Inlägg från: Anonym ((Y)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((Y))

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Anonym (Son) skrev 2025-02-28 21:22:36 följande:
    Nej det ska du inte -. dödsboet betalar. Du är inte ansvarig för kostnader men räkna inte med en lyx-begravning om du inte skjuter till pengar.
    Ta hjälp - du verkar behöva det!

Inte alls självklart att dödsboet ska betala. Hon skriver ju att det knappt finns några tillgångar i dödsboet. Vem som betalar beror helt på vem som är uppdragsgivare.

Gällande dödsannons: alternativen är ju inte så många. Vill tidningen inte ställa ut en faktura så får någon av er betala själva. Svårare än så är det inte. Kanske finns det möjlighet att vid ett senare tillfälle få tillbaka utlägget om det finns pengar kvar i dödsboet. Alternativet är att hitta en tidning som är okej med att ställa ut en faktura.

Beklagar bortgången förresten.

• Anonym ((Y))
    Anonym (Son) skrev 2025-02-28 22:09:24 följande:
    Ett alternativ är att helt enkelt inte ha någon dödsannons, ej heller några blommor
    Mina föräldrar är/var löjligt enkla och ville inte ens ha alu-fälgar på bilen. Det var skryt helt enkelt. 
    Kista i spånskiva till farsan trots att det fanns pengar till annat. Kistan klädd med överdrag, såg bra och respektfullt ut ändå.
    Morsan lär ju begära samma. 
    De får de de vill ha - inte vad jag vill ha.
    Hoppas att mina barn ser på min död med nyktra ögon. Är jag borta så är jag borta, jag lär ju inte bry mig och om de gör det så lär jag ju aldrig få uppleva det ändå.
    Helt enig med dig. Finns det inga pengar och ingen vill betala så är det ju endast ett alternativ - att inte ha någon dödsannons.

Har sett många som beställt begravningar för 40, 50, 60 tusen kronor och som säger att ?ja men dödsboet betalar ju?, och så finns det bara t ex 5 tusen totalt i dödsboet. Eller som gjort utlägg för samma summor och tror att de ska få tillbaka det när det finns absolut noll i dödsboet, bara skulder. Det går förstås inte, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tro något annat.
  • Anonym ((Y))
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 00:35:38 följande:

Enligt socialen så är dödsannons något som räknas som standard och något dödsboet betalar i min pappas situation problemet är hur det rent praktiskt ska gå till. 

Den här begravningen kommer gå på 15 000 om jag får precis vad jag vill, socialens norm är 21 700 så det är ingen onödig extravagans vi pratar om. 

Jag förstår det. Först och främst måste det finnas tillräckligt med pengar i dödsboet så att kostnaden kan täckas. Finns det tillräckligt med pengar för det?

Dödsboets bank godtar normalt endast en faktura utställd till dödsboet för att kunna betala kostnaden innan en bouppteckning är gjord. Kan du inte få en faktura gäller därför det jag skrev tidigare att då får du lov att stå kostnaden själv eller helt enkelt avstå dödsannons.

Om du står kostnaden själv kan du eventuellt få tillbaka utlägget när bouppteckning är gjord. Återigen under förutsättning att det finns pengar kvar i dödsboet och alla dödsbodelägare är överens om det.

Du nämner socialen. För det fall en dödsboanmälan är aktuell (och inte en bouppteckning) kan kommunen eventuellt täcka delar av begravningskostnaden, men det är då kommunen som får svara på hur det rent praktiskt ska gå till.
Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?