Jowsie skrev 2025-03-04 11:18:59 följande:
Inte ännu. Kommunen har tidigare sagt att det inte finns några lediga platser och att det kan ta tid innan en ledig plats finns, men verkar i alla fall att man kan stå på väntelista så det får nog bli det och hoppas på att det går relativt snabbt!
Om ni inte ansöker då kommer ni aldrig att hamna i kö. Då blir det aldrig att din pappa får någon plats.
När min mormor ramlade och slog sig hamnade hon på sjukhus med två spräckta revben. Hon kunde inte klä på sig själv, ja hon kunde inte göra mycket själv.
När kommunen kom med flera handläggare plus tolk (mormor hade helt glömt svenska när hon blev dement) så satt jag där ensam mot 5 pers. Otur för dem att jag har arbetat i flera olika kommuner de senaste 20 åren. Det suckades mycket om platsbrist att hon kanske skulle klara sig själv lite till.
Jag blev ganska förbannad och sa att hon kunde ju inte ens resa sig upp utan hjälp än mindre gå på toa. Det fanns inte på kartan att hon skulle hem utan till korttidsboende. Handläggaren försökte vända det till att detta var ett planeringssamtal för hemgång jag sa bara bestämt att hem skulle hon inte. Sjukhus personalen höll med mig. En kvart efter mötet fick jag ett samtal att mormor skulle stanna på sjukhus tills det blev plats på ett korttidsboende. Dagen efter fanns det en plats till henne. En månad senare hade hon plats på ett boende.
Man måste se till att de får en köplats och om situationen eskalerar får man stå på sig så att man inte blir överkörd.