olof 45 skrev 2025-03-03 10:34:26 följande:
Och hur svarade du?
Jag hade sagt "Nu är det andra (eller tredje, fjärde) gången du nämner detta. Jag hör att det är viktigt för dig, och att du oroar dig. Vill du att jag stödjer dig genom att bara lyssna, eller vill du ha konkreta råd på hur du kan tänka kring DIN ekonomi?"
Notera att du inte frågar "hur kan jag hjälpa", vilket lämnar öppet för penning-bidrag, utan du specificerar att valmöjligheterna är *att lyssna* eller *att ge råd* - inte att betala saken. Då hamnar hon i situationen att själv ta upp ekonomisk hjälp, och ni kan ha ett öppet samtal--- eller så fattar hon att du inte anser att det är ditt jobb att fixa hennes ekonomiska problem.
Men du ställer ju ändå upp! Du stänger inte ner henne. Men tydliggör också att du hamnat i sitsen att lyssna på hennes klagomål (over and over again).
Fast TS verkar inte tro att personen ?oroar sig? så varför ska TS låtsas? Varför ska TS ställa de frågorna när TS redan är övertygad om vad personen vill? TS är övertygad om att denna person vill utnyttja med dåliga avsikter och därför ger hintar. Tycker det är både oärligt och tramsigt att hålla på att spela spel, om TS är så säker på att personen gör avsiktligt fel så säg ifrån, skaffa lite ryggrad och var ärlig och säg lägg av med det där nu! Jag är inte din personliga bankomat.