Inlägg från: Anonym (Kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kr)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

För att få tillgång till dödsboets konton kontakta banken. De är vana och kan berätta vilka dokument och intyg som behövs
    Fixa det
    Sen är det fritt fram att betala begravning mm från dödsboet

Några saker som är bra att ha koll på
    Se till att övriga dödsbodelägare vet vad som betalas och är med på noterna
    Var försiktig om dödsboet har skulder och begränsat med tillgångar så att det inte blir efterkrav.  

• Anonym (Kr)
    Yllop skrev 2025-02-28 12:06:34 följande:
    Man får inte ut några pengar från kontot förrän bouppteckningen är gjord och godkänd.
    Det brukar gå utmärkt att betala kostnader för dödsboet med dödsboets tillgångar.  Det har funkat de dödsbon jag har skött. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-02-28 16:44:33 följande:
    Problemet är att annons, blommor och fika inte kommer som räkningar. Man måste betala med swish eller kort. Hur funkar det med dödsboet? 
    Du betalar med kort.  För över pengarna till dig.  
  • Anonym (Kr)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 17:25:44 följande:
    Har TS pengar att lägga ut med? Ska hon behöva göra det? Jag hade inte gjort det när det verkar så osäkert att få ut pengar från dödsboet.
    Om ts har pengar eller ej vet jag inte. Klart det går att föra över om ts blir teckningshavare för dödsboet.  Eller bara för över från dödsboet till tidningen och byrån. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Son) skrev 2025-02-28 17:29:15 följande:
    Du är som barn inte ansvarig för föräldrars skulder.
    Skulder ärvs inte!
    Nej, men är dödsboet skuldsatt kan det bli återkrav om tillgångarna har använts fel och det inte finns tillräckligt att betala skulderna med
  • Anonym (Kr)

TS, måste fråga
    Är det så att det inte finns tillgångar i dödsboet så fakturor för blommor, annons mm inte kan betalas? Så att planen är att låta fakturorna förfalla och blomsterhandlare samt tidning inte kommer få betalt?

• Anonym (Kr)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 11:51:50 följande:
    Ja, precis. Normalt sätt kan man få annonsen på faktura men då dödsboet är hos kronofogden går det inte. Jag kan inte beställa i mitt eget namn heller då dödsboet inte får betala fakturor i någon annans namn. 
    Anonym (asså) skrev 2025-03-01 08:13:01 följande:

Asså, när min fars gick bort förra året, pengalös och skulder över taknocken, så betalade soc begravningen helt enkelt, från början till slut. Kanske lite för att inga av hans barn var intersserade att beblanda sig ens efter döden, men han fick en begravning i alla fall, med annons och blommor och hela köret. Han hade väl någon polare som gick dit i alla fall.

Så, vad säger soc?

Det hade varit lättast om det var så för oss också men då det finns pengar på min pappas konto så socialen kommer inte betala. Nej! Om jag skulle låta de fakturorna förfalla är det jag personligen som hamnar hos kronofogden inte dödsboet. Beställaren av begravning är juridiskt skyldig att se till att det blir betalt. 
    Fixa teckningsrätt för dödboet.  Förskottsbetala blommor, annons mm via pg.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 15:03:41 följande:
    Gör jag fel är det jag personligen som hamnar hos Kronofogden och det vill jag inte. 
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 14:54:41 följande:

På Nordeas hemsida står att du ska ha dödsfallsintyg sen får du hantera bankärenden 

Hur hjälper det mig? Hos Nordea kan man bara betala räkningar innan boende uppteckningen är klar och annons, blommor och fika måste betalas kontant. 
    Eller, fixa teckningsrätt, ta ut kontanter och betala 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 16:22:11 följande:
    Tack för din sympati. Tycker också det men tydligen inte. 
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-01 15:03:56 följande:
    Fixa teckningsrätt för dödboet.  Förskottsbetala blommor, annons mm via pg.
    Det finns inte som betalningsalternativ. 
    Ta ut kontanter och betala kontant 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 17:46:16 följande:
    Var ska kvittot skickas sen? 
    Ingå i bouppteckningen
Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?