Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Sparka ut sitt barn

Bry dig om henne. Än se henne som lat. Hon är inte lat, det är väl uppenbart att hon mår dåligt. 

Blir så less på sådana som du som uttrycker sig såhär. Mina slängde också ut mig, som 20-åeing. Utan vare sig utbildning, pengar eller nånting. Ingen hjälpte mig flytta heller. Skit mådde jag psykiskt också. 

Man ska väl bry sig om sina barn även om dom är vuxna. 

• Anonym (J)

Men, jag gick på soc och det gick jättebra. Fick välja lägenhet. Pluggade upp gymnasiet. Läste vidare. Ingen berömde mig men skitsamma. Det är hemskt att bli utkastad så. 

• Anonym (J)

Men visst du kanske bryr dig. Men hur kan man kalla sin dotter lat, vilka sparka ut den då? om man ser alla tecken på ohälsa? 

• Anonym (J)

Det du kan göra iallafall är detta.

Prats med henne. Säg att du är orolig för henne, inte att hon är tex lat, att hon inte gör nånting, osv. Det är anklagelser och kommer inte göra nåt bättre utan tvärtom

Peppa henne. Beröm henne för de kursee hon gått. Fråga vad hon vill jobba med? Vet hon inte, ge henne tips utefter hur hon är som person, alternativt säg att det kan vara bra att prova sig fram.

Har hon examen? Från gymnasiet. Om inte, peppa henne att göra klart den. Om hon har det, berätta hur kul det var för dig att tjäna egna pengar! Hon kan börja med en timvik. Så blir inte kraven så stora. Så gjorde jag själv. 

Fråga hur hon mår. Inte anklagande utan lugnt och vänligt. Det finns samtalsterapeut på vårdcentralen ni kan boka själva direkt på nätet. Det finns också mindler på internet om hon inte orkar gå till vårdcentralen. 

Har hon vänner? Pojkvän? Om inte, varför inte? Grotta i det. 

Visst, nu är hon vuxen. Men det gör det inte bra att anklaga henne, att du är trött på henne och kasta ut henne. Jag hoppas det bara är något du säger här. Mina föräldrar slet ner mig från sängen på golvet så jag fick blåmärken. 

• Anonym (J)
    Mia448 skrev 2025-02-28 16:58:24 följande:

Du kan väl hjälpa henne att hitta en hyres lgh? Och så får hon ha bidrag eller skriva in sig hos arbetsförmedlingen och ta aktivitetsersättning. 

Precis. Fet är inte så lätt att veta vad man ska göra och hur. Ingen berättade det för mig heller. Mina föräldrar visste inte själva. De visste väl knappt hur man skaffar en lägenhet. 

Vet du inte heller hur du ska hjälpa henne ts så ta reda på det? 

• Anonym (J)
    Anonym (Tröttmössa) skrev 2025-02-28 17:03:14 följande:
    Jag har i princip serverat henne med samtalskontakt och psykolog men det är något hon vägrat. Jag blir bara så frustrerad. Det är väl bara att ta tag i saker?? Hennes syster som är 5 år yngre bara kör och lever livet. Visst hon möter motgångar. Gråter ut och ?sedan upp på hösten igen?.
    Bara att ta tag i saker? Nej det är inte det tyvärr om man mår riktigt dåligt 
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2025-02-28 17:08:14 följande:
    Man är ju olika som person naturligtvis.
    När jag muckade i slutet på 80-talet var jag förlovad, vi hade båda jobb och vi flyttade ihop strax innan muck. Vi var 20 eller 21. 
    Hade jag varit singel hade jag också flyttat hemifrån. Ville ju ha ett eget liv och skulle aldrig kunnat tänka mig att bi kvar hemma.
    Ville vara vuxen och styra mitt eget liv.
    Skulle aldrig acceptera att min son skulle bete sig på det sättet. som TS skriver.
    Sonen får gärna bo hemma, har inga problem med det men då får han dra sitt strå till stacken också. Mitt hem innebär inte att man har obetald helpension!
    Tror det är få som vill ha det så som ts dotter gör. Man måste se bakom. Inte skälla. 
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2025-02-28 17:27:12 följande:
    Skäller jag?
    Menar bara att det inte alls är farligt att ställa krav. Har du som vuxen inte krav på dig? Jobb, hyra, hushåll o.s.v. Varför skulle dottern stå utanför detta? Och varför tillåter du det?
    Bättre att så ett frö till att klara sig själv och styra sitt liv. Det är verkligen att göra henne en tjänst.
    Du startar en tråd med ton av förtvivlan men känner dig utskälld när du får mothugg? Rimmar inte i mina öron.
    Sa inte att du skäller , vart fick du det ifrån? det är inte jag som gjort tråden så du skriver nog till fel person 
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2025-02-28 19:57:52 följande:
    Jo, du sade att jag skäller. Backa och kolla vad du skrivit.
    Nej, jag sa att man inte ska skälla. Jag menade att ta inte ska skälla på sitt barn. Sluta anta 
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2025-03-01 09:34:22 följande:

Jag hade oroat mig för hur hon får pengar till mat, hygien, telefon etc. Förvånad

Det ger väl föräldrarna henne 
Svar på tråden Sparka ut sitt barn