• Anonym (J)

Till bokläsare: Är det här kontroversiellt?

Diskussion med testläsare.

En av protagonisterna är 18 och får ihop det med en som är 11 år äldre. Enligt testläsaren ser det ut som att hon var så ung som möjligt utan att hon ska vara ett barn och att det är så folk kommer se det. Sex är absolut inte något huvudtema alls, men det förekommer.

Är det verkligen så? Jag skulle själv inte reagera över en sån detalj, men jag kanske är avtrubbad efter all historisk litteratur? Vad säger ni?

• Svar på tråden Till bokläsare: Är det här kontroversiellt?
  • Aniiee

I hist-lit och romance är det så vanligt att man lätt blir trött på det (men så klart vldigt populärt annars hade det inte varit så vanligt). 

I deckare, thrillers och mysteries så är det vanligt just för att det blir en utsatt situation och maktobalans. 

I övrigt brukar det inte direkt förekomma.

Och visst är det så att det ofta används som en slags trigger på olika vis, och folk kommer se det. Det är upp till dig som författare om de kommer se det som något dåligt och bara för "chockens" skull, eller som något om faktiskt har ett syfte och är väl hanterat och balanserat.

Men man kan inte göra alla nöjda. Så är det bara. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Aber)

Vad är ens poängen med att ha en sexuell relation mellan en 18-åring och en 29-åring i boken?

Handlar boken om en 29-åring som utnyttjar småtjejer så är det väl en naturlig del av berättelsen, men annars? Vad ger det för mervärde?

• Anonym (J)
    Aniiee skrev 2025-02-27 04:56:29 följande:

I hist-lit och romance är det så vanligt att man lätt blir trött på det (men så klart vldigt populärt annars hade det inte varit så vanligt). 

I deckare, thrillers och mysteries så är det vanligt just för att det blir en utsatt situation och maktobalans. 

I övrigt brukar det inte direkt förekomma.

Och visst är det så att det ofta används som en slags trigger på olika vis, och folk kommer se det. Det är upp till dig som författare om de kommer se det som något dåligt och bara för "chockens" skull, eller som något om faktiskt har ett syfte och är väl hanterat och balanserat.

Men man kan inte göra alla nöjda. Så är det bara. 

Jag skriver inte historiskt, men läser mycket och därför finns ju risken att jag helt enkelt är så van att jag inte ser det som något speciellt.

Det är absolut ingen betoning på åldersskillnad och boken klassas inte heller som romance, utan relationsdelen är bara en liten del i historian. Åldern omnämns bara en enda gång och det är för att en frågar. Alltså ingen som helst chockfaktor med i bilden. Hon var yngre från början (16), men inte heller det gjordes med annan baktanke än att det passade in på hur hennes föräldrar behandlade henne, men jag höjde till 18 just för att minska risken att folk skulle reagera så som testläsaren påstår att de kommer göra även vid 18.
  • fornminne
    Anonym (J) skrev 2025-02-27 07:42:08 följande:
    Jag skriver inte historiskt, men läser mycket och därför finns ju risken att jag helt enkelt är så van att jag inte ser det som något speciellt.

Det är absolut ingen betoning på åldersskillnad och boken klassas inte heller som romance, utan relationsdelen är bara en liten del i historian. Åldern omnämns bara en enda gång och det är för att en frågar. Alltså ingen som helst chockfaktor med i bilden. Hon var yngre från början (16), men inte heller det gjordes med annan baktanke än att det passade in på hur hennes föräldrar behandlade henne, men jag höjde till 18 just för att minska risken att folk skulle reagera så som testläsaren påstår att de kommer göra även vid 18.

Finns det någon särskild anledning till att hennes partner är så pass mycket äldre? Det är ju inte ovanligt eller konstigt att en 18-åring har en relation, eller en 16-åring för den delen. Men då med en mer jämnårig partner, eller högst några år äldre.

Går det inte att göra dem närmare varandra i ålder? Även om båda är unga, det är inget problem i sig. Men det blir ingen jämbördig relation om den ena är tonåring och den andra är 25+. Det är nog det din testläsare reagerar på.

Åldersskillnad behöver inte vara ett problem, men det är större skillnad mellan en 20-åring och en 30-åring, än en 30-åring och en 40-åring, trots samma antal år. 

20-åringen har precis blivit vuxen. Har inte samma mognad eller livserfarenhet. En 30-åring har däremot varit vuxen ett tag. En 25-åring eller 30-åring som har en 10 år äldre partner, ser jag inga problem med alls. En tonåring däremot.

Bara som exempel. 

• Anonym (Aber)

Gör 29-åringen till 22. Problem solved.

Ja, åldersskillnaden kommer att stå i vägen för resten av berättelsen. Det räcker för att den nämns en gång.

Den 18-åringa flickan som trånar efter den 29-åringe vikarien i skolan var en standard-plot i "Läsarbreven" i Lektyr och FiB Aktuellt.

* spoiler - de fick ihop det med varandra i Läsarbreven *

• Anonym (Tvillingmorsan)

Håller med ovanstående. Även om det bara är en liten del av handlingen, kommer många hänga upp sig på att en nästan 30-åring är ihop med en 18-åring. Hade hon varit över 20, eller partnern under 25, hade det varit en annan sak.

Du kan förstås behålla ålderskillnaden och hennes unga ålder, om det är meningen att relationen ska framstå som problematisk. Dylika relationer bör däremot inte romantiseras eller behandlas helt neutralt. 

• Anonym (J)
    fornminne skrev 2025-02-27 07:55:26 följande:

Finns det någon särskild anledning till att hennes partner är så pass mycket äldre? Det är ju inte ovanligt eller konstigt att en 18-åring har en relation, eller en 16-åring för den delen. Men då med en mer jämnårig partner, eller högst några år äldre.

Går det inte att göra dem närmare varandra i ålder? Även om båda är unga, det är inget problem i sig. Men det blir ingen jämbördig relation om den ena är tonåring och den andra är 25+. Det är nog det din testläsare reagerar på.

Åldersskillnad behöver inte vara ett problem, men det är större skillnad mellan en 20-åring och en 30-åring, än en 30-åring och en 40-åring, trots samma antal år. 

20-åringen har precis blivit vuxen. Har inte samma mognad eller livserfarenhet. En 30-åring har däremot varit vuxen ett tag. En 25-åring eller 30-åring som har en 10 år äldre partner, ser jag inga problem med alls. En tonåring däremot.

Bara som exempel. 

Blir de närmare i ålder blir hela tidslinjen fel. Deras relation är allt annat än perfekt, det är inget romantiserande över åldersskillnaden etc.

• Anonym (J)
    Anonym (Aber) skrev 2025-02-27 08:07:01 följande:

Gör 29-åringen till 22. Problem solved.

Ja, åldersskillnaden kommer att stå i vägen för resten av berättelsen. Det räcker för att den nämns en gång.

Den 18-åringa flickan som trånar efter den 29-åringe vikarien i skolan var en standard-plot i "Läsarbreven" i Lektyr och FiB Aktuellt.

* spoiler - de fick ihop det med varandra i Läsarbreven *

Nej det går inte, som sagt blir hela tidslinjen fel då.
  • Anonym (J)

Hur gammal skulle hon behöva vara för att det inte blir en grej? Som yngst, för att inte skapa för stora problem med tidslinjen.

Svar på tråden Till bokläsare: Är det här kontroversiellt?