Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 07:25:23 följande:
När jag skötte dödsbon för ett tag sen hade jag full access till dödboets konton. Jag kunde lägga in betalninga, föra över pengar, få ut kontanter. På precis samma sätt via internet som på mina konton. Banken såg aldrig några fakturor
Det kan ha ändrats nu och blivit krångligare. Men förut gick det utan problem
Nykeln var då att jag hade fullmakt för dödsboet.
Jag själv har skött två dödsbon, ett dödsbo 2016 och ett dödsbo 2019.
Jag hade också access till allt då jag var ensam arvtagare på båda dessa och hade då fullmakten på dem, utom att föra över kontanter. Det var det enda jag inte fick göra det var "kontant överföringar", från dödsbokontot för banken, då banken krävde att det skulle ske arvskifte först innan man fick tillgång till kontot fullt ut så att jag kunde tömma kontot och stänga det.
Sedan så är det också som så som många glömmer att ta med i beräkningen, även du, det är inte alla dödsbon som har internetbank kopplad på kontot. Den döde kan mycket väl ha varit en av de få som inte hade internetbank. Så det är ganska så dumt att ta för givet att internetbank finns kopplat dödsbokontot.
Det många även blundar för är att bankerna har faktiskt lite "olika rutiner", när det kommer till konton som tillhör dödsbon. Så man kan ju inte heller ta för givet att det är "samma på alla banker". Så det är rätt så kontraproduktivt att komma med "regler kan ju ha ändrats", när bankerna har utrymme för att egna rutiner kring dödsbokonton.