Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Beklagar sorgen.

Du behöver kontakta banken för att sköta dödsboets ekonomi Vid dödsfall behöver du få tillgång till konton för att:betala räkningar, begravning och bouppteckning. säga upp autogirobetalningar. skaffa uppgifter till bouppteckningen om dödsboets tillgångar och skulder.

• Anonym (Anna)

Det finns en sida som heter Efterlevandeguiden . se. Där finns massor med information.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 20:41:22 följande:
    Men det kan ju ta månader, vi vill inte vänta med begravningen så länge. Det finns inga pengar i dödsboet för att betala räkningar. 
    Vilka pengar ska du då betala med?
  • Anonym (Anna)
    TS skriver,

Jag är juridiskt ansvarig för dödsboet så förhoppningsvis räcker det om jag är med. Vi syskon är utspridda över landet så det kommer bli ett jätteprojekt om vi alla ska vara med på banken. 

Du ska skaffa fullmakt från alla övriga syskon att de godkänner att du har hand om dödsboet.
  • Anonym (Anna)
    Om dödsboet är hos KF ska väl de skulderna betalas i första hand?

Betyder inte det att TS beställning av begravning inte kan betalas ur   dödsboet?

• Anonym (Anna)
    Kan dödsboet behålla pengar till begravning och bouppteckning?

Nej, kostnader för begravning och bouppteckning går inte före andra skulder vid utmätning.

Vi får däremot inte utmäta pengar som kommer från försäkring eller arbetsgivare för begravningskostnader om beloppet är under ett prisbasbelopp. När pengarna betalas ut måste de hållas avskilda för att vara skyddade mot utmätning.

Läs mer om vad som gäller om du företräder ett dödsbo. Det här står på KF:S hemsida.

TS, har du koll på skulden? Den ska betalas före kostnaden för begravningen. Finns det pengar kvar betalar man övriga räkningar. Kontanter kan man inte ta ut från ett dödsbo. Dina utlägg får du tillbaka när bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket och ni får tillbaka den. Den visas upp på banken när ni gjort arvskiftet och eventuella utlägg du gjort tas av det som finns kvar på kontot. Finns inga pengar får ni arvingar stå för den kostnaden.

• Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2025-03-01 19:39:45 följande:
    Sedan när hade man omkostnader för en bouppteckning? Vad är det för omkostnader du pratar om som har med bouppteckningen att göra?
    Jag har gjort två egna bouppteckningar och det var inga "omkostnader" kring det hela. Möjligen ett och annat telefonsamtal, och sedan ett frimärke för att sända in bouppteckningen till skatteverket.

Anlitar man en jurist som skall göra bouppteckningen så är det ju juristen som man betalar för, inte bouppteckningen isig.
    Informationen om begravningskostnader och omkostnader för bouppteckning kommer från KFM:S hemsida.
  • Anonym (Anna)

TS skriver:

Jag har läst det där informationen är från 2021, det har ändrats. På alla andra ställen än just den länken står det att begravning ska betalas först, det är också den information jag har fått av både Kronofogden och socialen. 

Det finns 20 000 på kontot, räkningar på runt 15 000, en halv miljon i skulder hos Kronofogden, inga försäkringar, värdepapper, fastigheter eller något annat av värde. Det kommer inte bli några pengar över. 

vet du var jag ska söka för att få tillbaka mina utlägg? 

På vilket sätt har infon på Kronofogdens hemsida ändrats? Har du pratat med dem?

Om det finns "gott om" pengar i dödsboet betalar man först begravningen, sedan andra räkningar men om dödsboet har skulder hos KF ska de skulderna betalas i första hand (om det inte är som du säger att reglerna har ändrats).

Om KF tar alla pengar kontaktar du soc. De kan hjälpa till med begravningskostnader och dödsannons. Blommor och fika får får ni nog betala själv.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 20:53:06 följande:

Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 20:20:11 följande:

TS skriver:

Jag har läst det där informationen är från 2021, det har ändrats. På alla andra ställen än just den länken står det att begravning ska betalas först, det är också den information jag har fått av både Kronofogden och socialen. 

Det finns 20 000 på kontot, räkningar på runt 15 000, en halv miljon i skulder hos Kronofogden, inga försäkringar, värdepapper, fastigheter eller något annat av värde. Det kommer inte bli några pengar över. 

vet du var jag ska söka för att få tillbaka mina utlägg? 

På vilket sätt har infon på Kronofogdens hemsida ändrats? Har du pratat med dem?

Om det finns "gott om" pengar i dödsboet betalar man först begravningen, sedan andra räkningar men om dödsboet har skulder hos KF ska de skulderna betalas i första hand (om det inte är som du säger att reglerna har ändrats).

Om KF tar alla pengar kontaktar du soc. De kan hjälpa till med begravningskostnader och dödsannons. Blommor och fika får får ni nog betala själv.

Ja, jag har pratat med dem och enligt både kronofogden och socialtjänsten ska begravningen betalas först. 

Enligt socialen ingår blommor och fika i vad man får spendera så länge man håller sig inom deras norm kring vad en begravning får kosta. 

Vad bra att du fått reda på vad som gäller.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 21:55:40 följande:
    Det som "gäller" kommer nog inte heller att vara bra nog verkar det som.
    Allt har en förmåga att landa i omöjlighet.

Somliga vill inte bli hjälpta, gäller  denna TS och den som ska flytta en madrass men inte vet hur.
    Jag har tyvärr för mycket fritid men till och med jag har gett upp, hahaha
    Förstår precis vad du menar...:)
  • Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2025-03-01 22:27:47 följande:
    Det var inte min fråga om var du hade inhämtat informationen ifrån.  Så varför svarar du på en fråga man aldrig ställde?

Min fråga var:
    Sedan NÄR hade man omkostnader för en bouppteckning?

Det är märkligt att KF påstår att det är omkostnader, i sig, för en skriftlig sammanställning av den avlidnes skulder och tillgångar ( =bouppteckning).
    TS har inte det, vad jag förstår, men det finns andra som t ex anlitar en utomstående som gör bouppteckningen. 
Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?