Inlägg från: Anonym (Andra tider) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andra tider)

Sparka ut sitt barn

Jag förstår att man vill att sina egna barn blir självständiga. Så är det för oss alla.

Men din dotter är 23. Ponera att det fortfarande bor väldigt många vuxna barn hemma, I betydligt högre ålder än din egen dotter kan jag tala om. Sen ligger det säkert diverse orsaker bakom.

Men, vad har du för garanti att din dotter klarar sig, är redo? Har hon redan ordnat med lägenhet och fast heltids jobb? Sådant som är absoluta måsten idag om man ska klara sig och kunna ha råd att hyra. 

Eller har hon själv köpt en bostad? 

Mycket har förändrats i Sverige. Och det är betydligt hårdare krav idag. Märker att en del som skriver i tråden har dålig koll. Aktivitetsstöd får man bara efter man haft a-kassa och alltså arbetat. Försörjningsstöd kommer idag med ett max tak på max 7000kr för hyra. Annars anses det för högt och då får man se sig om något billigare.

Vilket inte är världens lättaste idag. Med bostadsbrist och allt dyrare hyror. Där det utöver kall hyra.  Även ofta debiteras för kall och varm vatten. Många hyresvärdar har börjat med detta nu. Oftast kräver många hyresvärdar att inkomsten ska stå i god proportion till hyran. Att då leva på maxgränsen och söka lägenhet är nog inte det lättaste. Är väldigt svårt att numera få tag i billiga ettor. 

Tyvärr tyder allt mer på att våran bostadsmarknad i Sverige kommer ha förvärrats så mycket, lagom till att nästa generation vuxit upp. Att en stor andel av dessa kommer få bo hemma länge som vuxna. Detta är inget skämt. Och är något som dom pratade om rätt nyligen på bl.a TV4. 

Jag förstår att du vill att din dotter ska ha sitt eget liv. Men se för guds skull till att hon faktiskt har grunden för att klara det livet.

Just nu, kan du se till att hon börjar betala för sig hemma. Sin del av hyran och sin egen mat. 
    Om hon är för fin för det. Så kan du berätta att socialen gärna hjälper henne med att bo tillfälligt på något härbärge. Där hon kan komma att få dela sovrum med massa andra främlingar även män. Ge henne lite perspektiv. För man får inga lägenheter genom dom.

Svar på tråden Sparka ut sitt barn