Ojämn ekonomisk standard
Hen vill absolut ses, helst flytta ihop helt... jag tror hen faktiskt inte ens inser att månadens snabbmat skulle kunna betala biljett för åtminstone en resa...
Varför går hen hem tidigare?
Jag förstår hur du känner det, att ständigt behöva skjuta till pengar till någon, oavsett i vilken form det sker, gör att förhållandet blir lite skevt. Problemet är att många glatt stöttar till en början medan den som blir stöttad blir 'van' att ha det stödet och den som stöttar ledsnar när det aldrig blir en förändring.
Tala om ekonomi, även om hen inte vill. Säg att du oroar dig över att det alltid är tajt för hen och föreslå att hen. eller ni besöker kommunens ekonomiska rådgivare.
Alt att ni gemensamt går igenom hens ekonomi genom att kolla kontot och räkna ihop vad som går till onödigheter per månad. Man kan även spara kvitton för att se om onödigheter smyger sig in i kvitton från mataffären tex.
På konsumentverkets hemsida finns budgetar att kika på och att fylla i sina egna siffror på.
Ibland kan folk behöva se svart på vitt vad det slösas pengar på. Att flytta ihop i det här läget blir inte bra, en slösar och den andre får betala.
Ok, hur gamma är hen? Har hen någon diagnos som ställer till det att dels orka jobba en hel dag och dels sköta sin ekonomi?
Låter märkligt med en arbetsplats där man kan gå hem när man vill...
50+. Inget på papper, men jag misstänker både adhd och autism, vilket jag också har.
Man kan inte det alla dagar, men dagar där det inte är så mycket att göra uppmuntras de att gå hem så de inte behöver betala dem för att rulla tummarna.
Ok, jag reagerade på att du någonstans skrev att hen antingen säger att hen vill flytta ihop eller hintar om det. Då får du varje gång säga; Du vet att jag inte vill flytta ihop så det kommer vi inte att göra.
Ok, det är alltså när hen säger att något är för dyrt som du känner att hen vill att du ska betala istället? Hen kanske helt enkelt bara kände att oj, nej det vill jag inte eller har jag inte råd med just nu.
Försök ignorera det bara. Känn inte att du måste betala istället. Jag förstår känslan, den är inte rolig, men försök att ignorera den. Och om det ofta sker att hen vill att du ska leta rätt på något - be hen göra det själv för du upplever att hen tycker allt du hittar är för dyrt. .
Du kan, om hen frågar om glödlampor igen, tipsa om att på Rusta har de glödlampor för tio kr st.
Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...
Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...