Inlägg från: Anonym (Hur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Anonym (Boink) skrev 2025-02-27 18:59:31 följande:
    Män skriver väldigt sällan hen överhuvudtaget så jag finner din observation mycket rimlig.

TS, det är mycket vanligare med skulder än de flesta tänker på, och om hen inte har visat dig sin ekonomi svart på vitt så kan du inte veta hur det ligger till alls.

Brist på pengar kan vara ett tillfälligt problem, brist på driv och arbetsvilja är ett problem för livet.

En person som flexar bort ett par tusen per månad av ren lathet är väl ingen att förvänta sig normalprestation eller bättre av i övrigt heller?
    Fast det kan jag garantera, det finns liksom inte ens något att ha skulder för. Hen är snarare snålt lagd, i kombination med impulsiv... köper inte saker hen inte kan betala rakt av.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-27 19:33:59 följande:
    Det är väl just det som du har gjort? Ja varför gjorde du det då, det kan väl inte jag svara på? Det du skriver är ju att du tyckte det var kul att skämma bort, stämmer inte det?
    I början ja, men det är länge sen nu. Det var kul när hen ännu blev generad och överraskad, inte som nu när det låter underförstått att jag ska betala.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-27 19:35:29 följande:
    Vem har pratat om försörjning? Men visst, säg att du inte vill försörja hen då? Ja du verkar misstänksam och tror att personen har baktankar om att du ska försörja.
    Jag är inte "misstänksam", jag går på det jag ser och det kan inte tolkas på annat sätt. 
  • Anonym (Hur?)
    Tom Araya skrev 2025-02-27 20:08:32 följande:
    Antagligen är det så att du p.g.a. din goda ekonomi initierar aktiviteter, nöjen, resor, mat e.t.c. som hon inte har råd med och då blir det du som får betala.
    Vill du slippa betala måste du anpassa dig efter hennes ekonomiska nivå när ni umgås.
    Nepp, jag har inte initierat en enda sak hen inte har råd med. Hen pratar däremot om resor och allt möjligt sånt. Vill åka utomlands etc. Det är jag som sätter stopp för
    det.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m. :L jKÖnÄ) skrev 2025-02-27 20:27:26 följande:

Varför går hen hem tidigare? 

Jag förstår hur du känner det, att ständigt behöva skjuta till pengar till någon, oavsett i vilken form det sker, gör att förhållandet blir lite skevt. Problemet är att många glatt stöttar till en början medan den som blir stöttad blir 'van' att ha det stödet och den som stöttar ledsnar när det aldrig blir en förändring. 

Tala om ekonomi, även om hen inte vill. Säg att du oroar dig över att det alltid är tajt för hen och föreslå att hen. eller ni besöker kommunens ekonomiska rådgivare. 

Alt att ni gemensamt går igenom hens ekonomi genom att kolla kontot och räkna ihop vad som går till onödigheter per månad. Man kan även spara kvitton för att se om onödigheter smyger sig in i kvitton från mataffären tex. 

På konsumentverkets hemsida finns budgetar att kika på och att fylla i sina egna siffror på.

Ibland kan folk behöva se svart på vitt vad det slösas pengar på. Att flytta ihop i det här läget blir inte bra, en slösar och den andre får betala. 

För att hen är trött och ibland skylls det tom på mig, att det är för "min skull" för att jag går igenom något svårt just nu och hen vill finnas tillgänglig om jag skulle behöva... känns bara som en dålig bortförklaring hen inbillar sig låter fint...
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m. :L jKÖnÄ) skrev 2025-02-27 20:43:13 följande:

Ok, hur gamma är hen? Har hen någon diagnos som ställer till det att dels orka jobba en hel dag och dels sköta sin ekonomi?

Låter märkligt med en arbetsplats där man kan gå hem när man vill... 

50+. Inget på papper, men jag misstänker både adhd och autism, vilket jag också har.

Man kan inte det alla dagar, men dagar där det inte är så mycket att göra uppmuntras de att gå hem så de inte behöver betala dem för att rulla tummarna.

• Anonym (Hur?)
    Fjäril kär skrev 2025-02-27 20:51:01 följande:
    Du får du helt enkelt vara krass och säga att hen måste betal sin del och att du inte står för det pga hur hen missköter sin ekonomi.
    Ställ krav och våga vara lite krånglig vad gäller pengar.  
    Hen säger aldrig rakt ut att jag ska betala, utan det hintas bara... skulle jag säga något skulle hen garanterat säga att hen inte alls tänkte så... även om det är uppenbart.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-27 20:54:06 följande:
    Och varför skulle ts partner nöja sig med att bli nedgraderad till en kk? Är hon kvinna lär hon byta ut honom illa klickt vid ett sådant förslag. 
    Jag är totalt ointresserad av en kk-relation.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-27 21:05:29 följande:
    Tycket oavsett det låter som att ni bör göra slut. Det är en viktig fråga för dig och hon lever inte upp till din standard. Hon borde leva med någon mer likasinnad också eller någon som inte tycker det är ett problem. 
    Vilken standard? Att ta ansvar för sin egen ekonomi?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-27 21:11:22 följande:
    Fast du säger att det varit så från början? Och att hon inte har några lån eller krediter. Alltså måste det vara hur ni lever som skapar obalansen. Hon klarade ju sig innan ni träffades eller hur? Storyn går inte riktigt ihop. 
    Hen "klarar sig" nu också, men går knappt runt varje månad och gnäller massor över det. Har flera gånger sagt saker som att "hen inte har något att äta tills lönen kommer - några dagar senare".
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard