• molly50

Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?

Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 15:52:38 följande:
    Det är inte uteslutet att det är en kvinna som går bärsärkagång.... men ändå så är det extremt osannolikt. Så ja, det handlar om genus. Det är ju uppenbart. Ingenting att hymla om. Eller hur?

Ser inte kvinnor som skriver att hela Sverige förtjänar att brinna upp pga mäns sexleksaker. -faktiskt- har inte sett den sortens ilska från kvinnor. Klaga på mansbebisar är en helt annan sak än det här missnöjet mot samhället (eller kvinnor) som män uppvisar.

OCH hur andra människor hanterar detta missnöje. Finns många exempel i bara den här tråden på försök att släta över det här missnöjet. Bara ditt inlägg är ju ett försök att osynliggöra att det är könet män som utför sånt här. Detta curlande. Hur ska vi råda bukt med problemet om vi inte tittar på faktorer?
    Fast jag måste faktiskt hålla med Tyra myra här.
    I grund och botten så tror jag också att det här handlar om våra attityder till människor som står utanför i samhället.
    Så det känns onödigt att göra ett könskrig av det här. Det finns det tillräckligt av i forumet ändå.
  • molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 17:06:47 följande:
    Det handlar inte om att göra saker till ett könskrig. Förväxla inte saker. Det handlar om att synliggöra faktorer som ligger till grund för våld. Där är kön en faktor. Det enda verktyget kvinnor har i sin arsenal för att komma tillrätta med våldet handlar om att ta hand om (män) och jag tror att det är fel tillvägagångssätt. Hur ska kvinnor hantera "Sr" s hatiska inlägg riktat mot kvinnor? Hur skulle kvinnor kunna ta hand om Örebromannen? Det är ju det här det handlar om. ALLA andra män behöver ta ansvar över vad de själva skriver och få dessa hatiska element att förstå att deras hat saknar rim och ranson. Männen som yttrat sig i tråden gör ju raka motsatsen till det.
    Jag förstår vad du menar och jag håller med om att inlägg som t ex sr:s inte hör hemma i en tråd som denna.
    Men börjar man skriva saker som kan uppfattas som negativt emot män i en tråd så tenderar det att dra till sig bittra män som känner att de måste försvara sig.
    Och det känns onödigt när det egentligen inte är det som tråden handlar om från början.
    Diskussionen som sådan är intressant,men man kan ju hänvisa sådana inlägg till en tråd som berör det ämnet eller starta en egen tråd om det.
    Annars blir det lätt bara en massa tjafs.
  • molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 17:33:28 följande:
    Jag läser relativt ofta den typen av inlägg som "Sr:s" och har förstått att det här samhällsproblemet med mäns missnöje inte går att ignorera bort. Allt det här ignorerandes har fött fram en hög män som curlar beteendet. Hatiska inlägg ska föreställas vara inom normala gränser.

Det här är elefanten i rummet. För att lösa problemet så behöver vi prata om det.

problemet är: män curlar mäns missnöje.
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 17:35:28 följande:

... och iom att män curlar mäns missnöje så lägger man fram fritt utrymme för Örebromannen att agera på missnöjet.

Örebromannen hade inte förstått att hans missnöje var orimligt Pga av dessa män.

Fast då kan man väl ta den diskussionen i en annan tråd eller skapa en ny tråd om ämnet?
    Varför kapa den här tråden med en massa skuldbeläggande på män?
    Det här gäller ju inte alla män. Långt därifrån.

• molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 17:44:16 följande:
    Jag avhandlar ämnet. Jag är helt övertygad inatt det jag pekar på ligger till grund för skapandet av Örebromannen. Det är också där vi behöver sätta in åtgärder för att förhindra att något sånt händer igen. Jag förstår att det inte gäller alla män. Har aldrig påstått det.

jämför med svarta människor . Är det verkligen de som ansvaret ska läggas på för att råda bot på rasism?
    Ja,jag har förstått att du är övertygad om det.
    Men varför inte avhandla det ämnet i en egen tråd eller en tråd som handlar om just det ämnet istället för här,i en tråd som inte ens handlar om det?

Nej,lika lite som att alla män kan lastas för att saker som Örebrodådet kunde ske.
  • molly50
    Anonym (Oj) skrev 2025-03-12 17:47:07 följande:
    Fast man måste väl ändå få beskriva verkligheten som den är?

Ska vi även bortse från att det är utlandsfödda som står bakom mkt av kriminaliteten? 

Om vi inte bryr oss om vem som utför olika handlingar blir det svårt att hjälpa dom. 
    Absolut. Men ska man diskutera ämnet män vs.kvinnor så kan man väl starta en egen tråd om det?
    Annars så riskerar det att bli en massa tjafs.
  • molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 19:06:59 följande:
    Jag avhandlar ämnet. Jag tror inte att man kan lösa något genom att tycka synd om människorna som det inte borde tyckas synd om. Jag tror att man iom toxiskt sympatiserande då bidrar till att skapa fler örebromän.

Örebromannen hade inte rätt att vara så missnöjd. Det finns inte tillräckligt mycket (män) som förklarar det för honom. Örebromannen symboliserar toppen på ett isberg av missnöjda män. Förstår du?

Det pågår en kampanj som riktar sig till män och uppmuntrar dom att vara missnöjda. Män behöver bli medvetna om denna så de bidrar till att vända utvecklingen till ett mer positivt håll som skapar nöjda män.

"sr" symboliserar detta missnöje. Jag är faktiskt tacksam över att han skrev i tråden då det illustrerar perfekt det jag pekar på.
    Jag tror inte att vi ska fastna enbart vid män.
    Utan jag tror på det som Tyra myra skrev att det rör sig om personer som hamnat utanför samhället. Oavsett kön.
    Och dessa behöver fångas upp tidigt. Kanske redan i skolan.
    Örebromördaren hade ju uppmärksammats för sitt beteende redan i skolan t ex. Men utan att fångas upp.
    Jag tror ju inte att han hade blivit hjälpt av att få saker och ting förklarade av en man.
    Han hade behövt hjälp redan från ung ålder.
  • molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 19:09:13 följande:
    Det handlar inte om män vs kvinnor. Att vara man är en faktor. Örebromannen skulle antagligen inte begått brottet om han vore en kvinna.
    Kanske inte. Det är väl inte lika vanligt att kvinnor begår brott som män.
    Men det finns ju våldsamma kvinnor också.
  • molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 19:51:20 följande:
    Det ena utesluter inte det andra. Jo. Jag tror att Örebromannen skulle haft nytta av att plockas upp och uppmärksammats av män på ett positivt sätt. Jag finner det inte osannolikt att hans pappa visade ett dåligt inflytande över honom.

Det gynnar ingen av att låtsas som att könstillhörighet är oviktig.
    Och jag tror att hela samhället,både kvinnor och män,behöver ändra attityd till dessa människor som hamnar utanför i samhället.
    Om ingen bryr sig så kommer heller inte dessa personer att plockas upp och få hjälp.
  • molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 19:56:03 följande:
    Ja, och det handlar troligen om andra former av psykologiska faktorer. Kan överlappa såsom venn-diagrammet jag pratade om.
    Det är möjligt.
  • molly50
    Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 20:00:28 följande:
    Jag tror att samhället gräver en grop för sig själva. Det jag ser allt som oftast en man som skriver hatiska inlägg (mot kvinnor, invandrare eller samhället) genast så kommer andra män som banar väg (normaliserar) hatet på olika sätt. Kvinnor som försöker hantera den arga missnöjda mannen med fawning.

Det är det som är problemet. Så missuppfattas "bry sig om"
    Jo,det har jag också sett. Men jag tror inte vi kommer att få dem att sluta stötta dessa män hur mycket vi än försöker få dem att lyssna. Tyvärr.
    Då är det kanske bättre att fokusera på de män som faktiskt säger ifrån.
Svar på tråden Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?