• Anonym (TS)

Är det rimligt att sjukskrivning följs upp när sjukskrivningen gått ut?

Jag är sjukskriven för utmattning. Fick förlängd sjukskrivning efter jag varit hemma två veckor och nu är det dags för uppföljning igen. Men varje gång får jag tid dagen efter sjukskrivningen gått ut. T ex så fick jag tid en torsdag när min sjukskrivning gick ut på onsdag. Jag skulle alltså egentligen arbeta på torsdagen och nu har jag fått till mig att ringa för en jourtid på måndag trots att jag kontaktat hälsocentralen i god tid (en vecka innan sjukskrivningen går ut). Sjukskrivningen går ut på söndag. Jag tycker detta är en enorm stress. Egentligen har jag ju ingen giltig frånvaro på måndag!? Jag tycker det är riktigt dåligt. Jag har ingen möjlighet att mentalt förbereda mig inför jobb eller fortsatt sjukskrivning. Jag själv anser att jag inte har ork än att gå tillbaka till jobbet. Men man vet ju inte. Ska jag till jobbet direkt efter läkarmötet om jag måste tillbaka på deltid?

• Svar på tråden Är det rimligt att sjukskrivning följs upp när sjukskrivningen gått ut?
  • Anonym (ALf)

Ja, indirekt så ska du ju det. Men varför ser du inte till att dina tider bokas så att de ligger INNAN sjukskrivningen löper ut?
    Det är ju inte svårare än att om läkaren säger torsdag 0900 så föreslår du tisdag eller onsdag istället?

• Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-27 08:21:49 följande:
    Är det rimligt att sjukskrivning följs upp när sjukskrivningen gått ut?

Jag är sjukskriven för utmattning. Fick förlängd sjukskrivning efter jag varit hemma två veckor och nu är det dags för uppföljning igen. Men varje gång får jag tid dagen efter sjukskrivningen gått ut. T ex så fick jag tid en torsdag när min sjukskrivning gick ut på onsdag. Jag skulle alltså egentligen arbeta på torsdagen och nu har jag fått till mig att ringa för en jourtid på måndag trots att jag kontaktat hälsocentralen i god tid (en vecka innan sjukskrivningen går ut). Sjukskrivningen går ut på söndag. Jag tycker detta är en enorm stress. Egentligen har jag ju ingen giltig frånvaro på måndag!? Jag tycker det är riktigt dåligt. Jag har ingen möjlighet att mentalt förbereda mig inför jobb eller fortsatt sjukskrivning. Jag själv anser att jag inte har ork än att gå tillbaka till jobbet. Men man vet ju inte. Ska jag till jobbet direkt efter läkarmötet om jag måste tillbaka på deltid?

Om tiden inte passar så säg det, så får du en ny tid.

Angående din fråga, ja, speciellt om anledningen är utmattning så är det väl självklart att sjukskrivningen följs upp efter sjukskrivningen gått ut. Annars vet man ju inte om du ska vara fortsatt sjukskriven eller om du är redo för arbete igen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ALf) skrev 2025-02-27 08:25:42 följande:

Ja, indirekt så ska du ju det. Men varför ser du inte till att dina tider bokas så att de ligger INNAN sjukskrivningen löper ut?
    Det är ju inte svårare än att om läkaren säger torsdag 0900 så föreslår du tisdag eller onsdag istället?

När jag blev sjukskriven fick jag till mig att jag kommer kallas för uppföljning. När jag inte hört något tog jag kontakt en vecka innan sjukskrivningen upphör (måndag). Fick då till svar att sjuksköterskan skulle kolla med läkaren och hörde inget efter det. Tog då kontakt igår via deras app och fick svar idag att det inte finns några lediga tider och att jag hänvisas till jourtid på måndag nästa vecka (dagen efter sjukskrivningen går ut).
  • Anonym (ALf)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-27 11:38:23 följande:
    När jag blev sjukskriven fick jag till mig att jag kommer kallas för uppföljning. När jag inte hört något tog jag kontakt en vecka innan sjukskrivningen upphör (måndag). Fick då till svar att sjuksköterskan skulle kolla med läkaren och hörde inget efter det. Tog då kontakt igår via deras app och fick svar idag att det inte finns några lediga tider och att jag hänvisas till jourtid på måndag nästa vecka (dagen efter sjukskrivningen går ut).
    Den här gången ja. Men nästa gång behöver du planera så att du inte får sånt glapp. För annars är det som du säger att det blir ogiltig frånvaro om du får glapp.
  • MsM84

Förslagsvis så ser du till, nästa gång du är på VC, att ha en bokad tid för uppföljning innan du går därifrån.

• Anonym (G)

Problemet är nog brist på läkartider som det är på många ställen, de kan sjukskriva retroaktivt och troligtvis så de resonerar.

• Anonym (m)

Jag har blivit sjukskriven retroaktivt flera gånger, inga problem. Ibland har jag inte ens orkat iväg till läkarbesöket. Om läkaren skulle anse deltid så orkar jag ändå inte. Då får man stanna hemma och när man orkar kontakta vården igen och berätta att man behöver intyg för heltid.

• Anonym (J)

Det är helt lugnt! Man kan vänta i en vecka minst med intyget. Fk har förståelse med att det kan ta tid ibland. Annorlunda kan det vara med arbetsgivaren däremot. 

• Anonym (m)

Försök ta det lugnt. Vila det du behöver, läkarintyg brukar lösa sig. Din arbetsgivare vet att du är borta och betalat inte längre sjukpenning.

• Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2025-02-27 18:52:25 följande:

Försök ta det lugnt. Vila det du behöver, läkarintyg brukar lösa sig. Din arbetsgivare vet att du är borta och betalat inte längre sjukpenning.

Arbetsgivaren är på mig och vill att jag kommer tillbaka. Hen har sagt på arbetet att jag är tillbaka på måndag (då min sjukskrivning gått ut) trots att jag sagt att jag har tid till läkare då. Jag är orolig inför att inte få fortsatt sjukskrivning. Det är ju inte riktigt jag som bestämmer det tyvärr utan läkaren. 
    Anonym (m) skrev 2025-02-27 18:47:16 följande:

Jag har blivit sjukskriven retroaktivt flera gånger, inga problem. Ibland har jag inte ens orkat iväg till läkarbesöket. Om läkaren skulle anse deltid så orkar jag ändå inte. Då får man stanna hemma och när man orkar kontakta vården igen och berätta att man behöver intyg för heltid.

Jag kan ju inte själv bara stanna hemma och kräva läkarintyg på heltid. Det är ju sjukvårdens bedömning om de anser att man är tillräckligt sjuk?
Svar på tråden Är det rimligt att sjukskrivning följs upp när sjukskrivningen gått ut?