd) skrev 2025-02-25 09:23:22 följande:

Du låter bara tragisk. Ingen att älska, ingen att sakna. Ja, du mår säkert bra, som trampar på andra. 
  • Rataxes
    Tom Araya skrev 2025-02-25 09:17:55 följande:
    Nej, du gör inte barnen en tjänst genom att undanhålla dem hur verkligheten ser ut.
    Jag bor faktiskt i Finland så vet inte om risken är större eller mindre för krig här ..
    Då bor du i ett land där beredskapen är bättre och många är betydligt tuffare än i Sverige. Grattis!
    Närheten till Ryssland gör nog att risken för krig i Finland är något större än i Sverige och Norge.
    Men generellt sett har risken minskat genom NATO-medlemskapet .Jag vet inte om man i Finland gör samma dumheter som här och avvecklar analoga system som vanlig hemtelefon via kopparledning. Den kan visserligen också slås ut, men är något mindre känslig.
    Annars är det radio som gäller. Med en vanlig radiomottagare kan du ta emot information från myndigheter. Att du ska kunna kommunicera med folk långt bort via radiosändare är möjligt, men kräver mer av utrustningen hos både dig och den du kommunicerar med. Men några vanliga bärbara typ jaktradio med någon kilometers räckvidd är inte fel att ha för din familj.
    Men du måste räkna med att det kan bli svårt att hålla kontakt över större avstånd.

Finland har tyvärr gjort som Sverige med kopparledningarna Obestämd

Som tur är har man även amatörradiolicens. Håller på att ta finsk licens också, så man kan ha en basstation även där.

Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 07:52:21 följande:
    Rädsla för krig

Jag är en mamma med sambo och två barn, och jag otroligt rädd för krig. De som säger att det inte kommer hända är antingen naiva eller har inte hängt med i media. Det finns en risk och risken har senaste veckorna ökat. Hur gör ni andra mammor/pappor? Jag borde läsa mindre nyheter eftersom jag blir orolig. Men samtidigt så undrar jag verkligen hur man gör om kriget kommer. Ska man låtsas som ingenting för barnen fram tills den dagen kriget är här? Eller bör man prata med barnen före om att saker kan ändra? Båda alternativen känns fel. Ena barnet är 8. Kan man ens överleva en attack? Usch jag är väldigt rädd.

Jag minns kalla kriget väldigt väl även om jag var baen under 80-talet. Bodde i Polen. 
    På den tiden hängde hot om krig ganska så tungt över europa. Vi överlevde. Vi gjorde mer än det, vi levde!

Det är inte dumt att ha säkerhetstänk och förbereda sig för en kris (det kan hända annat än krig).
    Men det sämsta man kan göra är att oroa och stressa över det konstant. Det finns bara en sak som du åstadkommer med det och det är att riskera att bli sjuk själv.
Svar på tråden Rädsla för krig