Anonym (Fast) skrev 2025-02-27 20:46:25 följande:
Har han inga pengar att betala räkningarna med finns det ju tyvärr inga pengar att betala begravningen med heller. Då får du ansöka om bistånd av kommunen för begravningskostnaderna.
Begravningen är prioriterad framför räkningarna, den finns det pengar till.
Anonym (Anna) skrev 2025-02-27 22:00:28 följande:
TS skriver,
Jag är juridiskt ansvarig för dödsboet så förhoppningsvis räcker det om jag är med. Vi syskon är utspridda över landet så det kommer bli ett jätteprojekt om vi alla ska vara med på banken.
Du ska skaffa fullmakt från alla övriga syskon att de godkänner att du har hand om dödsboet.
Det tror jag att jag har redan. Har papper från Skatteverket att det är jag som är juridiskt ansvarig för dödsboet.
Anonym (123) skrev 2025-02-27 22:39:17 följande:
Min pappa gick nyligen bort så jag är mitt uppe i allt det här.
Jag har inte behövt prata med banken alls. Någon behöver addressändra så all post, deklaration osv kommer till den personen. Det kostar en tusenlapp. Det blir en c/o-adress.
Konton kommer du inte åt, all bankid osv stoppas direkt när någon går bort.
På bankens hemsida ska finnas information om hur du betalar dödsboets räkningar. På Swedbank skriver man bara ut en blankett, fyller i lite uppgifter och skickar med räkningarna upp till Stockholm. Du behöver bara kontonummer det ska dras ifrån och personnummer i princip. Jag hittade pappas kontonummer på ett gammalt pensionspapper. Kolla igenom alla papper ni hittar för info.
Jag fick kontoutdrag hemskickat, även papper från skatteverket, papper från försäkringsbolag osv. Allt sånt ska ske automatiskt.
Begravningsbyrån hjälpte mig fixa dödsfallsintyget och fullmakter till mina syskon så jag har kontrollen över ekonomin. Dom kommer också hjälpa till med det juridiska när bouppteckningen ska göras.
Skulle inte rekommendera att göra allt det här själv utan en begravningsbyrås hjälp. Det är otroligt mycket att stå i.
Glöm inte säga upp alla prenumerationer, abonnemang osv. Kolla också med banken om det finns något som dras på autogiro, sånt stängs inte av automatiskt.
Jag beklagar förlusten.
Hur ska jag då kunna betala för blommor, annons etc? Problemet är att de inte är på faktura. Tror inte jag har någon juridisk skyldighet att betala några räkningar eller att ta emot min pappas post men jag ska kolla upp det. Varifrån fick du pengar till adressändring?
Begravningsbyrån jag anlitade hjälper inte till med det juridiska, det står klart och tydligt på deras hemsida, Socialen får sköta boendeuppteckningen.