• Anonym (Heve)

Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?

Frågan borde egentligen vara om hur vi ska få människor att känna en tacksamhet i stället och inte ta för givet att man ska få saker från samhället? Mördaren hade f ö en självvald ensamhet, det tycker jag man kan låta människor få ha.

Mördaren verkade ju arg för att han hade svårt att FÅ ett jobb, svårt att FÅ pengar. Den hjälpen han fick dög ju inte. Människors liv var helt oviktiga för honom för att verkade bara vara han som existerade.

Så hur skapar samhället människor som är tacksamma, inte tar saker för givet och känner för andra människor? Inte egocentriska med andra ord.

• Anonym (Heve)

Skulle också vara behjälpligt om män startade vängrupper med andra män och tar hand om män i stort. Nu är det inte något mördaren skulle gå med på, men män i stora drag verkar betrakta ensamhet som synonymt med avsaknad av en kvinna. Så ska det inte vara naturligtvis. Kvinnor ska inte hållas indirekt ansvariga för mäns ensamhet. Speciellt inte förväntas bli en partner till någon för att hjälpa någon.

• Anonym (Heve)
    Tecum skrev 2025-02-26 20:04:52 följande:
    Som du skriver är manliga vängrupper ett uselt förslag då den typen av personer inte vill ha vänner. Det är försent då, de måste hanteras redan i skolan eller av professionella terapeuter. Att sluta betrakta dem som kufar och avvikare är en bra början.
    Idén är då att män agerar förebilder. I stället för att idag då ensamhet har på något sätt förvandlats till avsaknad av en kvinna.

Det är fel anser jag. Om män vill bidra till en förändring så är det män som borde bli vänner med andra män, oavsett graden av kufighet. Fristående gällande kvinnor.

Män behöver bli mer ansvarsfulla generellt. Visar en man att han är ansvarsfull så bidrar han till att vara en god förebild.

Jag tror att mördaren är ett symptom på en rådande mansroll där mannen (och många män) förväntar sig bli omhändertagen av samhället. Mördaren ville bara ha och ha, inte tusan var han tacksam över det han fick. Omättlig, egoistisk.
  • Anonym (Heve)
    Tecum skrev 2025-02-26 20:33:20 följande:
    Ja mördaren ville bli omhändertagen av samhället, men varför hade han blivit sån? För du kan väl inte mena att de flesta män vill bli omhändertagna av samhället? Tvärtom är män mer negativa till bidrag och till personer som inte kan/vill försörja sig själva än vad kvinnor är. Och de flesta män är ansvarsfulla. 

Örebromannen är den typ av person som är allra svårast att nå. Självvald ensamhet, ointresserad av vänner eller en kvinna eller förebilder, inga sociala kontakter ens på nätet, inget att hänga upp ett omhändertagande på. Han hade visst en konflikt med socialen men det är inte skäl för ingripande.
    Kanske hade det gått att vända trenden i skolan då han var ung och påverkbar. Men ska man tvinga sig på den som söker ensamhet?

En kvinna är ingen patentlösning. Breivik hade haft flera förhållanden men lämnat.
    Breivik begick sin masskjutning pga politiska motiv. Det är inte jämförbart.

Örebroskjutaren tyckte att det var självklart att han skulle bli omhändertagen av samhället. Varför har det blivit så, hur kan någon resonera på det sättet?

Det är samma psykologi när män anser att det enda som råder bot på hans ensamhet är en kvinna som ska på något sätt "rädda" honom. Sättet det uttrycks är via en entitlement. Han blir arg om inte han får sympatier. Han visar den aggressionen genom att sätta sig i en offerposition. Somliga kommer till hans räddning och tycker så synd om honom. De som sympatiserar verkar också tro att den enda lösningen är en kvinna, som tar hand, vårdar.

Själva släpper de ansvaret.
  • Anonym (Heve)
    Tukt skrev 2025-02-26 20:48:31 följande:

Jag tror man blandar ihop saker. Det ena är att samhället skurit ned på socialt arbete, boenden och liknande. 
    Det andra är att samhället förändrats så det blivit svårare att leva i. Men också att det finns mycket mer som kan stimulera en i ensamhet. Vilket då gör att man drar sig undan.
    I det ingår såklart att samhället blivit mer individualistiskt och krävande.
    Det första kan man lösa med pengar, det andra är svårare. Och här räcker inte volontärer riktigt. Även om det såklart är bra med det de kan göra.

Jag tror det är fel väg att gå att omhänderta dessa människor ytterligare. Hur får man personerna att känna tacksamhet över den hjälp som finns. Mördaren hade tak över huvudet, åkte på semestrar, en familj som tog hand om honom, råd att köpa vapen och ta jaktlicens. Vad än samhället hade gjort mer för honom så hade han inte tyckt det vore tillräckligt.

Så hur flyttar man tillbaka ansvarstänket och tacksamheten på individen? 
  • Anonym (Heve)
    Postman skrev 2025-02-26 21:09:54 följande:
    Vilket trams, män är redan förebilder idag för mångt och mycket, så mycket så att en del klagar på patriarkala strukturer.

Det är stat och kommun som har ansvaret sen om folk vill engagera sig frivilligt så är det förstås helt okey.
    Har läst en del av det du skriver. Du framställer män allt som oftast som offer i kontrast till kvinnor. Även om jag inte tror att du är en sån som går ut och mördar folk så tycker jag att du illustrerar en allmänt rådande attityd hos män att de behöver bli omhändertagna av kvinnor. 

Kan då appliceras på ett allmänt omhändertagande. Det är en rådande kultur där män vill förstärka en slags offermentalitet.

Jag vet att det låter hårt. Men vi behöver prata om elefanten i rummet. Jag tror då att lösningen på att återta ansvaret hos män är att den attityden mot exv kvinnor behöver upphöra, om män tar hand om andra män så bidrar det också till att skapa goda förebilder av män för män som omhändertagande.
  • Anonym (Heve)
    Tecum skrev 2025-02-26 21:11:12 följande:
    Motivet är mindre viktigt, frågan är vilka (väldigt få) personer som är beredda att bli massmördare och hur man ringar in dem i tid. På så sätt är det jämförbart. Skillnaden är i så fall att för Örebromannen var det ett utvidgat självmord, Breivik ville bli en levande symbol för någon förvirrad kamp mot något.

Jag håller inte med om att män som saknar en kvinna kan jämföras med en massmördare. Och för dem hade en kvinna hjälpt, men knappast för Örebromannen.

Vilka är "de" som släpper ansvaret och vilket ansvar skulle de tagit i detta fall? 

Man behöver naturligtvis tackla problem på olika sätt. 

Anledningen till att örebromannen utförde dådet handlade om en entitlement anser jag. "De" män som inte tar ansvar och släpper allt i någon annans knä. Inte ett uns av tacksamhet. Örebromannen hade kunnat bo i ett slott, käkat kaviar och förlustat sig på skjutbanan, inte skulle han vara nöjd för att jag tror att män lär sig idag att vara oansvariga, ständiga offer. Han var extra mottaglig för det här allmänt rådande missnöjet.

• Anonym (Heve)
    Postman skrev 2025-02-26 21:25:41 följande:
    Vilket trams du skriver, jag framställer absolut inte män som offer, det är är nåt maniskt som verkar inpräntat hos dig att skriva. Jag ser inte att så värst många män behöver tas om hand utav kvinnor, alla män som jag ser klarar sig utmärkt själva, sen att de vill dela sina liv med en kvinna är en helt annan sak.
    Du har inte skrivit något om män som offer just nu, i den här tråden. Det är däremot en allmänt rådande attityd hos dig dessvärre. Det är inte ovanligt, och jag vill inte peka ut dig egentligen. Du är bara formad efter kulturen.

Men det behöver förändras, framförallt för andra mäns skull.
  • Anonym (Heve)
    Postman skrev 2025-02-26 21:34:02 följande:
    Inte alls, du svamlar nåt fruktansvärt nu, dessutom ska du inte göra detta till en könsfråga, det är ett samhällsproblem att vi får ensamma och utstötta och det är stat, kommun och vårdens sak att hantera det. Örebromördaren var sjuk och skulle behövt mer vård.
    Fast det är ju en könsfråga. Män har av någon anledning en större risk att begå något sånt.

så vitt jag vet så upplevde inte örebromördaren sig ensam. Jag tror att många bygger den uppfattningen på ens egna fördomar. Du anser att staten borde fixat. Jag anser att alla som fråntar ansvaret från människor är de vi ska skylla gärningen på.

I stil med att en annan part sympatiserar med att alla är så dumma mot dig, det är så synd om dig pga ditten eller datten. Kanske peka ut en grupp som indirekt ansvariga för att det är så synd om denne. Dvs frånta individen sin egen handlingskraft att ta itu med saker. Individen börjar betrakta sig själv som inkapabel att lösa dennes problem.

Det här är ett gift.
  • Anonym (Heve)
    Postman skrev 2025-02-26 21:51:13 följande:
    Jag håller inte alls med dig, vi har helt olika syn på saken så jag ser det inte meningsfullt att svara dig mer.
    Det är helt onödigt för dig att berätta att du inte ska prata med mig något mer. 
Svar på tråden Angående dådet i Örebro - borde vi inte börja bry oss mer om de ensamma och utstötta?