Inlägg från: Anonym (Son) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Son)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Anonym (Kr) skrev 2025-02-28 17:08:05 följande:
    Du betalar med kort.  För över pengarna till dig.  
    När farsan drog in årorna för två år sedan hjälpte jag morsan med det praktiska.
    Vi tog hjälp av Fonus och de fixade verkligen ALLT!
    Dödsannons (nästan 4 000:- dock) svindyra blommor o.s.v. Kändes lite som att babybutiker ockrar på nyblivna föräldrar. Vem vill sitta och snåla när någon närstående gått bort?
    Morsan är 85 så det kan ju hända närsom, har en utvecklingsstörd brorsa med god man så jag tänker ta mina händer ifrån allt - begravningsbyrå och advokat får sköta allt. 
    Allt ska gå rätt till och det ska inte finnas någon tvekan om något. Då får det kosta vad det gör. Jag gör bara det jag måste med försäljning av boende m.m
  • Anonym (Son)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 17:25:44 följande:
    Har TS pengar att lägga ut med? Ska hon behöva göra det? Jag hade inte gjort det när det verkar så osäkert att få ut pengar från dödsboet.
    Du är som barn inte ansvarig för föräldrars skulder.
    Skulder ärvs inte!
  • Anonym (Son)
    Anonym (Kr) skrev 2025-02-28 17:33:03 följande:
    Nej, men är dödsboet skuldsatt kan det bli återkrav om tillgångarna har använts fel och det inte finns tillräckligt att betala skulderna med
    Och just därför anlitar man begravningsbyrå och advokat.
    För att slippa kallduschar i möjligaste mån
  • Anonym (Son)
    Anonym (Betty) skrev 2025-02-28 20:24:45 följande:
    Fast att använda pengarna till begravning är inte att använda pengarna fel. Begravning är prioriterat. 
    Dödsboet må vara skuldsatt men som barn ärver man inte sina föräldrars skulder.
    Man kan gå arvlös om det inte finns pengar men kan inte tvingas överta skulder.
    Har man inga pengar till begravning ordnas det ändå men ni kan inte välja kista, blommor o.s.v
  • Anonym (Son)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-28 21:07:08 följande:
    Så jag ska betala 20 000 för en advokat för att slippa betala en annons för 2500? Låter vettigt! 
    Nej det ska du inte -. dödsboet betalar. Du är inte ansvarig för kostnader men räkna inte med en lyx-begravning om du inte skjuter till pengar.
    Ta hjälp - du verkar behöva det!
  • Anonym (Son)
    Anonym ((Y)) skrev 2025-02-28 21:51:42 följande:

Inte alls självklart att dödsboet ska betala. Hon skriver ju att det knappt finns några tillgångar i dödsboet. Vem som betalar beror helt på vem som är uppdragsgivare.

Gällande dödsannons: alternativen är ju inte så många. Vill tidningen inte ställa ut en faktura så får någon av er betala själva. Svårare än så är det inte. Kanske finns det möjlighet att vid ett senare tillfälle få tillbaka utlägget om det finns pengar kvar i dödsboet. Alternativet är att hitta en tidning som är okej med att ställa ut en faktura.

Beklagar bortgången förresten.

Ett alternativ är att helt enkelt inte ha någon dödsannons, ej heller några blommor
    Mina föräldrar är/var löjligt enkla och ville inte ens ha alu-fälgar på bilen. Det var skryt helt enkelt. 
    Kista i spånskiva till farsan trots att det fanns pengar till annat. Kistan klädd med överdrag, såg bra och respektfullt ut ändå.
    Morsan lär ju begära samma. 
    De får de de vill ha - inte vad jag vill ha.
    Hoppas att mina barn ser på min död med nyktra ögon. Är jag borta så är jag borta, jag lär ju inte bry mig och om de gör det så lär jag ju aldrig få uppleva det ändå.
  • Anonym (Son)
    Anonym ((Y)) skrev 2025-02-28 22:23:46 följande:
    Helt enig med dig. Finns det inga pengar och ingen vill betala så är det ju endast ett alternativ - att inte ha någon dödsannons.

Har sett många som beställt begravningar för 40, 50, 60 tusen kronor och som säger att ?ja men dödsboet betalar ju?, och så finns det bara t ex 5 tusen totalt i dödsboet. Eller som gjort utlägg för samma summor och tror att de ska få tillbaka det när det finns absolut noll i dödsboet, bara skulder. Det går förstås inte, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tro något annat.
    Då verkar vi se lika på saken - skönt!
    När jag är borta hoppas jag och tror verkligen att mina barn respekterar mig för den jag var, inte ser en flashig begravning som ett kvitto på något de ska leva upp till.
  • Anonym (Son)
    Hurraa skrev 2025-02-28 23:54:03 följande:

Din far har gått bort, Sluta snåla in i det sista.
    Om ni är minst två syskon så blir det inte så farligt.
    Om ni inte har ekonomin så skriv ditt nummer i PM så swishar jag pengar till annonsen

Till vem riktar du det svaret?
    Tror du att annonsen är det viktigaste?
    Personen oroar sig ( i onödan) mer av hela begravningen av vad jag kan förstå.
    Kista, blommor, annons o.s.v
  • Anonym (Son)

Hur kan detta vara så svårt?
    Finns massor med hjälp att få men ändå genererar det massor av svar på ett forum för amatörer.
    Obegripligt. på riktigt.
    Parallellr så finns en tråd om någon som tydligen har världens ångest över att flytta en madrass i 5 minuter men bil. Den ska tydligen kånkas 5 våningar upp. Dessutom KAN det ju hända att någon står vid porten och röker just när man passerar med madrassen.
    Snacka om att problematisera sin situation.

• Anonym (Son)

Hur många gånger har du fått samma svar? Och ändå mals det på med samma argument. Man får ingen hjälp, det finns inga pengar och Kron-kalle vet inget heller.
    Höj blicken och sök hjälp där du kan få den. På ett amatörforum som Familjeliv får du ändå bara "Kalle- Anka" svar på dina frågor, eller hur?

• Anonym (Son)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 21:48:02 följande:
    Vad bra att du fått reda på vad som gäller.
    Det som "gäller" kommer nog inte heller att vara bra nog verkar det som.
    Allt har en förmåga att landa i omöjlighet.

Somliga vill inte bli hjälpta, gäller  denna TS och den som ska flytta en madrass men inte vet hur.
    Jag har tyvärr för mycket fritid men till och med jag har gett upp, hahaha
  • Anonym (Son)

Detta blev bara rent löjligt för länge sedan. 
    Att be om svar på frågor som man sedan bara struntar i eller vänder tillbaka med en massa problem som inte verkar underbyggda alls. Varken banken eller Kron-kalle kan svara på vad som gäller, Vägrar att ta juridisk hjälp m ed mera.
    Föreslår att vi lägger locket på i tråden och låter TS reda ut detta själv, om nu problemet verkligen finns.

• Anonym (Son)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 22:53:38 följande:

Jag bad om svar på en fråga. Ingen här vet svaret, inklusive dig. 

Betalar du den juridiska hjälpen? För jag har inga sådana pengar. 

Anonym (Fast) skrev 2025-03-01 22:27:46 följande:
    Jodå. När du startade tråden visste du ju inte ens att avlidnas konton spärras.
    Jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna betala annons, blommor och fika. Ingen här vet heller. 
    Om ingen här vet svaret men du fortsätter fråga , vad förväntar du dig för resultat?
    Ställer du denna typ av frågor på ett amatörforum lär du ju får lika många olika svar som du redan fått, eller hur?
    Lägg ner! Inga svar duger år dig uppenbarligen.
  • Anonym (Son)
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 23:32:01 följande:

Om jag vore TS skulle jag gå in en tidig morgon på en Nordeabank och vägra att gå innan de fixat detta. Om nu någon som är hos KFM får begravningskostnader prioriterade, borde banken veta hur man löser detta. 

Jag har nyligen varit med om helt inkompetent bankpersonal beträffande något helt annat så jag har ingen större tillit till dem, men det finns jurister på banken som personal kan konsultera. De borde veta i vilken ordning man begär konkurs för dödsboet, täcker begravningskostnader med antingen dödsboets medel eller genom bidrag från kommunen, ordnar bouppteckning m.m. 

Gå in och sätta sig på banken och vägra gå ut?
    Låter som om du skulle bli utburen av snuten för vidare transport till psykakut kan jag tycka. 
    Vad du tycker och vad samhället tycker verkar vara olika saker.
    Som bankpersonal hade jag tryckt på larmknappen rätt omgående.
Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?