Inlägg från: Anonym (Bibbi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bibbi)

Ojämn ekonomisk standard

Vad är det för saker du betalar för? Inte räkningar och sådant, hoppas jag. 

Men om hen säger att det är en tajt månad, så föreslå aktiviteter som inte kostar pengar. Vill du vara hygglig kan ni hänga mer hos dig så kan du bjuda på middag t ex.

Kan ni prata om det, är det så att hen är oekonomisk och prioriterar fel saker, eller är hen bara lågavlönad och därför har det svårt att få pengarna att räcka? 

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 13:42:49 följande:
    Nej, inga skulder utöver csn. Hen är väldigt bestämd med att inte ta lån eller avbetalningar.

Det är svårt, för hen påstår sig vilja det och det, men när jag följer upp och frågar om det blir det bara bortförklaringar. Jag är övertygad att hen VILL förändra sin situation, men inte vet hur...
    Vad har hon läst, eftersom hon har dålig lön?
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 21:57:44 följande:
    Den där attityden har kommit på senare tid, var inte alls så från början.

Nej för då bjöd ju du. 

Synd att du inte ser tecknen. Du blir utnyttjad. 

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:38:07 följande:
    Precis i början ville hen inte att jag skulle betala alls, men det vände gradvis.

Vilka tecken är det jag inte ser?
    Att du blir utnyttjad. Du skriver ju själv att hen tydligt visar att hen vill att du betalar. Hade hen verkligen velat vara med dig hade hen prioriterat annorlunda. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:55:29 följande:
    Det vet jag mycket väl, även om jag inte tror att hen ser det så. Hen vill definitivt vara med mig, den saken har jag aldrig behövt tvivla på.
    Då så, vad är det då du vill ha hjälp med? Hen är som hen är, du vill tydligen ha denna relation, så då får du köpa hans sätt att vara. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 12:57:07 följande:
    I början var det kul att kunna ge saker hen inte var van vid ja. Det går månader mellan gångerna nu och när jag drog ner på det blev hen tydligt frustrerad och "hintade" ganska intensivt om saker hen vill ha och gör fortfarande i perioder, trots att jag spelar dum. Vi har varit tillsammans i över två år och hen visar inget driv att ta tag i sin situation, så jag har tröttnat på det för länge sen. Jag älskar hen, men vill absolut inte bo ihop eller på annat sätt bidra till hens ekonomi. En sak om vi är ute tillsammans eller om det krisar, men bara-för-att-presenter blir det inget mer av.
    Så vad vill du med tråden? Ingen här kan ändra på honom. Så antingen accepterar du honom som han är, eller gör slut. Tänk på de bra sidorna, de överväger ju. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 13:04:28 följande:
    Perspektiv.
    På vad?
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:12:30 följande:
    Jag har tagit upp det många gånger, hen blånekar, förminskar etc och slutar ett tag,
    för att sen fortsätta igen.

Såna kriser är inte direkt vanliga, så det är knappast något att ha med i ekvationen. Det jag stör mig på är att jag alltid förväntas betala även till vardags.

Men varför stör du dig? Du kommer ju inte att göra slut så varför inte bara acceptera att det är sådan hen är? 

Lägg inte energi på något du inte vill påverka. 

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:26:19 följande:
    Jag vet inte vad jag kommer göra och även om jag vill fortsätta försöka behöver jag inte acceptera det beteendet.
    Klart du inte behöver, men då får du ju göra slut. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-03-03 11:36:28 följande:
    Det där är du som läser in. Jag har aldrig sagt att jag tror hen har dåliga avsikter. Däremot en skev bild av pengar och inte verkar tycka att det är en stor sak när jag "har råd".

Ryggrad har jag så det räcker och blir över, men jag har också takt, empati och sympati nog att förstå hens sida av det, men det är inte synonymt med att jag tänker underhålla den.
    Så vad kallar du detta för då, om inte en dålig avsikt? 

Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...

Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard