Väntan på uppehållstillstånd
För oss tog det 5 månader mellan intervjun och att migrationsverket godkände. Det var faktiskt bara tre år sedan nu i mars. Jag tror det kanske fick lite snabbare för att vi har ett litet barn men det är svårt att säga.
Jag är född i Tennessee. Jag har vuxit upp runt om i sydstaterna då min pappa är militär. Tänk dig det, militärpappa med hemmafru från sydstaterna. Ovanpå det är jag homosexuell, gift med en svensk man. Jag kan ju säga att min familj inte är särskilt glada. Vi planerade egentligen att flytta till Sverige tidigare men det var några saker vi ville göra undan först. Sista tiden bodde vi med den enda i min familj som stöttade oss, i en gammal sk sunset eller sundown town. Officiellt finns ju inga sådana kvar och de handlade mest om race segregation men homosexuella var och är inte heller säkra där..
Försök varva ner så mycket som möjligt. Er tur kommer. En sak som min man gjorde mycket mellan intervjuvn och beskedet var att lyssna på gamla barnböcker från Sverige på youtube och se gamla barnprogram. Han var också mycket trött över hela situationen och att lyssna och se på sånt lugnade honom mycket. Han kunde till och med somna på soffan tittande på SVT genom vpn.