Inlägg från: Anonym (Rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rädd)

Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?

Nu stängdes ju skolor i Växjö efter ett hot mot en gymnasieskola där. Psykiatrin har idag en hög belastning och många som har allvarliga problem och mår väldigt dåligt söker inte hjälp.

Vi har fått ett samhälle där alla bara tänker på sig och sitt, och är så "upptagna" att de inte märker människor som går omkring och uppvisar uppenbart störda beteenden. Är det inte dags att vi börjar se och bry oss om ensamma och utstötta människor mer? Det skulle verkligen kunna förhindra att folk utvecklar ett människoförakt och tankar på att genomföra sådana dåd.

På Flashback finns ett antal trådar där folk frågar hur man skaffar illegala vapen, och dessa får tips om var de kan vända sig, Det betyder att det finns människor som är beredda att skaffa dessa för olika syften.

De hjälplinjer som finns där människor som mår dåligt kan ringa och prata av sig är få, och ofta nischade. Borde det inte finnas ett större utbud av sådana? Och fler borde bli volontärer inom detta område, då det uppenbart finns ett stort behov av forum/linjer som kan vara ett stöd för dessa.

• Svar på tråden Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Låter fint) skrev 2025-02-27 08:41:19 följande:

Så här låter det alltid varje gång något sådant sker. Sen glömmer man det och dessa personer. Tills det sker igen. Inte ens politikerna är intresserade att driva frågan om psykisk ohälsa på en mer seriös nivå.

För övrigt är det samma människor som säger detta, som ofta nobbar dessa personer. Sverige har blivit ett riktigt skitland. Där man mäter och bryr sig me om vad för materiella saker en person äger. Man ska ha villa eller bostadsrätt och helst tjäna multum. För att ens bli "insläppt". Vad är vänskap idag liksom? Folk är så jävla självupptagna 

Sverige har bäddat för det som växer fram. Är oerhört tacksam att jag inte valt att föda några barn till detta land. Och flyttar snart till Barcelona.

Tycker riktigt synd om folk som har barn i detta land. Det kommer bli mycket värre. Med allt. Bostäder, våld etc.
    När till och med politikerna säger att dom tappat kontrollen.

Lever själv och har levt i ett visst utanförskap och därför skrev jag detta, jag har definitivt empati med utstötta och ensamma i samhället. Men visst är det som du säger.
  • Anonym (Rädd)
    Anders1970 skrev 2025-03-09 11:36:59 följande:

Förr fördrevs unga missanpassad män. De var pga. sitt sätt/person körda. De fick inrikta sig mot att fysiskt  jobba hårt och överleva.

Annat ord Evolution.

Idag hamnar de utanför i skolan, svårt att få jobb med socialt inslag. Blir boende ensamma.

En liten klick av dessa blir incels, än mindre klick tar sitt liv, micro minimal klick begår olika grader av våld.

Annat ord Evolution.

De dörut utan att kunna fortplanta sig, vilket är utmärkt för mänskligheten. 

Annat ord Evolution.

Elakt och hårt inlägg. Vi borde ha kommit längre 2025 än att se ned på människor i utanförskap och ensamhet. I dagens digitaliserade värld är det inte lätt för unga att förstå hur man beter sig i dett sociala livet. Det borde vara alla vuxnas ansvar att inte låta mobilen bli "barnvakt" utan verkligen lära dem hur vuxenlivet fungerar och att ingenting, eller åtminstone inte mycket, kommer serverat till dem, och där har många föräldrar brustit i sitt ansvar med det frekventa behovet av "egentid". Därför har en incel-kultur kunnat växa sig stark.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (sr) skrev 2025-03-12 21:44:19 följande:

Ni skapar era fiender på detta forumet!

De som faktiskt vågar stå upp i verkligheten för att skydda de utsatta är de ni hatar mest på forumet bara för att man uttrycker en schaskig åsikt vid 1 tillfälle.

Det gör att ni går loss totalt och sedan får ni stöttning av feminina snubbar som aldrig hade vågat stå upp i verkligheten för att rädda er när det verkligen gäller och är påtagligt ! 

Bra kämpat! 

Men visst, skicka alla era män till att ge min käftsmäll. Kom inte sedan och gråt när dessa män inte står upp för er utan lägger benen på ryggen när ni behöver hjälp i ett utsatt läge på riktigt ! 

Jag är trött på det här nu och hatet mot oss ensamma män på detta forum får mig att snart tappa det totalt! Jag orkar snart inte bry mig om någon av er som man kanske mäter på och blir brutalt misshandlade av på riktigt farliga män (oftast i grupp dessutom!)

Och på det så raderar man helt oskyldiga inlägg som inte strider mot något av forumets regler överhuvudtaget utan försöker dölja att den enskilda som man har bestämt sig för är en dålig person faktiskt var trevlig ! 

Bra kämpat av er ! 

Nästa person jag ser i nöd, glöm att jag hjälper DIG ! 

Jag håller med om att det är mycket onödiga krig mellan könen här, men det som hjälper mot ofrivillig ensamhet är inte att beklaga sig på ett anonymt internetforum, man måste lämna skärmen och ge sig ut i verkligheten. Sen kan jag förstå att det kan vara svårt om man är en sådan som ogärna vill "störa andra i onödan", men jag tror att det är just det många måste våga börja göra, för att ensamheten ska kunna brytas. Samtidigt är jag förespråkare för att vi verkligen måste börja bry oss om andra mer, och omtanke kan se ut på olika sätt, det behöver inte handla om så mycket. Att gå fram och växla några ord med någon som verkar ensam kan faktiskt göra den personens dag.
Svar på tråden Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?