Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Misstänker adhd, ska man ta tag i att utredas ?! Hjälp.

Jag har ett barn med adhd. 

Av din text kan inte jag utläsa om allt stök kommer liksom inifrån dig eller om det beror på brist på rutiner, trygghet och koll från dina föräldrar. Om du upplevde att dina föräldrar var/är helt vanliga päron som hade regler för vad du fick göra, brydde sig om och tog väl hand om dig så skulle det ju kunna vara adhd. Så klart annars också, men om de inte tog ordentligt hand om dig kan ditt beteende bero på det istället, menar jag. 

Det är inte sällan i synnerhet flickor med adhd misstas för att ha det dåligt hemma. Utifrån ser det lite ut så. Fanns det såna tankar om dig som barn och tonåring - att skola socanmälde tex? 

Det finns en hel del forskning numera om flickor och kvinnor med adhd. Kolla på YouTube (sök: kvinnor adhd attention) så finns det föreläsningar. 

• Anonym (Fia)

Hur är det med dina föräldrar och syskon? Mor- och farföräldrar? Är det någon/några av de som har liknande egenskaper? Någon som har svårt att behålla jobb, utbränd, svårt att få ihop vardagen? Någon kanske är diagnosticerad inom adhd eller autism? Dyslexi eller annan språkstörning? 

• Anonym (Fia)

Minns ett program om släktforskning som jag såg en gång. Det var en kvinna med adhd som hade släktforskat och det hon hittade var en orimligt stor mängd fängelsestraff, lösdriveri och utomäktenskapliga barn. Hon gissade att adhd funnits länge i hennes släkt på båda sidor. Och det blir ju verkligen inte lättare för en person med adhd att dessutom växa upp i en orolig och oförutsägbar miljö. Har man adhd behöver man ju extra mycket struktur och ordning. 

Jag kom att tänka på hennes berättelse när jag läste om din familj. 

Om du vill bli utredd så kontakta psykiatrin. Det kan hända att de vill att du utreds och behandlas för trauma innan de utreder adhd. Trauma kan ju ge liknande symptom. 

• Anonym (Fia)

Och frågar du mig så tycker jag att du ska ta tag i det och söka dig till vården. 

Svar på tråden Misstänker adhd, ska man ta tag i att utredas ?! Hjälp.