Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Sparka ut sitt barn

Kanske förklara läget och hur du känner. Ställ krav, självklart ska hon betala hemma, inget annat är acceptabelt.
    Var ärlig och uppriktig.
    Jag bor i hus, min son är född och uppväxt här. Arbetslös sedan två år tillbaka, sonen gör lumpen och har sedan sommarjobb.
    Vi hade ett snack om att han bör fundera på livet efter muck. Jag förklarade att jag nog behöver sälja huset och behöver veta vad han tänkt sig.
    Bo kvar och betala hemma?
    Flytta till en trea och bo kvar hos mig och betala hemma?
    Flytta hemifrån och bo själv vilket gör att jag klarar mig på en tvåa.
    Är man 20 så tycker jag verkligen det är dags att börja ha en plan.

• Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2025-02-28 16:55:58 följande:

Det du kan göra iallafall är detta.

Prats med henne. Säg att du är orolig för henne, inte att hon är tex lat, att hon inte gör nånting, osv. Det är anklagelser och kommer inte göra nåt bättre utan tvärtom

Peppa henne. Beröm henne för de kursee hon gått. Fråga vad hon vill jobba med? Vet hon inte, ge henne tips utefter hur hon är som person, alternativt säg att det kan vara bra att prova sig fram.

Har hon examen? Från gymnasiet. Om inte, peppa henne att göra klart den. Om hon har det, berätta hur kul det var för dig att tjäna egna pengar! Hon kan börja med en timvik. Så blir inte kraven så stora. Så gjorde jag själv. 

Fråga hur hon mår. Inte anklagande utan lugnt och vänligt. Det finns samtalsterapeut på vårdcentralen ni kan boka själva direkt på nätet. Det finns också mindler på internet om hon inte orkar gå till vårdcentralen. 

Har hon vänner? Pojkvän? Om inte, varför inte? Grotta i det. 

Visst, nu är hon vuxen. Men det gör det inte bra att anklaga henne, att du är trött på henne och kasta ut henne. Jag hoppas det bara är något du säger här. Mina föräldrar slet ner mig från sängen på golvet så jag fick blåmärken. 

Man är ju olika som person naturligtvis.
    När jag muckade i slutet på 80-talet var jag förlovad, vi hade båda jobb och vi flyttade ihop strax innan muck. Vi var 20 eller 21. 
    Hade jag varit singel hade jag också flyttat hemifrån. Ville ju ha ett eget liv och skulle aldrig kunnat tänka mig att bi kvar hemma.
    Ville vara vuxen och styra mitt eget liv.
    Skulle aldrig acceptera att min son skulle bete sig på det sättet. som TS skriver.
    Sonen får gärna bo hemma, har inga problem med det men då får han dra sitt strå till stacken också. Mitt hem innebär inte att man har obetald helpension!
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2025-02-28 17:12:40 följande:
    Tror det är få som vill ha det så som ts dotter gör. Man måste se bakom. Inte skälla. 
    Skäller jag?
    Menar bara att det inte alls är farligt att ställa krav. Har du som vuxen inte krav på dig? Jobb, hyra, hushåll o.s.v. Varför skulle dottern stå utanför detta? Och varför tillåter du det?
    Bättre att så ett frö till att klara sig själv och styra sitt liv. Det är verkligen att göra henne en tjänst.
    Du startar en tråd med ton av förtvivlan men känner dig utskälld när du får mothugg? Rimmar inte i mina öron.
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2025-02-28 18:22:27 följande:
    Sa inte att du skäller , vart fick du det ifrån? det är inte jag som gjort tråden så du skriver nog till fel person 
    Jo, du sade att jag skäller. Backa och kolla vad du skrivit.
  • Anonym (?)

Återigen - jag förstår meningen bakom att sparka ut sitt barn
    Man gör det inte för att vara elak utan för att göra dem en tjänst i livet.
    Däremot om man har en ungdom som bara ligger på sängen och surfar och blir servad 24/7 så hade det ju brunnit i mitt proppskåp för läääänge sedan
    Det ät inte bara att skita i sitt liv - det är också att totalt dissa sin/sina föräldrar.
    Och det hade jag alrdrig accepterat.
    Man kan försöka och misslyckas men man ska inte komma undan med att inte ens försöka
    Jag tycker att du som förälder gör helt rätt i tanke men du verkar inte följa upp det i handling. 
    Stå på dig!

Svar på tråden Sparka ut sitt barn