Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Ojämn ekonomisk standard

Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 12:57:07 följande:
    I början var det kul att kunna ge saker hen inte var van vid ja. Det går månader mellan gångerna nu och när jag drog ner på det blev hen tydligt frustrerad och "hintade" ganska intensivt om saker hen vill ha och gör fortfarande i perioder, trots att jag spelar dum. Vi har varit tillsammans i över två år och hen visar inget driv att ta tag i sin situation, så jag har tröttnat på det för länge sen. Jag älskar hen, men vill absolut inte bo ihop eller på annat sätt bidra till hens ekonomi. En sak om vi är ute tillsammans eller om det krisar, men bara-för-att-presenter blir det inget mer av.

Behöver inte vara något konstigt eller fel att bli frustrerad när du beter dig så motsägelsefullt och att du visar dig vara på ett annat sätt sätt än du gett sken. Det verkar ganska förvirrande faktiskt. Och du spelar faktiskt dum inför personen skriver du?  Du försöker alltså spela spel och manipulera. Mycket obehagligt.

Men du är alltså trött på personen och tänker att den vill utnyttja dig. Ja då får du väl hoppas på att denna person accepterar din inställning till hen om du nu vill fortsätta relationen. Personligen finner jag även den mycket otrevlig.

• Anonym (m)

Prova med att vara ärlig istället kanske vore nåt.

• Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:09:31 följande:
    Inget manipulativt alls, hen säger att hen vill ha det och det och jag låtsas som jag inte uppfattade det som en önskan att jag ska köpa det.

Jag är inte det minsta motsägelsefull för att ni läser in en massa och inte förstår mina försök att förklara.
    Jo att spela dum och låtsas som du inte fattat är att manipulera personen. Du försöker luras att det ska se ut på ett sätt som i själva verket är falskt.

Förklara vad? Det är ju inte för mig utan personen som jag tänker det är motsägelsefullt. Det som kanske är motsägelsefullt för personen är att du först är givmild och visar att du gillar det, sen gör du tvärtom. Då är det inte konstigt eller fel om personen blir frustrerad och inte förstår vad du vill egentligen. Men du verkar inte öppen för någon annan förklaring än att personen vill utnyttja dig med dåliga avsikter.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:13:27 följande:
    Det hjälper inte annat än i stunden. Fungerar bättre att bara låtsas som jag inte fattar vad hen hintar om.
    Har du varit ärlig om att du är övertygad om att personen vill utnyttja dig? Att du är trött på personens beteendet? Att du tycker personen är korkad ekonomiskt?
  • Anonym (m)

Visa tråden med dina inlägg om vad du tänker om hen. DET hade varit ett sätt att vara ärlig.

• Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:51:33 följande:
    Nej, det är ett försök att få hen att lägga ner utan att göra en större sak av det.
    Det är fortfarande manipulation när du medvetet lurar personen och ger en falsk bild. Du vill få personen att tro något som i själva verket inte stämmer.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:52:14 följande:
    Inte med de orden, men ja vi har pratat om situationen flera gånger.
    Vad har du sagt då? Det jag menar med ärlig är ju personen ska få en chans att förhålla sig till hur du faktiskt ser på hen.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:52:49 följande:
    Det är att vara elak, men du kanske är en sån som kör med brutal ärlighet?
    Det är elakt att undanhålla personen information som kan vara avgörande för om den vill fortsätta lägga tid av sitt liv på dig.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:08:33 följande:
    Va? Gud vad du överdriver, det enda jag gör är att låtsas som att jag inte uppfattar hintarna om vad hen vill att jag ska köpa. Hen får väl säga det rakt ut då om det är något viktigt.
    Ja du gör det ju med flit för att vilseleda personen. Det är manipulation oavsett vad du har för skäl för att rättfärdiga det.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:12:58 följande:

Har tex hjälpt hen leta nya jobb som inte skulle innebära några större skillnader mot nu, men ändå bättre lön. Hen "ska kolla på det", men gör aldrig det. 

Jag är aldrig elak, men har varit väldigt tydlig med att hens attityd inte är hållbar. Antingen är hen nöjd med sin situation, och då slutar man klaga så mycket, eller så är man inte nöjd och försöker göra något åt det.

Personen förstår inte vad du verkligen tänker om den genom att hjälpa den söka jobb.

Hur har du varit tydlig? Vad har du sagt är vad jag frågar? 
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:14:46 följande:
    Det är inte att vilseleda, jag har bara slutat vara en "tankeläsare". Om någon manipulerar här så är det isf hen, med alla hintar hen förväntar sig att jag ska snappa upp och uppfylla.
    Jo att medvetet spelar dum inför någon är att vilseleda. Du vill få den att tro något som inte stämmer. Och det är inte det enda som du inte är ärlig om. Du vill inte att personen ska veta vad du verkligen tänker om den.

Ja det är möjligt att även personen manipulerar dig, men det kan ingen av oss veta vad personen tänker, du däremot erkänner ju här vad du egentligen tänker svart på vitt.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:51:23 följande:
    Vad vill jag få hen att tro?
    Att du inte uppfattar, det skrev du ju i inlägg 106.
  • Anonym (m)
    Anonym (Sidan) skrev 2025-02-28 16:00:16 följande:
    Det klart att hen förstår när Trådstartaren inte hänger på hintarna om att köpa något. Det är ingen direkt manipulation.

Problemet uppkommer om Trådstartaren ger med sig ibland. Då förstärker man beteendet. 
    Trådstartaren tänker sig att spela dum för att dölja att han faktiskt uppfattar att personen ger hintar. Sen vad personen ändå förstår förändrar inte det, TS avsikter är att spela spel.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 21:09:36 följande:

Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...

Vad bidrar du med i det här förhållandet? Personen har varit ett enormt stöd för dig, vad gör du för stora uppoffringar för att stötta den?
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 21:25:17 följande:
    Massor och jag är ett lika stort emotionellt stöd tillbaka.
    Massor? Som vad? Hur är du ett stöd?
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 21:26:39 följande:
    Nej, vid det här laget känner jag igen skillnaden.
    Be personen att sluta då? Du tycker ju att personen gör fel mot dig här. Var ärlig om hur du känner. Säg att du vill inte höra sånt här något mer.
  • Anonym (m)
    olof 45 skrev 2025-03-03 10:34:26 följande:
    Och hur svarade du?

Jag hade sagt "Nu är det andra (eller tredje, fjärde) gången du nämner detta. Jag hör att det är viktigt för dig, och att du oroar dig. Vill du att jag stödjer dig genom att bara lyssna, eller vill du ha konkreta råd på hur du kan tänka kring DIN ekonomi?"

Notera att du inte frågar "hur kan jag hjälpa", vilket lämnar öppet för penning-bidrag, utan du specificerar att valmöjligheterna är *att lyssna* eller *att ge råd* - inte att betala saken. Då hamnar hon i situationen att själv ta upp ekonomisk hjälp, och ni kan ha ett öppet samtal--- eller så fattar hon att du inte anser att det är ditt jobb att fixa hennes ekonomiska problem.

Men du ställer ju ändå upp! Du stänger inte ner henne. Men tydliggör också att du hamnat i sitsen att lyssna på hennes klagomål (over and over again).
    Fast TS verkar inte tro att personen ?oroar sig? så varför ska TS låtsas? Varför ska TS ställa de frågorna när TS redan är övertygad om vad personen vill? TS är övertygad om att denna person vill utnyttja med dåliga avsikter och därför ger hintar. Tycker det är både oärligt och tramsigt att hålla på att spela spel, om TS är så säker på att personen gör avsiktligt fel så säg ifrån, skaffa lite ryggrad och var ärlig och säg lägg av med det där nu! Jag är inte din personliga bankomat.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-03-03 11:36:28 följande:
    Det där är du som läser in. Jag har aldrig sagt att jag tror hen har dåliga avsikter. Däremot en skev bild av pengar och inte verkar tycka att det är en stor sak när jag "har råd".

Ryggrad har jag så det räcker och blir över, men jag har också takt, empati och sympati nog att förstå hens sida av det, men det är inte synonymt med att jag tänker underhålla den.
    Om du inte tänker att det är dåliga avsikter, varför skrev du då till mig att personen hintar, det är underförstått att du ska betala och personen vill att du ska försörja den? Detta är alltså någonting BRA? Från den personens sida? Den har goda avsikter med detta beteende? Men du gillar ju att ge påstår du, så vad är då problemet? Varför erbjuder du dig inte att betala bara?
  • Anonym (m)
    Anonym (hallå där!) skrev 2025-03-03 15:21:09 följande:
    Jag tror de flesta förstår vad TS menar. Det blir väldigt svart-vitt att säga att någon (som man dessutom älskar) har dåliga avsikter, när denne kanske inte ser sitt eget beteende som så störande/strategiskt. 
    Någon man älskar kan ha även dåliga sidor det är väl inget som är svartvitt med det. Men TS verkar ha svårt för att vara ärlig både inför sig själv och sin partner. Och då ska han/hon inte bli förvånad om han/hon inte kommer någonstans i detta.
  • Anonym (m)
    olof 45 skrev 2025-03-03 12:23:01 följande:
    För att komma in i samtalet utan att framstå som oempatisk? För att skapa en situation där denna person måste lägga fram vad hen förväntar sig av TS, utan att slinga sig? 

Jag tycker detta vore ett taktfullt sätt att hålla dörren öppen för denna person - men samtidigt vänligt men bestämt få klargjort att hen inte kan förvänta sig att en köksmaskin plötsligt ska dyka upp! Och att klargöra att jotack, jag hör vad du säger! (Du behöver iten upprepa för min förståelses skull).

Jag förstår att TS inte tycker råd som att svara henne/honom rent ut med ett "jag är inte din plånbok" känns för elakt! Särskilt som personen då kan kontra med "men jag menade inte det så!!", och så är TS bara bad guy...
    Fast det är ju vad TS faktiskt tänker, jag tycker tvärtom som du, jag tycker det är elakt att undanhålla det från partnern. Jag tycker denna människa har rätt att få veta vad TS verkligen tycker om honom/henne. Men det kommer TS såklart aldrig göra, med ursäkten att det hade ju inte varit så snällt. Och TS får ju ut mycket av relationen med stort stöd och sidor som TS uppskattar. Vem utnyttjar vem egentligen det kan man verkligen fundera över.
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard