• Anonym (Vilsen94)

Misstänker adhd, ska man ta tag i att utredas ?! Hjälp.

Hej! Jag har börjat fundera på att göra utredning för adhd. Just för att jag studerar just nu, och vill verkligen det  här. Men jag kämpar med mina tankar, minnet sviker, blir frustrerad på min hjärna helt enkelt.!!
    Jag har gjort anteckningar.. men behöver råd, är detta något någon annan känner igen sig i ? Jag vet inte om detta skulle vara tillräckligt för att få en bedömning och utredas..  (långt inlägg) 

Bråkig (hemma som liten) bråkade ofta med ett år yngre syster. Kneps rev drog i hår osv, sprang rundor i lägenheten, vi stängde in oss på systers rum och jagade våra fåglar med håvar, var kanske runt 4-5 år. När vi var ute sköt jag med min låtsas pistol med gummi pilar. Träffade min syster i ögat.. min mamma har alltid beskrivit mig som "tillbakadragen" jätte blyg som liten. Men ofta var det när jag inte var "bekväm" med personer eller i nya situationer osv. Mina närmsta  kompisar har alltid sett mig/ kallat mig för en "mupp", "flummig", "rolig".

Var selektiv med kläder, inget dög,hade mina favorit byxor (prassel) , strumpor satt fel speciellt om dom hade en knöl eller linje som hamna "fel", gjorde så jag blev irriterad sur och vägrade gä till skolan. Bodde då hos min mamma efter mamma och pappa separat, ofta fick mamma köra min syster till skolan först, ringa till dom och förklara att vi blir sena osv. Sen komma hem och försöka få iväg mig.. varpå hon fick bära ut mig i bilen.  Var ute mycket som barn. Vi gjorde koja i skogen, varpå vi skulle göra en brasa och fick tag i en tändare hos en kompis.. det blev gnistor och lite eld.. fick hämta vatten hos kompis och blev påkomna av hennes föräldrar. Här var jag kanske 7-8 år.
    Sedan flytta jag och mina 2 systrar till pappa i samma ort. Då mamma hittade ny kille och flyttade till annan ort 10 mil ifrån. Vi ville ej flytta med, och jag ville knappt vara hemma hos henne längre. När vi åkte dit fick pappa ofta hämta dagen efter eller på kvällen då vi tjatade om att komma hem till honom igen för det var tråkigt hos mamma.
    Det gick bra ett tag hos pappa och skolan. men jag kämpa med att försöka räcka upp handen (gillade inte det) samt gillade inte att läsa högt inför klassen. Satt ofta längst bak i klassrummet. På gymnastiken fick jag en spricka i handleden efter att ha hoppat höjdhopp, i 4an gick jag. Efter det vägrade jag vara med på idrotten. Ritade ofta i min bänk eller i böckerna. Jag har alltid haft svårt med matte, fick börja på stödhjälp i matten när jag gick i 1-2an. Och fick gå på detta upp till 9onde klass.
    Jag gick nästan alltid till skolan i sista sekund kan man väl säga så jag fick stressa. Pappa jobbade tidigt så han var ej hemma på morgonen. Vi satt o kolla tv och åt frukost. Borstade sällan tänderna. (Vilket påverkat mig idag) fått dra ut tänder och har jätte mycket hål, samt kämpar fortfarande med att borsta dom dagligen..drar mig även för att duscha, klippa naglar, kan ibland gå utan att borsta håret också några dagar (har det uppsatt i boll så det inte "syns" så mycket.)  Träffade en kompis när jag var ca 9-10 ,  vi lekte ofta ute, tjuvringde heta linjen. Hennes pappa hade datorn med webbkamera, vilket gjorde att hon var inne på vissa sidor o skrev med gubbar.. vi var kanske 10 år då. (Bara för att ha kul).
    Sedan träffade jag en annan kompis i 6an. Vi umgicks mycket, träffade killar. (Olika). Från olika städer. Som ofta var några år äldre än oss. Jag var med en kille redan som 12 åring. Vilket jag kan ångra idag. Jag vara väldigt impulsiv.. speciellt när det gällde killar. Träffade en kille från Varberg som var äldre och han hade missbruks problem och hade suttit på sis hem där vi bodde. Jag tog hem honom när min pappa ej var hemma. Tänkte inte alls på vad som hade hänt om min pappa kommit hem..
    Eller vad som kunde hänt mig.
    Vi gick upp till några grannar en gång, 3 killar och umgicks med dom (också mycket äldre) pappa visste ej var vi var, han frågade då grannarna om dom sett oss, men dom ljög för vår skull.
    Åkte även med ena killen och gjorde donuts på en grusplan vilket slutade med punka.
    Jag och kompisen bröt oss in i ett övergivet hus som vi trodde. Tog pappas hammare, bröt upp brädan som var spikad på dörren. Slängde hammaren som gick sönder. Hittade gamla tidningar o annat. (Spännande).
    Någon gång stal vi en roddbåt och rodde med vanliga plankor. Varpå en tant kom och skrek o fråga om vi hade flytväst på oss, men det hade vi ej, men vi ljög om att vi hade det. Då skrek hon att hon skulle ringa polisen för hon såg att vi inte hade det. Fick panik o försökte ro i land o vi lyckades, sprang in i skogen snabbt och sen hem.
    Sen har vi fångat grodor/paddor och yngel i en balja, tagit med den hem (en bra bit att gå) och haft på min pappas balkong.
    Vi rymde till Helsingborg (mestadels var det min kompis som ville dit och att jag skulle följa med ) vilket jag bara hängde på.. vi skulle träffa hennes killkompisar. Pappa fick reda på att vi åkt dit och blev väldigt arg och orolig. Han och min kompis mamma åkte o leta efter oss samt polisen.. När jag såg att min pappa var där och ringde på så "gav" jag upp. Men jag fick inte umgås med min kompis mer efter det. Vi bodde i samma trapphus dörr i dörr så vi satt ofta i fönster o prata med varandra.
    Någon gång smet vi ut på natten (då vi hade små granar utanför fönster) som vi kunde klättra på så vi kom ner.. vi gick bara rundor i byn. Hennes mamma fick ta upp oss från balkongen senare.. så inte pappa skulle märka något.. men hon blev också sur..
    Vi stal cigg av hennes mamma ibland. Jag snodde snus av pappa och fick nikotin kick ute, som kändes som jag skulle svimma.)
    Vi skolkade oftast dagligen. Undvek ofta lektioner jag inte ville på. Tex idrotten,matten ibland. Men trivdes med stöd läraren i matten då vi var liten grupp.
    Jag ville aldrig hålla redovisning i skolan, då stannade jag hemma..
    2008 flyttade vi till annan ort. Började ny skola i 8an. Det var en liten by, inte alls som där vi bodde innan. Jag och min syster fick en "egen" lägenhet utan kök och toalett. Var endast 2 -3 rum och egen dörr. Behövde man gå på toa fick man gå in i pappas lägenhet. (Var meningen att det skulle renoveras och slås ihop) men det blev aldrig av. Då pappa kämpade själv.
    Vi fick kompisar rätt snabbt. Blev vän med en granne som var äldre, hon kände någon i vår ålder som gick i skolan. Vi umgicks med dom . Sen lärde jag känna en som jag skulle gå i klass med, hade väl 2 jag umgicks med i skolan där, Sofia och kim.  Annars umgicks vi med dom ett år yngre än oss ( min ena syster) hennes 3 kompisar. Så vi var en liten grupp. Vi skolkade ihop också, gick till solariet.
    Smygrökte. Stal cyklar och cyklade hem ca 1 mil.. vi tog egentligen skolbuss till skolan men vi stannade ofta hemma. Vilket orsakade stress för vår pappa som jobbade hel tid och ibland sent.. o han fick massa samtal om var vi var osv.. träffade också en kille 2008. Han hade inte berättat att han skulle åka in på ungdoms hem och ville först inte berätta varför. Han berätta sen. Han skulle sitta 1 år. Jag väntade på honom, men gjorde slut en gång.. men vi blev ihop igen. Och vi varade till 2013. Men gjorde slut till och från då han lämnade mig ( utan anledning). Han var också 3 år äldre än mig. Vi fick 2 gemensamma barn ihop. Hans syster blev mördad 2013, några dagar innan vår första son skulle fylla 1 år. Och i samband med sonens födelsedag fick jag veta att jag var gravid med vår dotter. Som han ej ville behålla. Jag gjord detta ändå.
    Han ville försöka igen 2015 men jag ville inte. 2016 träffade jag en ny kille. Vi fick en son ihop. Tog slut 2019 då jag inte gillade sättet han var på längre, ljög om saker, hade spelberoende. Ville aldrig hitta på saker med mig och barnen.

Jag var ute mycket med mina barn. Försökte även att gå 1 mil några gånger I veckan. För att gå ner i vikt. Kämpade med vikten efter första sonen blev förlöst med akut kejsarsnitt, lyckades gå ner till normal vikt efter dottern föddes. Gick upp igen 2018 efter sonen kom. Har rökt till och från. Drack flera liter med cola när jag var 14-18 ca.. mycket skräp och godis..
    Även svårt att få in rutiner med mat, åt när jag känt mig hungrig (gör fortfarande). Även haft sockerberoende flera år. Choklad och läsk (mest). Har även svårt att sitta still, känner att jag "måste" göra något.
    Min nuvarande sambo (sen 2020) gillar att kolla tv eller film.. Jag tycker det är tråkigt oftast (om det ej är intressant). Och kan bli irriterad för att han "bara" vill kolla tv.
    Så jag håller ofta på i köket. Eller städar, jag gillar att ha rent runtomkring mig, annars får jag en inre stress och kan inte slappna av.. mitt mående går upp och ner, ibland känner jag mig glad, ibland ledsen ibland kommer det i vågor, jag kan reagera snabbt på saker också och bli förbannad lätt, säga saker utan att tänka först.. Och sen ångra det jag sagt.. för det kommit ut i ren frustration.
    Håller ofta saker inom mig. Tills det rinner över.
    Förr hade jag svårt med att somna och även att vakna.
    Har blivit lite bättre nu när jag är äldre och har barnen. Men ibland har jag mycket tankar när jag ska sova. Mycket om barnen och mig själv.
    Är jag uppe tidigt är jag oftast helt slut /matt på eftermiddagarna.
    Tycker även det är svårt/jobbigt med att tex "veta" vad man ska ha med till förskolan till minsta dottern. så som extra kläder hur mycket, vad man ska ha där osv.
    Även med tiden. Oftast går vi 15 min innan för jag tänker att det "kan" ta tid att gå dit. Även fast det inte är jätte långt.
    Så vi är nästan alltid tidigare framme, då jag vill undvika att komma försent.
    Samma gäller skola o andra möten. Jag är oftast för tidigt. Ibland 30 min innan.
    Vill gärna alltid veta innan mina svärföräldrar kommer på besök så jag hinner städa.. Jag vil inte att någon ska få se det som jag ser som kaos hemma..
    Trycker in saker i skåpen. Kallar det för kaos skåp. Har svårt att organisera skåp /kläder osv.
    Även barnens leksaker.
    När jag handlar vill jag helst in och ut snabbt, tar det för lång tid i kassan blir jag frustrerad och kan bli irriterad/arg. Säger ibland saker högt..
    Vänta är jobbigt för mig.. gillar inte att prata i telefon.. speciellt inte om det bara är spontana samtal..
    Går ofta runt isåfall.
    Är klumpig ofta.. ramlar, slår i saker osv.
    Var o kollade mina värden eftersom jag är vegetarian och har haft brist, hade låga järnvärden, skulle boka tid till provtagning efter 3 månader igen för o följa upp, har glömt det. Och känner att det är pinsamt att höra av mig flera månader senare..
    Får huvudvärk ofta.. speciellt om jag är iväg/är pressad..
    Har heller inte tålamod till tråkiga saker.. 
    Påbörjade också en drömfångare åt min ena dotter, kul tänkte jag, kom halvvägs sen låg den i skåpet flera veckor.. En dag fråga sambon om jag inte skulle fortsätta på den, och då gjorde jag klart den.. 
    Har också påbörjat projekt i trädgård, ska gräva upp och lägga ny duk (började för kanske 2 år sen) men har fortfarande inte tömt stenarna som är kvae så vi kan börja gräva... det "ska" göras detta året... 

Även en dag min sambo uppmärksammade att vi kom hem med en ny kalender, vi skulle laga mat. Jag helt plötsligt sitter och ska fylla i födelsedagar i denna kalendern varpå sambon får säga till att det var ju inte det vi skulle göra ? Klockan var mycket också så maten behövdes påbörjas.. 

Min pappa flyttade 2011 till norge utan att berätta något. Vilket har påverkat relationen lite.. jag ville inte höra från honom när det hände. Har nästan alltid bara haft pappa, så det gjorde det svårt mentalt att han bara stack. 

Är det någon som känner igen sig eller har råd ? 

/vilsen 31 åring... 

• Svar på tråden Misstänker adhd, ska man ta tag i att utredas ?! Hjälp.
  • Anonym (Fia)

Jag har ett barn med adhd. 

Av din text kan inte jag utläsa om allt stök kommer liksom inifrån dig eller om det beror på brist på rutiner, trygghet och koll från dina föräldrar. Om du upplevde att dina föräldrar var/är helt vanliga päron som hade regler för vad du fick göra, brydde sig om och tog väl hand om dig så skulle det ju kunna vara adhd. Så klart annars också, men om de inte tog ordentligt hand om dig kan ditt beteende bero på det istället, menar jag. 

Det är inte sällan i synnerhet flickor med adhd misstas för att ha det dåligt hemma. Utifrån ser det lite ut så. Fanns det såna tankar om dig som barn och tonåring - att skola socanmälde tex? 

Det finns en hel del forskning numera om flickor och kvinnor med adhd. Kolla på YouTube (sök: kvinnor adhd attention) så finns det föreläsningar. 

• Anonym (Fia)

Hur är det med dina föräldrar och syskon? Mor- och farföräldrar? Är det någon/några av de som har liknande egenskaper? Någon som har svårt att behålla jobb, utbränd, svårt att få ihop vardagen? Någon kanske är diagnosticerad inom adhd eller autism? Dyslexi eller annan språkstörning? 

• Anonym (Vilsen94)
    Anonym (Fia) skrev 2025-02-26 14:13:39 följande:

Jag har ett barn med adhd. 

Av din text kan inte jag utläsa om allt stök kommer liksom inifrån dig eller om det beror på brist på rutiner, trygghet och koll från dina föräldrar. Om du upplevde att dina föräldrar var/är helt vanliga päron som hade regler för vad du fick göra, brydde sig om och tog väl hand om dig så skulle det ju kunna vara adhd. Så klart annars också, men om de inte tog ordentligt hand om dig kan ditt beteende bero på det istället, menar jag. 

Det är inte sällan i synnerhet flickor med adhd misstas för att ha det dåligt hemma. Utifrån ser det lite ut så. Fanns det såna tankar om dig som barn och tonåring - att skola socanmälde tex? 

Det finns en hel del forskning numera om flickor och kvinnor med adhd. Kolla på YouTube (sök: kvinnor adhd attention) så finns det föreläsningar. 

Hej! Tack för ditt svar. 
    Ja det har nog kanske varit brist i rutiner (när vi bodde hos pappa.) Trygghet tycker jag ändå att vi haft. Kanske inte direkt rutiner i mat,hygien mer än att han påminde oss att göra det. Fick ofta tjatas om att äta. Eller att gå in och duscha m.m. 
    Vi har kunnat prata med pappa om det varit något jobbigt. Men ofta så har jag haft svårt att förklara/beskriva mina känslor..
    min mamma fick en pojke 2007 så det är rätt många år mellan oss. Och när jag rymde till helsingborg 2007 så hade hon honom såklart och ammade osv. Hon följde inte med och letade och det kändes lite som att hon inte brydde sig. 
    Bara att allt var så jobbigt kring hennes nyfödda. (Vilket är förståeligt i vuxen ålder, att man inte voll släppa en liten). Min mamma och pappa har haft en väldigt dålig relation efter deras seperation och inte kunnat diskutera utan att bli bråk. 
    Min pappa jobbade ju väldigt mycket, hade ingen familj i sverige så hade inget direkt "nätverk"
    Hade några danska bekanta (äldre) som vi gillade att umgås med, lite som en farmor och farfar. Han åkte även med oss ibland till våran morfar och morbror så vi fick träffa dom även trots att pappa ej var släkt med dom men gjorde mycket för våran skull. Pappa led själv av ångest. 
    Han lagade mycket mat (men ofta lätt mat), körde oss till kompisar om vi ville leka, ville umgås och kolla film osv. Var ute och fiskade med honom en del när vi var mindre. 
    Dock har han alltid haft ett hett temperament. 
    Så när man väl skolkade visste man ju såklart att han skulle bli förbannad. Han har tyvärr inte haft mycket stöd från min mamma igenom åren. I skolan när jag började 6&7 så kom kuratorn hem och hämtade mig och min kompis. Men jag låste oftast in mig på toaletten, pappa och kuratorn stod utanför o tjatade på mig att jag skulle följa med till skolan. Vilket inte hände såklart. Hadr jag bestämt mig så blev det som jag ville. Mycket stöd från skola har inte min pappa fått heller kan jag tycka. Visserligen 15 år sen man gick i skolan nu. 
    Hade en bra lärare i 4an-5an och hon brydde sig om en mycket. Vi skulle på bio med klassen. Pappa jobbade kväll och fick då stöd från läraren att hon körde mig hem efter bion så jag slapp gå hem. Så han har ju alltid försökt att få hjälp.. 
    Han förklarade ofta för oss vad som händer om vi skolkar och ja att man inte får jobb som vuxen osv om man ej sköter skolan. Men eftersom han jobbade mycket kunde han inte se till att få iväg mig och systern (som också skolkade ). Mamma bodde 10 mil ifrån och klagade ofta på att hon inte kunde köra ner osv (hon har wiplash) men känns som att hon ofta skyllt på sin värk att hon ej orkar/kan köra så långt osv. 
    Hm nej jag tror inte att det kom någon anmälan, men jag vet att min pappa var orolig ofta för att det till slut slulle komma. Och det gjorde det (dock på min 1 år yngre syster) men det var ju pga frånvaron. Hon var 15 tror jag. Och då frågade dom också om vi hade det dåligt hemma vilket hon svarar nej på.. dom ville ha möte med mig men eftersom jag slutat 9an så ville jag inte ha med dom att göra.. 
    Jag var skoltrött helt enkelt (trots att jag ej var där),fick 60 poäng när jag sluta 9an. Tog ett sabbat år. Pappa sa att jag fick bestämma själv men att då skulle jag börja gymnasie efter det året. 
    Jag flyttade till min mamma eftersom pappa flyttade 2011 till norge. Jag påbörjade iv program 2011 men ble gravid 2011 i november och väljer då att avsluta iv. 
    Jag var ofta hemma hos min dåvarande pojkvän som bodde hos sina föräldrar (pappa till mina 2 äldsta barn) i malmö. Till sist flyttade vi ner till malmö helt då jag inte ville bo hos min mamma heller och speciellt inte med en bebis. 
    Men jag har alltid varit en "pappa gris". Och när mamma väl flyttade 2004  så kände man sig sviken. Att inte hennes kille kunde flytta till oss istället för aty hon skulle flytta till honom som ej hade barn (bara hus). 

Det är så svårt att veta om det har med uppväxt att göra eller om det ligger mer bakom.. 

Tack återigen för ditt svar! 
  • Anonym (Vilsen94)
    Anonym (Fia) skrev 2025-02-26 14:17:00 följande:

Hur är det med dina föräldrar och syskon? Mor- och farföräldrar? Är det någon/några av de som har liknande egenskaper? Någon som har svårt att behålla jobb, utbränd, svårt att få ihop vardagen? Någon kanske är diagnosticerad inom adhd eller autism? Dyslexi eller annan språkstörning? 

Hej! Min ett år yngre syster är diagnostiserad med adhd sen 1 år tillbaka och ska förmodligen medicineras snart. 

Min yngsta syster som är 6 år yngre har påbörjat utredning och hade högt på adhd och lite på autism. 

Min mamma vet jag inte (hon är ofta stressad, babblar en massa vad jag tycker, känns lite vimsig, har haft en jobbig uppväxt med alkoholism föräldrar. Bott på 2 foster hem. 
    Varit mobbad i skolan pga brännskador hon fått när hon var 6 år och nästan brann inne). Hon påstår att hon är högkänslig.. 

Min bror som är 12 år yngre än mig har svårt för motgångar är det enda jag vet, spelar mycket dator osv.. men ändå skötsam. (Vi har ej samma pappa). 

Min pappa blev diagnostiserad med bipolär sjukdom för något år sen. (Dock har jag en känsla av att han kan vara fel diagnostiserad.) Han har prblem med alkohol nu i äldre dagar. (Inte när vi var små) han drack isåfall när vi ej var hemma om han umgicks med kompisar eller så. 
    Han har alltid varit oberäknelig eller vad man ska säga.. 
    Han körde med dåliga bilar (mest för han ej orkade/hade tid att fixa dom) brukade ofta skrota bil istället för att laga. Och sen köpte han en ny "billig" bil. 
    Han har inte haft svårt med jobb eller så, han jobbade på slakteri i 20 år. Till sist träffa han en tjej 2011 och hon fick honom att flytta till norge senare samma år. Han trivdes inte på jobbet (mycket stress slit på kroppen, som gjort att han är förtidspensionär idag) . Han har haft mycket ångest. Fått åka till sjukhus pga han trott det varit hjärtinfarkt. 
    Han har även svårt med sitt humör, blir lätt arg /tänder till om det är något han inte tolererar. Har blivit bättte sen han träffade sin sambo. 
    Han säger precis vad han tycker. 
    Hans sambo berätta för mig att någon gång satt han och tittade ut genom fönstret och hon frågade vad som var fel eller vad han gjorde och han svarade " i'm booored" å han har tråkigt. Gillar att röra på sig.. sitter inte still mycket utan är uppe o går eller rör sig.. pappa har även haft svårt att sätta gränser för vår minsta syster. Hon har fått det hon velat ha osv. När vi bråkat har han ofta trott på henne för honnskyllt på mig o min andra syster.. 

Min mormor lever ej så jag vet ej hur hon var. 
    Min morfar sitter mest o tittar fotboll osv men har sjuk oordning i sitt hus (inte fräscht alls, och mycket rörigt,smutsigt). 

Min farmor har jag inte heller träffat så jätte myxket.men när man väl är där i norge så pratar hon, men har också ett hetsigt humör. Gillar hon inte något får man höra det. Hon gillar ej lukt av vitlök o har frågat pappa tex med sur röst om han ätit det osv.. hon hamnar ofta i konflikt med folk om hon säger saker hon intr gillar. Min kusin var där med ena hunden men hon skickade hem honom igen då hon inte ville ha hunden där.. flera gånger pappa varit nära o åka hem när vi varit där på besök då dom kommer i luven på varandra.  Min pappa har också hamnat i bråk flertal gånger. En gång på fest hos en tjejkompis som blev provocerad och kallad för saker.. till sist brast det för pappa. Han ångra efteråt o började fatta vad som kunde hänt om gubben anmält.. som tur var hände det ej.. (vi har aldrig varit med när sånt här hänt) 
    Han pratar ofta med folk ute som han inte ens känner osv, försäker vara rolig osv.. 

Farfar är mest lugn o rolig han med. 

Mina 2 farbröder hamnar ofta i bråk (med andra då).
    Ena farbrodern har suttit inne flera gånger. Även kidnappat en get eller vad man ska säga för att sedan släppa den på ett torg.. säger exakt vad dom tycker. 
    Har hetsigt humör dom 2 också. 
    Då närmar sig ena ändå 60 och har barn men ena är vvuxen och andra bor ej hos honom. 

Dyslexi tror jag ingen har, min ena kusin har det vet jag. Men ingen i min familj. 

Tack för ditt svar! 
  • Anonym (?)
    Anonym (Vilsen94) skrev 2025-02-26 15:38:40 följande:
    Hej! Min ett år yngre syster är diagnostiserad med adhd sen 1 år tillbaka och ska förmodligen medicineras snart. 

Min yngsta syster som är 6 år yngre har påbörjat utredning och hade högt på adhd och lite på autism. 

Min mamma vet jag inte (hon är ofta stressad, babblar en massa vad jag tycker, känns lite vimsig, har haft en jobbig uppväxt med alkoholism föräldrar. Bott på 2 foster hem. 
    Varit mobbad i skolan pga brännskador hon fått när hon var 6 år och nästan brann inne). Hon påstår att hon är högkänslig.. 

Min bror som är 12 år yngre än mig har svårt för motgångar är det enda jag vet, spelar mycket dator osv.. men ändå skötsam. (Vi har ej samma pappa). 

Min pappa blev diagnostiserad med bipolär sjukdom för något år sen. (Dock har jag en känsla av att han kan vara fel diagnostiserad.) Han har prblem med alkohol nu i äldre dagar. (Inte när vi var små) han drack isåfall när vi ej var hemma om han umgicks med kompisar eller så. 
    Han har alltid varit oberäknelig eller vad man ska säga.. 
    Han körde med dåliga bilar (mest för han ej orkade/hade tid att fixa dom) brukade ofta skrota bil istället för att laga. Och sen köpte han en ny "billig" bil. 
    Han har inte haft svårt med jobb eller så, han jobbade på slakteri i 20 år. Till sist träffa han en tjej 2011 och hon fick honom att flytta till norge senare samma år. Han trivdes inte på jobbet (mycket stress slit på kroppen, som gjort att han är förtidspensionär idag) . Han har haft mycket ångest. Fått åka till sjukhus pga han trott det varit hjärtinfarkt. 
    Han har även svårt med sitt humör, blir lätt arg /tänder till om det är något han inte tolererar. Har blivit bättte sen han träffade sin sambo. 
    Han säger precis vad han tycker. 
    Hans sambo berätta för mig att någon gång satt han och tittade ut genom fönstret och hon frågade vad som var fel eller vad han gjorde och han svarade " i'm booored" å han har tråkigt. Gillar att röra på sig.. sitter inte still mycket utan är uppe o går eller rör sig.. pappa har även haft svårt att sätta gränser för vår minsta syster. Hon har fått det hon velat ha osv. När vi bråkat har han ofta trott på henne för honnskyllt på mig o min andra syster.. 

Min mormor lever ej så jag vet ej hur hon var. 
    Min morfar sitter mest o tittar fotboll osv men har sjuk oordning i sitt hus (inte fräscht alls, och mycket rörigt,smutsigt). 

Min farmor har jag inte heller träffat så jätte myxket.men när man väl är där i norge så pratar hon, men har också ett hetsigt humör. Gillar hon inte något får man höra det. Hon gillar ej lukt av vitlök o har frågat pappa tex med sur röst om han ätit det osv.. hon hamnar ofta i konflikt med folk om hon säger saker hon intr gillar. Min kusin var där med ena hunden men hon skickade hem honom igen då hon inte ville ha hunden där.. flera gånger pappa varit nära o åka hem när vi varit där på besök då dom kommer i luven på varandra.  Min pappa har också hamnat i bråk flertal gånger. En gång på fest hos en tjejkompis som blev provocerad och kallad för saker.. till sist brast det för pappa. Han ångra efteråt o började fatta vad som kunde hänt om gubben anmält.. som tur var hände det ej.. (vi har aldrig varit med när sånt här hänt) 
    Han pratar ofta med folk ute som han inte ens känner osv, försäker vara rolig osv.. 

Farfar är mest lugn o rolig han med. 

Mina 2 farbröder hamnar ofta i bråk (med andra då).
    Ena farbrodern har suttit inne flera gånger. Även kidnappat en get eller vad man ska säga för att sedan släppa den på ett torg.. säger exakt vad dom tycker. 
    Har hetsigt humör dom 2 också. 
    Då närmar sig ena ändå 60 och har barn men ena är vvuxen och andra bor ej hos honom. 

Dyslexi tror jag ingen har, min ena kusin har det vet jag. Men ingen i min familj. 

Tack för ditt svar! 
    Men du är ju uppvuxen i en dysfunktionell familj. Då blir man inte helt "normalt" fungerande själv. Det är trauman, brist på en riktig uppfostran osv.
    Bara det att du inte fått in rutinen att borsta tänderna är ju dina föräldrars ansvar att inpränta i dig. 

Tror du har PTSD. Vet inte hur mycket hjälp man kan få för det av vården, troligtvis inte mycket. Om du har råd, prova gå till en privat mottagning för någon typ av terapi.
  • Anonym (Vilsen94)
    Anonym (?) skrev 2025-02-26 18:10:08 följande:
    Men du är ju uppvuxen i en dysfunktionell familj. Då blir man inte helt "normalt" fungerande själv. Det är trauman, brist på en riktig uppfostran osv.
    Bara det att du inte fått in rutinen att borsta tänderna är ju dina föräldrars ansvar att inpränta i dig. 

Tror du har PTSD. Vet inte hur mycket hjälp man kan få för det av vården, troligtvis inte mycket. Om du har råd, prova gå till en privat mottagning för någon typ av terapi.
    Ja det är jag förmodligen, men frågan är ju VARFÖR är min familj som dom är ?! Mina syskon har ju något.. 
    Ja viss trauma har jag ju varit med om, men hur kan det göra alla mina brister ? Tänker på min fokus, jag gjorde prov igår som gick sådär. Jag har läst massa inför detta, inget fastnar känns det som och jag missförstår vissa frågor eller läser ej dom ordentligt o gör slarvfel för jag är stressad.. mådde som att jag var sjuk när jag kom hem, huvudet kändes tungt med huvudvärk och jätte trött.. 

Ja det har du rätt i, jag skyller en del på mina föräldrar. Jag tjatar på mina egna barn nu morgom och kväll för jag vill att dom ska ha bättre munhälsa osv. Har dusch schema för dom. Jag har blivit bättre på att duscha också. Vet att min mamma är slarvig med dusch.. även mina syskon var det i yngre ålder.. min ena syster slängde aldrig kläder i tvätt och gömde det i sitt rum osv.. 

Det jag kan ha svårt för är att sätta gränser, veta vilka konsekvenser som är rätt att ge barnen. Har en stöttande sambo som är mer van vid sätta gränser osv. 

Men jag har känt mig "annorlunda" hela livet...när jag gick i kanske 6an ville bup ge mig "happy piller" men det ville jag verkligen inte ha (dels har jag svårt med tabletter speciellt om de är stora.) 

Ja det kan säkert stämma att jag har ptsd också, men förmodligen mest pga av mina föräldrars seperation och att min pappa stack utan att säg något. 
    Inte så konstigt när man bott hos sin far nästintill hela uppväxten.. och även vara gravid samtidigt blir man ju extra förstörd.. 
  • Anonym (Fia)

Minns ett program om släktforskning som jag såg en gång. Det var en kvinna med adhd som hade släktforskat och det hon hittade var en orimligt stor mängd fängelsestraff, lösdriveri och utomäktenskapliga barn. Hon gissade att adhd funnits länge i hennes släkt på båda sidor. Och det blir ju verkligen inte lättare för en person med adhd att dessutom växa upp i en orolig och oförutsägbar miljö. Har man adhd behöver man ju extra mycket struktur och ordning. 

Jag kom att tänka på hennes berättelse när jag läste om din familj. 

Om du vill bli utredd så kontakta psykiatrin. Det kan hända att de vill att du utreds och behandlas för trauma innan de utreder adhd. Trauma kan ju ge liknande symptom. 

• Anonym (Fia)

Och frågar du mig så tycker jag att du ska ta tag i det och söka dig till vården. 

Svar på tråden Misstänker adhd, ska man ta tag i att utredas ?! Hjälp.