Inlägg från: Anonym (Facklig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Facklig)

Uppsägningstid (uppsagd under föräldraledighet)

Anonym (Tuja) skrev 2025-02-25 21:22:28 följande:
    Ja det finns kollektivavtal och de har förhandlat med facken. Menar du att facket behövde också godkänna uppsägningstiden för mig även om jag inte är medlem?
    Nej, jag har förhandlat rätt så många arbetsbrister och är det inte en medlem förhandlar vi bara själva faktumet att det är en arbetsbrist. Vi kontrollerar ingenting annat när det rör oorganiserade medarbetare. Vi granskar inte ens turordningskretsen om det inte finns medlemmar i den. 

Det som andra skrivit här är korrekt: din uppsägningstid börjar dagen då du kommer tillbaka från föräldraledigheten. Har de inget arbete åt dig då får du bli arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden.

LAS 11:

Om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5 § föräldraledighetslagen (1995:584) sägs upp på grund av arbetsbrist, börjar uppsägningstiden löpa
       - när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet, eller
       - när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker. 

Så din uppsägningstid börjar 1 augusti. Visa din arbetsgivare LAS 11. Vägrar de så stämmer du dem inför Arbetsdomstolen pch kräver skadestånd för brott mot LAS. Hade du varit medlem i ett fackförbund hade de skött allt detta åt dig.
Svar på tråden Uppsägningstid (uppsagd under föräldraledighet)