Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Är själv med att ta hand om cancersjuk pappa och blir alltmer utmattad

Anonym (Anja) skrev 2025-02-25 13:26:31 följande:

Jag tror att du måste sluta se efter honom, då kommer han att få mer hjälp. Nu behöver de inte göra något för att du finns där. 
    Så åk hem, och ring hemifrån och prata med hans vårdkontakt (eller vem det nu är som har hand om hans ärende hos sjukvård/hemtjänst). Förklara att han är helt ensam och behöver mer hjälp.
    Sedan kan du försöka få honom förflyttad till ett hem/sjukhus där du bor, så du lättare kan hälsa på honom. 

Det var exakt vad jag skulle skriva också. 
  • Agda90
    Jowsie skrev 2025-02-26 16:37:03 följande:

Tack alla för era fina ord och kommentarer  - Det gör mycket i dessa tider och att höra från andra som är i liknande sitation Hjärta

Dexter dot com skrev 2025-02-25 18:10:29 följande:

Förstår att det är tufft och jobbigt för dig! Vad har biståndshandläggaren för plan för din pappa när du inte kommer vara på plats? Kan han få en plats på hospice i en annan kommun?

Nuvarande planen verkar snarare vara att han ska få hemtjänst upp till max 6 gånger per dag för att tömma stomipåse samt urin och få mat när jag inte är där, eftersom det enda jag får som svar är att det inte finns några platser på korttidsboendet i kommunen där han bor (enda som finns för de i livets slutskede dessvärre för det är en liten kommmun) och att det inte heller går att få plats i en annan kommun. Jag har ju dock inte hört med biståndshandläggare där jag bor som kanske har ett annat svar och jag ska försöka att prata med biståndshandläggaren imorgon igen för att se om det åtminstone går att ställa sig i kö för korttidsboendet i hemkommunen Hjärta  
    Har ni ansökt om boende eller säger kommunen bara att det inte finns plats?
  • Agda90
    Jowsie skrev 2025-03-04 11:18:59 följande:
    Inte ännu. Kommunen har tidigare sagt att det inte finns några lediga platser och att det kan ta tid innan en ledig plats finns, men verkar i alla fall att man kan stå på väntelista så det får nog bli det och hoppas på att det går relativt snabbt!

Om ni inte ansöker då kommer ni aldrig att hamna i kö. Då blir det aldrig att din pappa får någon plats. 

När min mormor ramlade och slog sig hamnade hon på sjukhus med två spräckta revben. Hon kunde inte klä på sig själv, ja hon kunde inte göra mycket själv. 
    När kommunen kom med flera handläggare plus tolk (mormor hade helt glömt svenska när hon blev dement) så satt jag där ensam mot 5 pers. Otur för dem att jag har arbetat i flera olika kommuner de senaste 20 åren. Det suckades mycket om platsbrist att hon kanske skulle klara sig själv lite till. 
    Jag blev ganska förbannad och sa att hon kunde ju inte ens resa sig upp utan hjälp än mindre gå på toa. Det fanns inte på kartan att hon skulle hem utan till korttidsboende. Handläggaren försökte vända det till att detta var ett planeringssamtal för hemgång jag sa bara bestämt att hem skulle hon inte. Sjukhus personalen höll med mig. En kvart efter mötet fick jag ett samtal att mormor skulle stanna på sjukhus tills det blev plats på ett korttidsboende. Dagen efter fanns det en plats till henne. En månad senare hade hon plats på ett boende. 

Man måste se till att de får en köplats och om situationen eskalerar får man stå på sig så att man inte blir överkörd. 

Svar på tråden Är själv med att ta hand om cancersjuk pappa och blir alltmer utmattad