• Anonym (m)

Ojämn ekonomisk standard

Personen kanske uppfattat dig som att du gärna vill ge. Jag tycker det är fint och omtänksamt av dig och en bra egenskap hos en partner.

• Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 18:36:04 följande:
    Vi har inga dyra aktiviteter öht, går ut och äter ibland etc, annars umgås vi mest hemma. Ingen av oss gillar att vara iväg på massa, trivs bäst hemma.

Otäckt? Herregud, jag stör mig inte på att hen inte har mer pengar, utan på att hen inte hanterar dem hen har bättre och verkar förvänta sig att jag ska betala.
    Om hem förväntar sig det så kanske hen har uppfattat ditt beteende som att du vill ha det så?
  • Anonym (m)

Och är du så misstänksam mot din partner så kanske ni inte ska vara ihop.

• Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 19:02:40 följande:
    Varför skulle jag vilja det? Vad skulle jag få ut av att betala hens mat etc?
    Det är väl just det som du har gjort? Ja varför gjorde du det då, det kan väl inte jag svara på? Det du skriver är ju att du tyckte det var kul att skämma bort, stämmer inte det?
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 19:03:17 följande:
    Misstänksam? För att jag inte vill försörja hen?
    Vem har pratat om försörjning? Men visst, säg att du inte vill försörja hen då? Ja du verkar misstänksam och tror att personen har baktankar om att du ska försörja.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 19:36:59 följande:
    I början ja, men det är länge sen nu. Det var kul när hen ännu blev generad och överraskad, inte som nu när det låter underförstått att jag ska betala.
    Det är ju precis det jag menar, ditt givarbeteende kanske har fått personen att tro att det är så du vill ha det? 
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 19:37:58 följande:
    Jag är inte "misstänksam", jag går på det jag ser och det kan inte tolkas på annat sätt. 
    Ok, så det är inte bara misstankar utan du anser att du vet med säkerhet att personen vill att du ska försörja den.

Då vet du alltså läget. Och är det upplägget inget för dig så gäller ju samma sak som jag skrev: då kanske ni inte ska vara ihop.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 20:31:42 följande:
    För att hen är trött och ibland skylls det tom på mig, att det är för "min skull" för att jag går igenom något svårt just nu och hen vill finnas tillgänglig om jag skulle behöva... känns bara som en dålig bortförklaring hen inbillar sig låter fint...
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 20:58:10 följande:
    Hen säger aldrig rakt ut att jag ska betala, utan det hintas bara... skulle jag säga något skulle hen garanterat säga att hen inte alls tänkte så... även om det är uppenbart.
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 21:44:43 följande:
    Hen "klarare sig" nu också, men går knappt runt varje månad och gnäller massor över det. Har flera gånger sagt saker som att "hen inte har något att äta tills lönen kommer - några dagar senare".

Du verkar ju inte direkt ha varma tankar om denna person, visa personen tråden så får hen se vad du egentligen tänker om den. Så kanske du får hjälp att få ett slut på ditt dilemma för du verkar behöva det, en relation med en person du har så låga tankar och uppfattning om kan inte vara något vidare. Så slipper du resorna också som en bonus.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 12:14:04 följande:
    Förstår det, men jag har bara skrivit det negativa här för det är det jag behöver råd kring... hen har väldigt många fina sidor också och har varit ett otroligt stöd för mig sen vi träffades...
    Ett otroligt stöd och fina sidor men du gnäller över pengar som du ändå har gott om och faktiskt själv visat denna person att du gärna vill dela med dig av. Sen blir du missnöjd om personen tror du tycker att det är ok, haha!
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 12:36:51 följande:
    Vad har det med saken att göra att jag har pengar? Det är lätt att vara generös när det är någon annan som betalar. Du ser ingen skillnad på gåvor för att man VILL ge det och att den andra FÖRVÄNTAR sig det? Hen har ingen anledning att tro att jag tycker det är okej att betala saker bara för att, för det har jag aldrig gjort. Antingen har det varit presenter eller så har det varit en nödsituation.

Jag är på intet sätt rik.
    Det har att göra på så sätt att du har möjlighet att dela med dig till denna person, och du själv tyckte ju att det är trevligt. 

Jag vet inte vad personen förväntar sig, personen kanske försöker få dig att förstå vad den vill ha hjälp med eftersom du visat att du gillar att ge. Det är inget konstigt om den uppfattar att du kanske vill fortsätta med det. Det är ju inget krav du kan låta bli. 
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard