• BillaBong

HP-laptop. Kortslutning? Hjälp!

Hej!

Har en dåre till katt hemma och nu har den dåren lyckats bita sönder kabeln som går mellan datorn och eluttaget. Adapter, eller vad kallar man den? Den som laddar datorn är det i alla fall...

Vet inte om hon (katten) bitit hela vägen in till själva elen eller om hon "bara" bitit i plasten. Men jag fick rådet av en tjej att absolut inte ha sladden i om det var hål på den eftersom det då kunde bli kortslutning i datorn? Kan det bli så?! Och i så fall, vad kan en sån kabel kosta ungefär? Förstår att det kanske är rätt varierande priser, men handlar det om hundra- eller tusenlappar?

Hjälp, tack! :)

• Svar på tråden HP-laptop. Kortslutning? Hjälp!
  • Tippi2

BillaBong ... Det blir inte kortslutning i datorn!! Funkar det nu, så kan du lugnt använda den. Det är själva ström trafo (dosan på sladden) som går sönder vid en kortslutning

• Isfjord

* Trafon kan gå sönder.
    * Datorn kan gå sönder, främst batteri och nätdelen men även moderkortet om man har riktig otur.
    * Säkringen som eluttaget ligger på i elcentralen kan lösa ut.
    * Det kan börja brinna...

Att kabeln fungerar ena ögonblicket betyder inte med säkerhet att den är oskadad. Det kan vara glappkontakt, kardelerna (koppartrådarna) kan till och med vara helt av men hållas ihop av isoleringen. Rör man lite på kabeln och har tur åker de isär och inget mer händer än att strömmen bryts. Har man otur blir det kontakt mellan polerna = KORTSLUTNING.
    Prova att tex ha ett AA-batteri i fickan tillsammans med nyckelknippan. När nycklarna kortsluter batteriet blir det varmt, riktigt varmt. Och där är det bara 1,5 volt, du har mer i datorn. Textil och papper antänds vid ca 300°C, temperaturen i en kortsluten kabel kan bli betydligt högre redan vid några få volt.

Hur allvarligt skadad just din kabel är kan jag inte säga utan att se den i verkligheten, men jag rekommenderar att då låter någon kunnig titta på den och antingen köper en ny eller byter sladden.

• SVejsan

En sladd där man har hål på ytterisoleringen skall man absolut inte använda!! Risk för brand och elstöt , speciellt om det är på 230 V- sidan.

Är det på 230V sidan? Då kan du ju om du har nödig kännedom klippa av kabeln vid skadan och montera dit en ny stickpropp. (om sladden är jordad så skall du se till att jordledaren får en liten knyck så att den lossnar sist om dragpåkänningar på kabeln gör att sladden dras ur dragavlastningen...
    (se sid 14 i www.elsak.se/download/18.70856b107fc4409ca80001477/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf )

• BillaBong

Tack för alla bra svar och länkar! Måste göra något åt det här på en gång!

SVejsan:
    Nej, skadan är inte på 230V sidan utan på delen mellan "klumpen" och datorn...

• Tippi2

Isfjord ... Det dära var väl endå att gå till ytterligheten..

• BillaBong

SVejsan:
    Ja, med ett stooort hänglås på

Tippi2:
    Så det är inte så farligt som Isfjord säger?

• BillaBong

Just ja! En liten detalj; katten lever utan några större men (läs: inga alls)

• SVejsan

Tyvärr så har Isfjord rätt - risken finns...

Risken för brand finns... Om en del kardeler skadas så skall all ström gå igenom ett färre antal trådar = högre temperatur = brandrisk (speciellt om kabeln ligger nära brännbara material). Och likadant vid glappkontakt.

Investera i en ny adapter....

• Tippi2

SVejsan ...Men.. Det är ju på svagströms sidan av trafot.. O en brand i ett proppskåp då ser jag som obefintlig iaf..Men men ett proppskåp kan ju ifs börja brinna utan att man är hemma eller gör något ihuvudtaget..

• BillaBong

Den del som är skadad ligger "bara" på golvet (plastmattan), så det är väl inget som direkt sätts i lågor på någon sekund och sladden är alltid urdragen när jag inte sitter vid datorn. Men ändå, det är ju helt klart inte bra alls, så jag ska inhandla en ny så fort jag kan...

Det kan man ju fråga på ElGiganten där jag köpte datorn, men finns det någon slags universalkabel eller måste det vara en av HP's egna?

• Isfjord

Tippi2
    Jag vet inte vad du kan om el. Men jag har läst fordonsel, dvs 6, 12 och 24 Volt. Det ingick även en del 230 volt eftersom det bla sitter i motorvärmarna.
    Sedan har jag arbetat några år på bilverkstad.
    Jag har i två olika utbildningar läst ?Elkompetens A? (MVG i senaste omgången) och ?Växelström trefas? (VG) samt har berört el i flera andra utbildningar och arbeten. Dessa kurser gäller alltså främst 230 och 400 volt och ger efter 2 års praktik berhörigheten BB2.
    Jag har flera gånger rivit isär instrumentbrädan på bilar och bytt en massa sönderbrända kablar efter kabelbrand. Det blir inte mycket kvar av kablarna?.
    Jag har även byggt en del elprylar hemma och en del har jag medvetet belastningsprovat med kortslutningar och liknande. Det kan bli riktiga smällar redan vid 1,2 volt

• Isfjord

Risken för brand är främst runt den skadade delen av kabeln. Och plastmattor brinner med riktigt giftig, stickande rök.

• 201201232

Det går ju att laga. Känner du någon som kan lite om el? Annars handlar det främst om att klippa bort den skadade biten och skarva ihop kardelerna var för sig väl isolerade från varann. Det är när de två polerna får kontakt som kortslutning sker och det är inte ens säkert att det finns en sådan risk, ser du koppar överhuvudtaget (blänkande rödgul metall)?

Men jag tycker absolut inte att du ska använda den utan att någon tittar på den först och kanske skarvar ihop den för säkerhetsskull (kattänderna kan ha ställt till skada som inte syns utifrån).

Om du inte har den inkopplad så är det ingen fara, men för datorns och din egen skull bör du inte använda den innan du vet att den är ok. Skulle det börja brinna och du är på plats så hinner du släcka innan det är någon fara, men om du har gått iväg till ett annat rum, eller inte märker något kan en plastmatta vara extremt farlig. Skulle datorn bli kortsluten kan det blir riktigt riktigt dyrt och du kanske till och med får köpa en ny dator.

/Egentligen kemist, men kan en del om datorer också...

• BillaBong

Känner tyvärr ingen som är sådär jättehaj på el. Jag och min sambo tog en lite närmare titt på den skadade delen i går och han sa att det antagligen bara var "vad han nu kallade det" som syntes. Typ isoleringen ... inte de RIKTIGA eltrådarna under plasten alltså. För det sticker nämligen ut en liiiten del av en jättetunn och silverfärgad metalltråd. Men jag måste ändå be någon duktig kolla på det, annars vågar jag inte använda den som vanligt igen. Nu sitter jag nästan bara vid sambons dator (som katten av någon konstig anledning ger fan i, hehe!)

Jag drar alltid ur sladden så fort jag går ifrån datorn, så det är ingen fara att jag inte skulle upptäcka en gnista/brand, men det är som sagt idiotiskt att ens riskera ju.

Tack för all hjälp!

Svar på tråden HP-laptop. Kortslutning? Hjälp!