Anonym (J) skrev 2025-02-27 07:42:08 följande:
Jag skriver inte historiskt, men läser mycket och därför finns ju risken att jag helt enkelt är så van att jag inte ser det som något speciellt.
Det är absolut ingen betoning på åldersskillnad och boken klassas inte heller som romance, utan relationsdelen är bara en liten del i historian. Åldern omnämns bara en enda gång och det är för att en frågar. Alltså ingen som helst chockfaktor med i bilden. Hon var yngre från början (16), men inte heller det gjordes med annan baktanke än att det passade in på hur hennes föräldrar behandlade henne, men jag höjde till 18 just för att minska risken att folk skulle reagera så som testläsaren påstår att de kommer göra även vid 18.
Finns det någon särskild anledning till att hennes partner är så pass mycket äldre? Det är ju inte ovanligt eller konstigt att en 18-åring har en relation, eller en 16-åring för den delen. Men då med en mer jämnårig partner, eller högst några år äldre.
Går det inte att göra dem närmare varandra i ålder? Även om båda är unga, det är inget problem i sig. Men det blir ingen jämbördig relation om den ena är tonåring och den andra är 25+. Det är nog det din testläsare reagerar på.
Åldersskillnad behöver inte vara ett problem, men det är större skillnad mellan en 20-åring och en 30-åring, än en 30-åring och en 40-åring, trots samma antal år.
20-åringen har precis blivit vuxen. Har inte samma mognad eller livserfarenhet. En 30-åring har däremot varit vuxen ett tag. En 25-åring eller 30-åring som har en 10 år äldre partner, ser jag inga problem med alls. En tonåring däremot.
Bara som exempel.