Är själv med att ta hand om cancersjuk pappa och blir alltmer utmattad
Beklagar din situation. Jag är i en liknande sits. Min mamma har cancer som inte längre går att behandla och sedan en månad får hon palliativ vård i hemmet. Hon bor med pappa så han gör väldigt mycket men han behöver avlastning av oss barn. Jag bor också 4 h bort och har tagit ut närståendepenning sedan några veckor. Förstår att det blir tufft för dig som enda anhörig. Men din pappa behöver mer hemtjänst om du inte orkar och man kan få avlastning. Kan han inte längre vara hemma så måste han in på korttidsboende. Som närstående ska man inte göra omvårdnaden, det är inte därför man har närståendepenning, utan för att finnas där som stöd för den som är sjuk. Förbered kommunen nu på att du inte orkar mer, det är deras ansvar att lösa. Du måste också ta hand om dig själv för att orka. Det är en jättejobbig sits att vara i. Samtidigt som man ska stödja och hjälpa har man en egen sorg att bearbeta. Det som hjälper mig är att åka hem till min familj några dagar och att vara ute i naturen. Det är inte att överge den som är sjuk, det är att ta hand om sig själv för att orka.