Inlägg från: Anonym (Sidan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sidan)

Ojämn ekonomisk standard

Anonym (Borderlina) skrev 2025-02-27 21:16:37 följande:

Vi har delad ekonomi. Han säger "våra pengar" men jag har inte tjänat och sparat, han tjänar 4-5 ggr mer än mig och det är han, inte "vi" som betalat av mina skulder (jag har tidigare tagit lån för mamma, för att hon inte får ta lån skitdumt jag vet. Men därför var jag skuldsatt). Även om han säger vi har betalt av dem. Så det känns ....skumt på nåt sätt. Skyldigt. men jag är givetvis tacksam. 

Om man har en lång och seriös relation och i sitt hjärta vet att det är denna man som man vill leva med, så är det rätt att betrakta sig som ett team. Så som din partner gör med er. Då tycker jag inte att man behöver känna sig skyldig. 

Om man däremot slösar bort väldigt mycket pengar på sig själv varje månad, medan den som tjänar mycket mer pengarna håller igen på saker till sig själv, så är det orättvist. 

En fara med att den ena tjänar väldigt mycket mer pengar är att med tiden personen med pengar börjar bestämma allt mer om ert gemensamma liv. Så var det ofta före 70- talet, när skattereglerna gjorde att det inte lönade sig att så mycket att vara två som jobbade i familjen,  förskolorna var få och många var hemmafruar. Mannen bestämde ofta stora inköp.
  • Anonym (Sidan)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:06:04 följande:

Prova med att vara ärlig istället kanske vore nåt.

Vet din partner om att du aldrig villl flytta ihop med hen? Kanske är det något du redan har sagt?

Människor har en trndens stt vänja sig vid stt få saker och vill hs mer. Så som bsrn lite grand. Bra stt du inte ger hela tiden. Det är annat med en resa eller festmåltid ute, där kan ju inte don partner klata det inom budget. (Under görutdättning att du själv vill resa förstås.)

Har din partner en sjukdom som gör att hem måste gå hem från arbetet? I annat fall är det bara kondtigy.
  • Anonym (Sidan)

"Människor har en tendens att vänja sog vid att få saker och vill bara ha mer. Så som barn litegrsnd" ska det stå.

• Anonym (Sidan)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:39:39 följande:
    Jo att medvetet spelar dum inför någon är att vilseleda. Du vill få den att tro något som inte stämmer. Och det är inte det enda som du inte är ärlig om. Du vill inte att personen ska veta vad du verkligen tänker om den.

Ja det är möjligt att även personen manipulerar dig, men det kan ingen av oss veta vad personen tänker, du däremot erkänner ju här vad du egentligen tänker svart på vitt.
    Det klart att hen förstår när Trådstartaren inte hänger på hintarna om att köpa något. Det är ingen direkt manipulation.

Problemet uppkommer om Trådstartaren ger med sig ibland. Då förstärker man beteendet. 
  • Anonym (Sidan)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 21:09:36 följande:

Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...

Ni måste ha ett allvarligt samtal om ekonomi där ni kommer överens om de ekonomiska ramarna för er relation. Något annat går inte i längden, ni borde ha gjort det för länge sedan.

( Min egen synpunkt i detta,  som är just bara min egen: Ge aldrig efter för tjat, utan håll på att vardagliga saker betalar ni var för sig för egen del. Annars blir varje ny hushållsmaskin en förhandlingsfråga)
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard