Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Hur betalar man begravning från dödsbo?

mammabitch skrev 2025-02-27 20:24:14 följande:

När min far dog fick jag gå till banken och ha med mig dödsbevis som man får från skatteverket och pappersfakturor, de drog sedan betalningarna direkt från dödsboets tillgångar. Jag var ensam arvitagare , annars tror jag inte det skulle ha fungerat så utan alla behöver vara med

När min pappa gick bort så var vi två arvtagare.. Vi fixade fram en fullmakt så min syster tog huvudansvaret för dödsboet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Ensam hemma skrev 2025-02-28 15:39:39 följande:
    Har reglerna ändrats så? Jag hade inga problem att betala räkningar för dödsboets räkning som dödsannons, begravning, grav och andra räkningar. Fakturan för dödsannonser skickades till hans dödsbo, mao hem till mig. Fika betalade jag iofs ur egen ficka. 
    Nej reglerna har inte ändrats.
    Vad får du det ifrån? Det går alldeles utmärkt att betala dödsboets fakturor på banken, om dödsboet får fakturor.

Fast när ett företag (tidningen i TS fall) vägrar att skriva en faktura, då blur det ju svårt att betala  via dödsboet. 

• EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 19:12:48 följande:
    Kan dödsboet behålla pengar till begravning och bouppteckning?

Nej, kostnader för begravning och bouppteckning går inte före andra skulder vid utmätning.

Vi får däremot inte utmäta pengar som kommer från försäkring eller arbetsgivare för begravningskostnader om beloppet är under ett prisbasbelopp. När pengarna betalas ut måste de hållas avskilda för att vara skyddade mot utmätning.

Läs mer om vad som gäller om du företräder ett dödsbo. Det här står på KF:S hemsida.

TS, har du koll på skulden? Den ska betalas före kostnaden för begravningen. Finns det pengar kvar betalar man övriga räkningar. Kontanter kan man inte ta ut från ett dödsbo. Dina utlägg får du tillbaka när bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket och ni får tillbaka den. Den visas upp på banken när ni gjort arvskiftet och eventuella utlägg du gjort tas av det som finns kvar på kontot. Finns inga pengar får ni arvingar stå för den kostnaden.

Sedan när hade man omkostnader för en bouppteckning? Vad är det för omkostnader du pratar om som har med bouppteckningen att göra?
    Jag har gjort två egna bouppteckningar och det var inga "omkostnader" kring det hela. Möjligen ett och annat telefonsamtal, och sedan ett frimärke för att sända in bouppteckningen till skatteverket.

Anlitar man en jurist som skall göra bouppteckningen så är det ju juristen som man betalar för, inte bouppteckningen isig.

• EnAnonumius
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 19:38:40 följande:

Då får du tycka det, det är ett fritt land. Själv tycker jag det är respektlöst att föreslå att jag ska begå brottsliga handlingar. 
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 19:12:48 följande:
    Kan dödsboet behålla pengar till begravning och bouppteckning?

Nej, kostnader för begravning och bouppteckning går inte före andra skulder vid utmätning.

Vi får däremot inte utmäta pengar som kommer från försäkring eller arbetsgivare för begravningskostnader om beloppet är under ett prisbasbelopp. När pengarna betalas ut måste de hållas avskilda för att vara skyddade mot utmätning.

Läs mer om vad som gäller om du företräder ett dödsbo. Det här står på KF:S hemsida.

TS, har du koll på skulden? Den ska betalas före kostnaden för begravningen. Finns det pengar kvar betalar man övriga räkningar. Kontanter kan man inte ta ut från ett dödsbo. Dina utlägg får du tillbaka när bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket och ni får tillbaka den. Den visas upp på banken när ni gjort arvskiftet och eventuella utlägg du gjort tas av det som finns kvar på kontot. Finns inga pengar får ni arvingar stå för den kostnaden.

Håller med.. Det är respektlöst och dessutom olagligt att uppmana folk att begå brottsliga handlingar.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 19:59:22 följande:
    Informationen om begravningskostnader och omkostnader för bouppteckning kommer från KFM:S hemsida.
    Det var inte min fråga om var du hade inhämtat informationen ifrån.  Så varför svarar du på en fråga man aldrig ställde?

Min fråga var:
    Sedan NÄR hade man omkostnader för en bouppteckning?

Det är märkligt att KF påstår att det är omkostnader, i sig, för en skriftlig sammanställning av den avlidnes skulder och tillgångar ( =bouppteckning).

• EnAnonumius
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 23:00:19 följande:
    Om ingen här vet svaret men du fortsätter fråga , vad förväntar du dig för resultat?
    Ställer du denna typ av frågor på ett amatörforum lär du ju får lika många olika svar som du redan fått, eller hur?
    Lägg ner! Inga svar duger år dig uppenbarligen.
    Hur resonerar du i detta svar?

TS fråga är ju knappast någon fråga som man kan svara baserat på "åsikt/tyckande".

TS fråga är mycket enkel, som står i trådstarten.

Hur skall hon kunna debitera från dödsboet när man inte får en faktura från tidningen/begravningsbyrån etc?

Klart som fasiken att det knappast går att svara godtyckligt på en sådan fråga som i att "många olika svar beroende på vem som svarar".
  • EnAnonumius

Jag är fascinerande av hur många det är som svara i tråden utan att reflektera vad som står i TrådStarten.

Varför blir så många förvånade av att "reglerna har ändrats"? Så berättar de om hur de får fakturor och betalat dem då på dödsboet. 
    Just det ni fick ju fakturor att betala.
    Det är just det som är den springande punkten för TS..
    Hon får ju ingen faktura, hur skall hon då kunna betala från dödsboet när man inte får fakturan? Bankens regler är ju klara där, faktura skall finnas så man kan betala från dödsboet. Banker kräver ju att det fins faktura, så att man kan debitera från dödsboet.

Men det är ju knappast till hjälp för TS och hennes situation att ni inte svara på den faktiska frågan hon har. Det är ju inte till hjälp för TS att ni berättar hur ni fick fakturor och betalade från dödsboet "utan problem"..

Jag tror TS aldrig hade behövt fråga om hjälp om hon fick en faktura från Tidningen. Då hade hon säkert betalat den utan problem.
    Men nu är det ju som så att TS får ingen faktura, då blir det ju svårt att betala från dödsboet.

• EnAnonumius
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 07:25:23 följande:
    När jag skötte dödsbon för ett tag sen hade jag full access till dödboets konton.  Jag kunde lägga in betalninga, föra över pengar, få ut kontanter.  På precis samma sätt via internet som på mina konton.  Banken såg aldrig några fakturor

Det kan ha ändrats nu och blivit krångligare.  Men förut gick det utan problem

Nykeln var då att jag hade fullmakt för dödsboet.  
    Jag själv har skött två dödsbon, ett dödsbo 2016 och ett dödsbo 2019.
    Jag hade också access till allt då jag var ensam arvtagare på båda dessa och hade då fullmakten på dem, utom att föra över kontanter. Det var det enda jag inte fick göra det var "kontant överföringar", från dödsbokontot för banken, då banken krävde att det skulle ske arvskifte först innan man fick tillgång till kontot fullt ut så att jag kunde tömma kontot och stänga det.

Sedan så är det också som så som många glömmer att ta med i beräkningen, även du, det är inte alla dödsbon som har internetbank kopplad på kontot. Den döde kan mycket väl ha varit en av de få som inte hade internetbank. Så det är ganska så dumt att ta för givet att internetbank finns kopplat dödsbokontot.

Det många även blundar för är att bankerna har faktiskt lite "olika rutiner", när det kommer till konton som tillhör dödsbon. Så man kan ju inte heller ta för givet att det är "samma på alla banker". Så det är rätt så kontraproduktivt att komma med "regler kan ju ha ändrats", när bankerna har utrymme för att egna rutiner kring dödsbokonton.

• EnAnonumius
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 08:26:13 följande:
    Så vad är ditt förslag hur ts ska kuna betala begravningen? 
    Vad är ditt förslag?
    Jag har läst alla dina poster i tråden, och du har ju själv inte kommit med ett enda förslag..

Så fråga inte andra vad de har för förslag nör du inte gett några själv.

• EnAnonumius
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 09:28:58 följande:
    MItt förslag är att i steg ett fixa fullmakt och se vad som går att lösa utifrån nuvarande bankregler.
    Och hur skall det gå när banken begär faktura för att kunna betala från dödsboet? Står skrivet i TS att banken kräver det.

Vet du, jag tror att TS har fullmakt, då hon har ju sagt själv att hon kan ju göra betalningar på dödsboet... 😉
  • EnAnonumius
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-03 14:50:51 följande:

EnAnonumius skrev 2025-03-03 13:04:19 följande:
    Och hur skall det gå när banken begär faktura för att kunna betala från dödsboet? Står skrivet i TS att banken kräver det.

Vet du, jag tror att TS har fullmakt, då hon har ju sagt själv att hon kan ju göra betalningar på dödsboet... 😉
    Jag har fullmakt. Betalningar gör man genom att scanna in fakturan på bankens hemsida sen betalar banken åt mig. Jag kommer alltså inte åt själva kontot. 
    Så var det för mig också på bådas dödsbokontona.. Fast jag hade ingen scanner så jag åkte till banken i stället och betalade..
Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?