Inlägg från: Anonym (Fast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fast)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Anonym (Anna) skrev 2025-02-27 20:02:03 följande:

Beklagar sorgen.

Du behöver kontakta banken för att sköta dödsboets ekonomi Vid dödsfall behöver du få tillgång till konton för att:betala räkningar, begravning och bouppteckning. säga upp autogirobetalningar. skaffa uppgifter till bouppteckningen om dödsboets tillgångar och skulder.

TS skriver ju att banken inte vet.

TS, banken borde i alla fall informerat dig om att kontot är låst nu, så det hade inte spelat någon roll om du har koden. Kanske du kan fråga en boutredningsman, eller ska ni göra boutredningen själva?
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 20:19:44 följande:
    Tack! Jag får testa att kontakta banken igen, när jag pratade med dem sist så de att jag inte kunde betala några fakturor alls förrän boendeuppteckningen var klar och det kommer nog ta en månad till innan allt är klart. 
    Anonym (Fast) skrev 2025-02-27 20:12:00 följande:
    TS skriver ju att banken inte vet.

TS, banken borde i alla fall informerat dig om att kontot är låst nu, så det hade inte spelat någon roll om du har koden. Kanske du kan fråga en boutredningsman, eller ska ni göra boutredningen själva?
    Socialen ska göra boendeuppteckningen. Vi har inte fått någon information om att kontot är låst. Hur länge kommer det vara det och hur låser vi upp kontot? 
    Tills arvskiftet har slutförts. Räkningarna måste ju dock betalas innan dess. Alla banker har en service för detta. Min pappa dog i januari och jag skannar in hans räkningar via Nordeas tjänst för just detta.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 20:41:22 följande:
    Men det kan ju ta månader, vi vill inte vänta med begravningen så länge. Det finns inga pengar i dödsboet för att betala räkningar. 
    Har han inga pengar att betala räkningarna med finns det ju tyvärr inga pengar att betala begravningen med heller. Då får du ansöka om bistånd av kommunen för begravningskostnaderna.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 20:38:35 följande:
    Tack för informationen. Tyvärr stod det inget där. 
    Jo, det finns både information och länkar om din situation där.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-27 23:36:38 följande:
    Du får gärna visa mig var det står om blommor, annons och fika när man inte kan ta det på faktura för jag hittade det inte. 
    Har redan svarat på det. Om det inte finns pengar till begravning kan du söka bidrag från kommunen. Det finns länkar till hur du ansöker i guiden.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 22:24:34 följande:

Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 21:48:02 följande:
    Vad bra att du fått reda på vad som gäller.
    Jag vet inte mer nu än när jag startade tråden. 
    Jodå. När du startade tråden visste du ju inte ens att avlidnas konton spärras.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 22:53:38 följande:

Jag bad om svar på en fråga. Ingen här vet svaret, inklusive dig. 

Betalar du den juridiska hjälpen? För jag har inga sådana pengar. 

Anonym (Fast) skrev 2025-03-01 22:27:46 följande:
    Jodå. När du startade tråden visste du ju inte ens att avlidnas konton spärras.
    Jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna betala annons, blommor och fika. Ingen här vet heller. 
    Nej, men du har i alla fall uteslutit några saker som inte går.

Men betala fika och blommor själv är väl enklast. Så dyrt är det inte. Väljer man att göra allt själv så får man också vara mer självständig. Och annonsera gratis på nätet.
Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?